رسانه اینترنتی فانیلی

معبد هندوها، جاذبه عجیب و متفاوت بندرعباس!

بندرعباس شهری است که جاذبه‌های آن از هر لحاظ برای مسافران جذابیت خاصی دارد؛ اما یکی از جاذبه‌های آن بسیار تفاوت عجیبی با سایر جاذبه‌های این شهر بندری دارد!

معبد هندوها که آن را بانام پرستشگاه بت گوران نیز می‌شناسند یکی از عجیب‌ترین جاهای دیدنی بندرعباس است که قدمت و زیبایی‌اش چشمان شما را نوازش می‌کند. مجله اینترنتی فانیلی در این مقاله یک سفر جذاب به یکی آثار تاریخی کمتر شناخته شده جنوب ایران خواهد داشت، با ما همراه شوید.

تاریخچه معبد هندوها بندرعباس

حتما از خودتان می‌پرسید چگونه ممکن است در جنوب ایران معبدی وجود داشته باشد که متعلق به هندوها باشد؟ تاریخچه این معبد آن را از هر جهت خاص و بی‌نظیر کرده است. در سال 1267 هجری شمسی زمانی که محمدحسن خان سعدالملک حاکم وقت بندرعباس بود به درخواست هندی‌های ساکن بندرعباس و تجار آن‌ها از محل جمع‌آوری هدایای آن‌ها ساخته شد. در آن زمان محمدحسن خان تمام تلاش خود را کرد که معماری این بنا درست شبیه به معماری معابد هندوستان باشد.

چرا نام معبد هندوها را بت گوران نهاده‌اند؟

نکته جالب درباره این معبد که خیلی‌ها را به اشتباه می‌اندازد نام آن است که به پرستشگاه بت گوران شهرت یافته است. در آن زمان به هندوهای ایران که ساکن بندرعباس بودند گور یا گبر می‌گفتند به همین دلیل نام معبد آن‌ها نیز به پرستشگاه بت گوران شهرت یافت و هنوز هم در میان مردم بومی منطقه به همین نام شناخته می‌شود.

در معبد هندوها از کدام بخش‌ها حتما باید دیدن کرد؟

مهم‌ترین بخش این بنای تاریخی قسمت اصلی آن؛ یعنی گنبدخانه است که به شکل چهار گوش و گنبدی بر روی آن ساخته شده است. بت اعظم هندوها درست زیر این گنبد قرار دارد و به‌وسیله 4 نورگیر در 4 طرف اتاق اصلی به آن نور می‌تابد.

همچنین روی دیوارهای معبد هندوها نقاشی‌های آئینی و طاقچه و قاب‌هایی دیده می‌شوند که ارزش بسیاری دارند. در دورتادور این اتاق نیز راهروهایی برای گشتن به دور معبد و زیارت وجود داشته است. اتاقک‌هایی که همگی دارای ﻃﺎﻗﭽﻪ بودند و ﻣﺠﺴﻤﻪ‌ﻫﺎیی بر روی این طاقچه‌ها گذاشته می‌شد. هندوها 72 برجک روی گنبد این بنا ساختند و در میان گنبد نیز میله بزرگی قرار دادند که نشانگر حقیقت محور زمین و آسمان است.

معبد هندوهای بندرعباس کجاست؟

برای دیدن این معبد باید به بلوار امام خمینی، چهارراه برق و روبه‌روی بازار روز بندرعباس بروید. برای رسیدن به آن می‌توانید از تاکسی یا اتوبوس استفاده کنید یا به‌وسیله خودروی شخصی راهی این منطقه بندرعباس شوید.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تازه ترین مطالب
فرهنگی هنری,ورزشی,گردشگری,آموزشی

تازه ها

رویدادهای ویژه

به زودی رویدادهای ویژه در این مکان برای شما قابل نمایش خواهد بود.