رسانه اینترنتی فانیلی

هشدار افسردگی شدید کند ذهنت می‌کنه

عملکرد مغز انسان به خصوص حافظه، یادگیری و تصمیم گیری می‌توانند به دلیل اخلالات روانی مختل شوند. پس با شناسایی این اختلالات، از آن ها در امان بمانید.

آیا می‌دانید افسردگی شدید چه علائمی دارد؟ افسردگی شدید علاوه بر مشکلات خلقی و روانی که فرد را در زندگی شخصی خود دچار مشکل می‌کند،بر ساختار مغز هم تاثیرات منفی می‌گذارد؟ در افسردگی شدید هورمون هایی مانند سروتونین، دوپامین و نور اپی نفرین باعث بروز اختلال شود و در نتیجه تاثیراتی به شدت منفی بر خلق و خوی فرد بگذارد. گاهی این تاثیرات عملکرد و کارایی مغز را تا حدی جبران نشدنی پایین می‌آورد که فرد حتی در حل مسئل ساده هم دچار مشکل می‌شود. با مجله اینترنتی فانیلی همراه باشید تا با افسردگی شدید و تاثیرات آن بر مغز آگاه شوید.

افسردگی شدید چیست؟

افسردگی یک اختلال روانی است که بر احساسات و خلق و خوی افراد تاثیرات منفی می‌گذارد. افسردگی شدید می‌تواند باعث بی‌خوابی،  کم اشتهایی عصبی، افکار منفی تکرار شونده، انرژی پایین، بی انگیزگی، اختلال در کارکرد اجتماعی، بی اعتمادی و بی علاقگی به زندگی روزمره باشد. افسردگی یک اختلال به صورتی مزمن و پایدار است و در طول زمان شدید تر می‌شود و در صورت عدم درمان ممکن مشکلات جسمی و حتی خودکشی منجر می‌شود. اما داستان جایی ترسناک می‌شود که در افسردگی شدید فرد از توانایی های مغزی‌اش کاسته می‌شود.افسردگی شدید بر قسمت های مختلفی از مغز تاثیرات منفی می‌گذارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. مطالعات اخیر مرکز روانشناسی آمریکا به این نتیجه رسیده است که افسردگی شدید می‌تواند به نواحی مختلف مغزی همچون هیپوکامپ، تالاموس، آمیگدال و کورتکس تاثیرات بسیار مخربی بگذارد.

هیپوکامپ

هیپوکامپ در قسمت لیمبیک  لوب گیجگاهی مغز قرار دارد. هیپوکامپ مرکز یادگیری مطالب جدید و همچنین به یاد آوری مطالب آموخته شده قبلی است. حافظه کوتا مدت و بلند مدت هم در هیپوکامپ قرار دارند. هیپوکامپ یک قسمت بسیار مهم است و می‌تواند در از دست دادن حافظه هم نقش به سزایی داشته باشد. پژوهش ها نشان داده است که هنگام ابتلا به افسردگی شـدید هیپوکامپ فرد کوچک‌تر شده و در نتیجه فعالیتش مختل می‌شود.

تالاموس

تالاموس یکی از بزرگترین ساختار های مغزی است. از وظایف تالاموس دز ساختار مغز می‌توان به انتقال اطلاعات حواس پنجگانه‌ی لامسه، چشایی، شنیداری، دیداری به جز بویایی می‌باشد. انتقال اطلاعات حرکتی؛ همچنین نقش برجسته ای در تفکر و یادگیری دارد. تالاموس در تنظیم احساسات، ذخبره خاطرات، برانگیختگی جنسی و یادگیری نقس به سزایی دارد. همچنین یکی دیگر از وظظایف مهم تالاموس نقش برجسته ای در هشیاری، تنظیم هیجاناتی مانند اضطراب و ترس و خواب و بیداری دارد. در افرادی که افسردگی شـدید دارند، تالاموس هم مانند هیپوکامپ کوچک شده و باعث بروز مشکلاتی در حافظه و تفکر و مشکلات ذکر شده می‌‌شود.

کورتکس

کورتکس همان قشر مغز است و بین دو چشم قرار دارد. مسئول رفتار ارادی در انسان ها می‌باشد. کورتکس از مغز پشتیبانی می‌کند و در انجام وظایف دشوار و گرفتن تصمیم کمک می‌کند. فعالیت درست و مفید کورتکس به اندازه آن بستگی دارد. هر چقدر کورتکس بزرگتر باشد توانمدی در زمینه فعالیت های ارادی و تصمیم گیری در انسان موفق تر خواهد بود. اما مشکل زمانی به وجود می‌آید که به دلیل افسـردگی شدید، قشر کورتکس مغزشان کوچک تر شده و به همین علت توانمندی های خود را در زمینه های ارادی و تصمیم گیری از دست خواهند داد. از همین رو  افرادی که افسـردگی شدید دارند نمی‌توانند برای خودشان تصمیم گیری کنند و دچار استیصال می‌شوند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تازه ترین مطالب
فرهنگی هنری,ورزشی,گردشگری,آموزشی

تازه ها

رویدادهای ویژه

به زودی رویدادهای ویژه در این مکان برای شما قابل نمایش خواهد بود.