رسانه اینترنتی فانیلی

تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس چیست؟

اگر به دنبال داشتن احساسی با آرامش و ارزشمند تری به خود هستید و می‌خواهید موفقیت بیشتری کسب کنید، این مطلب برای شماست.

تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس به شما کمک می‌کند تا با تفکیک این دو مولفه از هم بهتر بتوانید آن ها را تقویت کنید. همه انسان ها حتی کم، دارای عزت نفس و اعتماد به نفس هستند. اما این مولفه ها چگونه به انسان کمک می‌کنند؟ تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس چگونه می‌تواند پلی برای موفقیت و آرامش بیشتر ما شود؟ برای دانستن تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس با مجله اینترنتی فانیلی همراه باشید.

عزت نفس چیست؟

برای دانستن تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس ابتدا باید معنای هر کدام را بدانید. عزت نفس یا حرمت نفس به معنای احترام به خود ایت. هنگاهی که فرد از خود دید مثبتی داشته باشد و بر ارزشمندی و قدرت خود آگاهی دارد. فردی که عزت نفس بالایی دارد می‌داند که هنگام چالش های زندگی چطور باید مقابله کند. او می‌داند چگونه به اهدافش برسد. به  طور کلی عزت نفس یکی از مهمترین عوامل رشد شخصی انسان و پیشرفت در زندگی است. اگر معنای ساده تری از عزت نفس را بخوانید، به معنای دوست داشتن خود با تمام ویژگی های شخصیتی و ظاهری خود، با تمام وجود است. به این معنی نیست که شما در تلاش برای بهبود ویژگی های منفی خود نباشید بلکه به این معنی است که شما می‌بایست با پذیرفتن آن ها در تلاش برای بهبود کوشش کنید.

اعتماد به نفس چیست؟

احتمالا حالا با دانستن معنای عزت نـفس کمی بیشتر با تفاوت عزت نفـس و اعتماد به نفـس آشنا شده باشید. اعتماد به نفس به معنای اعتقاد و اطمینان به خود، توانمندی ها، مهارت ها و قدرت های شخصیت خود می‌باشد. افرادی که دارای اعتماد به نفس هستند می‌توانند با موفقیت با همه چالش ها ها رو به رو شوند. آن ها با قدرت و اعتماد به توانایی های درونیشان با مشکلات زندگی رو به رو می‌شوند. اعتماد به نفس می‌تواند یکی از اصلی ترین مولفه های موفقیت  انسان در زندگی شخص، حرفه ای و یا تحصیلی باشد. انسان های با اعتماد به نفس به دلیل اعتمادی که به خود دارند، ماجراجو هستند و به دنبال کسب تجربیات جدید می‌باشند. آن ها با پشتکار، تمرین و کسب تجربیات از اتفاقات گذشته، موفقیت خود را تضمین می‌کنند.

تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس چیست؟

حالا که با معنای عـزت نفـس و اعتماد به نفـس کاملا آشنا شده اید باید به سراغ تفاوت عـزت نفـس و اعتماد به نفـس برویم. با اینکه عـزت نفس و اعتماد به نـفس دو مقوله‌ی متفاوت از هم هستند اما به طور کلی می‌توان گفت به افرادی که افکار و ارتباط مثبتی با خود دارند، مربوط است.

تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفـس و باورهای بنادین

عزت نـفس و اعتماد به نفـس انسان ها در سال های ابتدایی زندگی شکل می‌گیرد. در واقع همان احساس و باوری است که والدین و اطرافیان به افراد می‌دهند. زیرا انسان ها در سال های ابتدایی زندگی باوری درباره خود ندارند  و تنها با توجه به صحبت ها، تشویق هاريا، مقایسه ها و انتقاد های دیگران، شخصیت خود را شکل می‌دهند. البته باید به این نکته توجه شود که اعتماد به نفـس و عـزت نفـس، تا حدودی ارثی هستند.

اعتماد به نفـس جزیی از عزت نفـس است

در واقع عزت نفـس شامل احساس ارزشمندی ما نسبت به خود است اما اعتماد به نفـس باور به توانمندی در یک فعالیت خاص است. برای اینکه بخواهید احساس توانمدی را تجربه کنید ابتدا باید ارزشمندی خود را احساس کنید. عزت نفـس یک احساس درونی است که به خود دارید. اعتماد به نفـس نمای بیرونی دارد.  در واقع هرگاه احساس کردید با وجود تمام کاستی ها و نقاط ضعفتان دوست داشتنی، مورد احترام و ارزشمند هستید شما عزت نفـس خوبی دارید. برای تشخیص اینکه چقدر اعتماد به نفس دارید می‌توانید از باور توانا بودن برای انجام فعالیت های مورد نظرتان، بهره ببرید.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تازه ترین مطالب
فرهنگی هنری,ورزشی,گردشگری,آموزشی

تازه ها

رویدادهای ویژه

به زودی رویدادهای ویژه در این مکان برای شما قابل نمایش خواهد بود.