رسانه اینترنتی فانیلی

تربیت فرزند مسئولیت پذیر با 5 راهکار ساده

پرورش و تربیت کودکان یکی از دشوارترین وظایف است که با انجام چند راهکار می‌توان در انجام آن موفق بود.

تربیت فرزند مسئولیت پذیر شاید یک کار دشواری به نظر برسد اما با انجام چند راهکار ساده می‌توانید به راحتی در این مسیر با موفقیت گام بردارید. داشتن فرزند مسئولیت پذیر خواسته هر والدینی است. با مجله اینترنتی فانیلی همراه شوید تا با آموختن راهکارهای تربیت فرزند مسئولیت پذیر یک زندگی خوب را برای خود و فرزندتان بسازید.

  • تربیت فرزند مسئولیت پذیر

باید برای ایجاد احساس مسئولیت در فرزندان خود با سیاست و استفاده از راهکارهای علم و در عین حال درست استفاده کنید تا نتیجه دلخواه خود را ببینید.

به فرزند خود وظیفه‌ای محول کنید

اولین نکته این است که باید با توجه به سن و نیازهای موجود برای فرزند خود وظایفی مشخص کنید. مثلا برای یک کودک 5 ساله اینکه خودش بخواهد اسباب بازی‌هایش را جمع کند یک وظیفه متناسب با سنش است. فرزند شما نه تنها در مقایل خودش و نیازهای شخصی‌اش بلکه باید در مقابل خانواده و عزیزان خود نیز احساس مسئولیت کند.

پس گاهی اوقات با دادن مسئولیت‌هایی بزرگتر مانند اینکه در کارهای خانه به شما کمک کنند، به فرزند خود اجازه دهید تا در آن کارها هرچند یک وظیفه کوچک داشته باشد تابتواند احساس مسئولیتی را در قبال خانواده خود داشته باشد. اما نکته مهم اینجاست که شما باید متناسب با سن فرزند به او مسئولیت بدهید تا زیر فشار مسئولیت زیاد آسیب نبیند.

تشویق و تحسین

بهترین تشویق از نظر روانشناسان تحسین است. شما باید برای انجام ظایف و مسئولیت‌هایی که به فرزندان خود داده بودید آنان را تشویق یا بهتر است بگوییم تحسین کنید. هرگز پاداش مادی برای انجام مسئولیت‌هایشان در نظر نگیرید اما از تعریف و تجمید می‎توانید برای تقویت روحیه آنان استفاده کنید.

مدریت زمان را آموزش دهید

یکی از مسائلی که در زمینه مسولیت پذیری بسیار پر اهمیت است مسئله زمان است. شما باید بتوانید به فرزند خود بیاموزید که هر کاری را باید در زمان معین خود انجام دهد. گاهی اوقات انجام کارها پس از اینکه زمان مقرر آن گذشته باشد دیگر ارزشی ندارد. پس برای تربیت فرزند مسئولیت پذیر باید حتما مدریت زمان را نیز به آن‌ها آموزش دهید. کودک باید بداند که بر اساس چه الویتی کارهای خود را انجام بدهد.

شیوه درست تصمیم گیری

گاهی اوقات به فرزندان خود اجازه دهید که در تصمیم گیری‌ها به صورت مستقل عمل کنند. اگرچه که برای این کار باید سن کودک شما حداقل بالای 6 سال باشد. کودکان هر چه مستقل‌تر باشند، در آینده بهتر می‌توانند از پس مسئولیت‌های خود بربیایند. کودک باید این را بیاموزد که چطور خوب و بد را تشخیص دهد. برای این کار ابتدا از مسائل کوچک و ساده استفاده کنید.

درس گرفتن از اشتباهات

گاهی اوقات اجازه دهید اشتباه کنند. کودک باید با مسئولیت اشتباهات خود نیز مواجه شود. باید بیاموزد که می‌تواند از اشتباهتی که بر اساس انجام اشتباه مسئولیت خود انتخاب کرده است دچار این مشکل شده و باید در رفع و اصلاح آن بکوشد. تربیت فرزند مسئولیت پذیر یکی از بزرگترین وظایف والدین است.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تازه ترین مطالب
فرهنگی هنری,ورزشی,گردشگری,آموزشی

تازه ها

رویدادهای ویژه

به زودی رویدادهای ویژه در این مکان برای شما قابل نمایش خواهد بود.