رسانه اینترنتی فانیلی

ویژگی های افراد کاریزماتیک و تاریخچه کاریزما

افراد کاریزما دارای شخصیت های فوق العاده قوی و پرشوری هستند که معمولا طرفداران زیادی دارند.

کاریزما برای تأثیرگذاری بر دیگران و متقاعد کردن مردم بسیار مهم است. می‌تواند زندگی فرد را متحول کند و او را به سمت رشد، پیشرفت و موفقیت سوق دهد. در این مقاله واژه کاریزما و همچنین تعدادی از ویژگی‌های شخصیت‌های کاریزماتیک را تعریف کردیم، پس با مجله اینترنتی فانیلی همراه باشید.

تاریخچه کلمه کاریزما

در مورد معنای کلمه کاریزماتیک اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد و هیچکس نتوانسته به نتیجه نهایی برسد. ظاهراً این کلمه حداقل سه هزار سال پیش تقریباً با همین تلفظ در نوشته‌های یونانی به کار می‌رفته است و به نظر می‌رسد که ریشه لغوی آن ربطی به «هدیه» داشته است. اگر این معنا را بپذیریم، فردی که کاریزما دارد، از خدایان هدیه گرفته و استعدادها و توانایی‌های خاصی دارد.

تعریف کاریزما

کاریزما ویژگی خاصی است که افرادی که از آن بهره می‌برند، می‌توانند بر اساس همین ویژگی با دیگران ارتباط برقرار کرده، بر آنها تأثیر بگذارند و به آنها الهام بخشند. این الهام و ارتباط تنها بر اساس منطق نیست. اما در عمیق ترین سطوح احساسی و عاطفی نیز اتفاق می‌افتد. افراد کاریزماتیک برای دیگران، جذاب به نظر می‌رسند و معمولاً در برقراری ارتباط موثر بسیار خوب هستند.

کاریزما در روانشناسی

پس از جامعه شناسان، در اواسط قرن بیستم، روانشناسان به سمت کاریزما رفتند. بخش قابل توجهی از مطالعات و نظریه‌های کاریزمایی که اکنون می‌خوانیم و می‌آموزیم، توسط روانشناسان ارائه شده است. روانشناسان بیشتر به ویژگی‌های افراد کاریزماتیک و تأثیر شرایط محیطی در شکل گیری کاریزما توجه کرده اند. به عنوان مثال، آنها در مورد این سوال تحقیق کرده اند که آیا کاریزما یک ویژگی اکتسابی (نتیجه یادگیری، تلاش و تمرین) است یا اینکه ویژگی‌های دیگر (از وراثت ژنتیکی یا بحران‌های محیطی) کاریزما را ایجاد می‌کند؟

برخی از روانشناسان معتقدند که مردم به افراد کاریزماتیک نگاه می‌کنند، همانطور که کودک به والدین خود نگاه می‌کند. پس از اینکه افراد متوجه ضعف خود شدند، به دنبال افراد کاریزماتیک می‌گردند و سعی می‌کنند، ویژگی‌هایی را در آنها بیابند که بتواند خلأها و نقاط ضعف آنها را بپوشاند. گاهی از زبان این روانشناسان می‌شنویم که حتی لهجه یا پوشش متفاوت و به طور کلی هر تفاوت یا ابهامی که یک فرد کاریزماتیک را دورتر یا بالاتر از مردم عادی نشان دهد، می‌تواند باور به کاریزمای فرد را افزایش دهد.

روانشناسان دیگری بوده اند و هستند که کاریزما را بر اساس رویکرد صفت بررسی می‌کنند. آنها بر این سوال متمرکز شده اند که “آیا مجموعه ای از ویژگی‌های شخصیتی وجود دارد که بتوانیم بگوییم افراد کاریزماتیک از آنها سود می‌برند و هرکسی که از این ویژگی‌ها بهره مند شود، می‌تواند یک رهبر کاریزماتیک باشد؟” افراد با شخصیت کاریزماتیک به دلیل شخصیت جذابی که دارند، می‌توانند ایده آل‌ها و انرژی خود را به دیگران منتقل کنند و توانایی ایجاد الهام و تاثیر بیشتر را دارند.

مشخصات شخصیت کاریزمایی

یک شخصیت کاریزماتیک دارای ویژگی‌های زیر است:

آنها شنوندگان خوبی هستند

آنها سوالات درستی می‌پرسند

آنها با صدای بلند صحبت می‌کنند

آنها احساسات خود را نشان می‌دهند

آنها واکنش‌های خود را کنترل می‌کنند

آنها حتی وقتی لبخند نمی زنند، خوشحال به نظر می‌رسند

آنها حتی بدون اینکه حرفی بزنند، همدلی می‌کنند

آنها بسیار فعال هستند

آنها بدون خیره شدن تماس چشمی برقرار می‌کنند

آنها احساسات دیگران را حدس می‌زنند

آنها برای سلام و خداحافظی وقت می‌گذارند

آنها گروه‌ها و فرهنگ‌های مختلف را می‌شناسند

آنها وقتی صحبت می‌کنند، تجسم می‌کنند

آنها تجربیات خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند

آنها هیجان زده هستند

آنها به جزئیات توجه زیادی دارند

آنها ریسک پذیر هستند

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تازه ترین مطالب
فرهنگی هنری,ورزشی,گردشگری,آموزشی

تازه ها

رویدادهای ویژه

به زودی رویدادهای ویژه در این مکان برای شما قابل نمایش خواهد بود.