رسانه اینترنتی فانیلی

پودر شیر خشک و کاربردهای جالب آن

پودر شیر خشک به دلیل داشتن مدت زمان نگهداری طولانی، حمل و نقل آسان، و کاربرد گسترده در تولید محصولات مختلف، توسط تولیدکنندگان مورد توجه قرار گرفته است و تولید و توزیع پودر شیر خشک در مقیاس صنعتی توسط برخی فعالین حوزه لبنیات انجام میگیرد.

روش تهیه پودر شیر خشک برای اولین بار توسط دکتر روسی اوسیپ کریچفسکی ابداع و از سال ۱۸۳۲ تولید گسترده‌ی آن آغاز شد. پودر شیر خشک فرآورده‌ای است که از خشک کردن شیر تازه و پاستوریزه به روش صنعتی تهیه می‌شود.

به گزارش کالین، شیر مایع پاستوریزه شده و با کمک دستگاه تبخیر کننده، تغلیظ می‌شود و سپس از طریق روش اسپری یا افشان به شکل پودر شیـر خشک در می اید. در فرایند خشک‌کردن، رطوبت شیر به ۳ الی ۵ درصد می‌رسد. پودر شیـر خشک می تواند در صنعت، جایگزین شیر کامل تازه باشد.

انواع پودر شیر خشک

پودر شیر خشک ممکن است از شیر کامل، شیر کم چرب یا شیر بدون چربی تولید شود. بنابراین پودر شیـر خشک در انواع پر چرب، کم چرب و اسکیم در بازار موجود است.

  • پودر شیـر خشک صنعتی بدون چربی: طعمی ملایم و کمی شیرین با رنگ سفید دارد.
  • پودر شیـر خشک صنعتی کامل: طعمی غنی و خامه‌ای و رنگی کرمی دارد.
  • پودر باتر میلک: طعمی تند و کمی اسیدی دارد و رنگ آن زرد مایل به کرم است.
  • پودر شیـر خشک صنعتی با چربی افزوده: مانند پودر شیـر کامل، طعم خامه‌ای با غنای کمی بالاتر به دلیل چربی‌های گیاهی اضافه شده ارائه می‌دهد.

هنگام خرید پودر شیـر خشک مطمئن شوید که مقدار چربی مطابق با استانداردها و نیازهای شما است.

کاربرد پودر شیـر خشک در صنعت

شیرخشک در صنعت لبنیات به عنوان جایگزین قسمتی از شیر تازه مصرف می شود. دلیل کاربرد آن در تهیه‌ی محصولاتی نظیر کیک و کلوچه، ایجاد عطر و طعم مطلوب، رنگ طلایی و بالا بردن ارزش تغذیه‌ای در محصول نهایی است.

پودر شیـر خشک به عنوان ماده اصلی یا ترکیبی در تولید قهوه، چای، نسکافه، شیک‌ها، و نوشیدنی‌های مختلف به کار می‌رود. در صنعت شیرینی‌پزی و کیک‌پزی برای تهیه‌ی خمیرها، خامه‌ها، و خمیرهای کیک از شیر خشک استفاده می‌شود.

پودر شیـر خشک در صنعت بهداشت و بهداشتی نیز کاربرد دارد. مثلاً بعضی از انواع صابون و لوسیون‌ها نیز به پودر شیـر خشک نیاز دارد. در بعضی از داروها و مکمل‌های غذایی از شیر خشک به عنوان یک ماده اولیه کمک می‌گیرند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تازه ترین مطالب
فرهنگی هنری,ورزشی,گردشگری,آموزشی

تازه ها

رویدادهای ویژه

به زودی رویدادهای ویژه در این مکان برای شما قابل نمایش خواهد بود.