رسانه اینترنتی فانیلی

چند راهکار برای خود مراقبتی

اگر می‌خواهید با ذهنی آرام و آگاه به وظایف روزانه خود برسید و با سلامت جسمی و روانی خود زندگی بهتری داشته باشید، این مطلب برای شماست.

خود مراقبتی برای سلامت روان و موفقیت شما نیاز است. خود مراقبتی می‌تواند در حوزه سلامت جسم یا روان باشد. به مجوعه فهالیت هایی که برای مراقبت از سلامت جسم و روان به منظور بهبودشان انجام می‌شود، خود مراقبتی می‌گویند. اگر می‌خواهید با بهبود سلامت روان و جسمتان، زندگی‌ای توام با آرامش و موفقیت داشته باشید با فانیلی مگ همراه باشید تا راهکارهایی برای خودمراقبتی را بیاموزید.

خود مراقبتی چیست؟

خود مراقبتی به معنای مراقبت و توجه به خود است. می‌تواند در زمینه های تغدیه سالم، ورزش و رسیدگی به بدن، تنظیم خواب، مدریت هیجانات و استرس و بهداشت روانی باشد. در واقع شما باید خودتان را بشناسید و به وجودتان ارزش بدهید و احترام قائل شوید. نیاز های جسم و روانتان را پیدا کنید و درصدد برطرف کردن آن ها بکوشید. به خود توجه کنید و به ندای درونیتان گوش دهید تا بتوانید بهتر در مسیر خود مراقبتی قدم بردارید.

تغذیه سالم

شما باید به منظور داشتن سلامت جسمانی، غذاهای سالم استفاده کنید. از قند های مصنوعی و مواد غذایی فراوری شدهف نمک و چربی های اشباع شده بپرهیزید. یک برنامه غذایی منعطف برای خود تنظیم کنید تا همه ی مواد معدنی غذایی به بدن شما برسد. به اندازه کافی آب بنوشید. ممکن است ابتدا برایتان سخت باشد اما با اجرای یک برنامه برای شکل دهی یک عادت خوب و جدید، آن را به زندگی خود اضافه  کنید.

ورزش منظم

هر نوع فعالیت ورزشی که به آن علاقه دارید را بصورت مداوم در برنامه خود مراقبتی خود قرار دهید. شما باید حداقل روزانه 30 دقیقه ورزش کنید. حتی اگر به ورزش کردن علاقه ندارید یا وقت انجام آن را ندارید هر روز زمانی را به پیاده روی اختصاص دهید. ورزش می‌تواند به حافظه، سیستم ایمنی بدن، نشاط و آزاد شدن هورمون هایی خوب مانند دوپامین و سروتونین کمک کند. سعی کنید رشته ورزشی مورد علاقه خود را پیدا کنید تا بتوانید با علاقه به صورت منظم آن را انجام دهید.

انجام فعالیت های لذت بخش

برای خودمراقبتی شما نباید مدام در حال انجام فعالیت های سخت باشید. شما به تفریح هم نیاز دارید. پس هرگز آن را برنامه زندگی خود حذف نکنید زیرا آسیب بسیار زیادی به شما خواهد زد.  هر فعالیتی که در شما احساسی خوب و شاد به شما می‌دهد، می‌توانید انجام بدهید. ماندد گوش دادن به موسیقی، ملاقات با دوستان، خواندن کتاب مورد علاقه و …

استراحت کافی

بدن و مغز انسان به 8ساعت خواب کافی نیاز دارد. اکنون که در پی خود مراقبتی هستید باید حتما یک ساعتی را برای خواب و بیداری خود در نظر بگیرید. بهتر است یک زمان مشخصی باشد مثلا ساعت 23 تا 6 صبح. شما می‌تتوانید طبق زمانبندی خودتان این برنامه را تنظیم کنید اما وجه داشته باشید قبل از ساعت12شب حتما بخوابید و سعی کنید سحر خیز باشید.

پذیرش خود

شما باید تمام نقاط ضعف و قوت خود خور را بشناسید و در صدد بهبود آن ها باشید. خودتان را با تمام وجود پذیرا باشید. همه انسان ها بخش هایی از شخصیت، ظاهر یا خصوصیات اخلاقیشان را دوست ندارند اما باید اگر می‌توانید با اصلاح آن ها خودتان را بیشتر دوسن داشته باشید. اما به یاد داشته باشید هیچوقت هیچ چیز ایده آل نخواهد شد. پس در هر شرایط و با هر ضعفی که دارید برای وجود خود ارزش قائل شوید. شما انسانی کامل هستید و وجودتان ارزشمند است. مهمترین اصل خودمراقبتی همین است، پذیرش و ارزش قائل شدن برای خود.

یادگیری

خودمراقبتی فقط شامل مواردی برای حفظ یا سلامتی روان و جسم نیست بلکه به مهارت و یادگیری شما نیز کمک می‌کند. سعی کنید همیشه در حال یادگیری مسائل جدید باشبد. هر روز یک زمان کوتاه را با توجه به برنامه زندگی خود به یادگیریاختصاص دهید. این یادگیری می‌تواند شامل اطلاعات عمومی، حوزه های تخصصی مورد علاقه شما، زیان، کامپیوتر، یا حتی مهارت های عملی باشد. در هر حال یادگیری هر روزه و مداوم ذهن شما را باز می‌کند و با دنیا های جدید آشنا می‌کند.

خود مراقبتی ذهنی

ذهن شما باید آرام باشد. سعی کنید با تکنیک های ذهن آگاهی از کشمکش ها و اضطراب های درونی خود، رها شوید. خودگویی مثبت داشته باشید. انجام تمرینات ریلکسیشن و تنفس خود را آرام کنید. خود مراقبتی از ذهن یکی از مهمترین نکات است. زیرا اگر شما بتوانید از ذهن خود به خوبی مراقبت کنید، خود به خود اولین گام را برای خود مراقبتی برداشته اید.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تازه ترین مطالب
فرهنگی هنری,ورزشی,گردشگری,آموزشی

تازه ها

رویدادهای ویژه

به زودی رویدادهای ویژه در این مکان برای شما قابل نمایش خواهد بود.