رسانه اینترنتی فانیلی

استایل کژوال چیست؟

استایل کژوال که در واقع نوعی درس کد (Dress code) یا کد پوششی هم محسوب می‌شود سبکی انعطاف‌پذیر برای لباس پوشیدن است که به شما کمک می‌کند در موقعیت‌های مختلف راحت و در عین حال شیک و جذاب لباس بپوشید. در این مطلب ضمن تعریف این استایل به المان‌ها و شاخص‌های مهم در سبک کژوال می‌پردازیم و پس از آن آیتم‌های رایج در سبک کژوال مردانه و زنانه را برایتان توضیح خواهیم داد؛ با مجله اینترنتی فانیلی همراه باشید.

استایل کژوال چیست؟

استایل کژوال (casual) سبکی از لباس پوشیدن برای موقعیت‌های روزمره است. در این استایل راحتی و انعطاف‌پذیری حرف اول را می‌زند و مجموعه‌ی گسترده از لباس‌ها مانند انواع تی‌شرت، سوییشرت، هودی، بلیزر، پیراهن و… را در بر می‌گیرد که وجه مشترک همگی‌شان راحتی و آسودگی در پوشش است.

یکی از روزهای عادی خود را تصور کنید: روزی که قرار است صبح تا عصر به سر کار بروید، بعد از آن کمی پیاده‌روی کنید و سپس به دورهمی با دوستانتان در یک کافه بروید. سبک کژوال برای شما این امکان را فراهم می‌آورد که برای تمامی این موقعیت‌ها یک دست لباس راحت و در عین حال شیک و آراسته به تن داشته باشید.

اگر عکس استایل کژوال را در گوگل سرچ کنید تصویر افرادی با لباس‌های معمولی یا اسپرت را خواهید دید؛ باید به خاطر داشته باشید که استایل ورزشی یا اسپرت و کژوال با یکدیگر تفاوت‌ دارند، اما در سبک کژوال بسیاری از المان‌های انواع استایل اسپرت مورد استفاده قرار گرفته است. به عنوان مثال یک شلوار جاگر پارچه‌ای یک آیتم اسپرت است که در سبک کژوال هم می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد؛ اما آیتم‌های کژوالی مثل کت‌های تک یا کفش‌های آکسفورد یا لوفر در واقع برای استایل اسپرت مناسب نیستند.

سبک کژوال اسمارت چیست؟

سبک کژوال اسمارت را در واقع می‌توان مابین سبک کژوال و استایل رسمی تعریف کرد. در این استایل شما لباس‌های راحت می‌پوشید، اما در عین حال استایلتان کاملا شیک است و برای موقعیت‌های نیمه‌رسمی مانند میهمانی‌های عصر، دورهمی و حتی جلسات کاملا آماده‌اید. همان‌طور که از نامش مشخص است در سبک کژوال اسمارت شما آیتم‌های کژوال‌تان را به سبکی هوشمندانه با یکدیگر ترکیب می‌کنید.

استایلی را تصور کنید که در آن شما یک پیراهن مردانه و یک پلیور هماهنگ با یکدیگر را به تن کرده‌اید، روی آن یک کت تک سبک پوشیده‌اید و یک شلوار کتان راسته و یک نیم‌بوت چرمی راحت اما شیک استایل شما را تکمیل می‌کنند. در این حالت استایل شما یک استایل کژوال اسمارت خواهد بود که برای انواع موقعیت‌ها مناسب است.

ویژگی‌های استایل کژوال

  • راحتی یکی از اصول مهم در سبک کژوال است؛ بنابراین جنس پارچه‌هایی که برای پوشاک کژوال استفاده می‌کنید باید بادوام و در عین حال راحت باشند. پارچه‌های نایلونی یا پارچه‌های ضخیم و زمخت چندان مناسب استایل کژوال نیستند؛ زیرا در آن‌ها احساس راحتی نخواهید داشت.
  • پوشاک کژوال باید خاصیت کشسانی داشته باشند تا زمانی که در دوخت لباس مورد استفاده قرار گرفتند مانع از حرکت آسان دست و پای شما نشوند. چراکه شما قرار است لباس‌های کژوال‌تان را در زمان‌های طولانی به تن داشته باشید. پارچه‌های نخ پنبه، کتان، جین و پارچه‌های کش‌باف بهترین پارچه‌ها برای استفاده در سبک کژوال هستند.
  • به سایز لباس‌ها در سبک کژوال توجه کنید. اگر لباس‌هایتان خیلی تنگ یا گشاد باشند، احساس راحتی نمی‌کنید و نمی‌توانید مدت طولانی آن‌ها را بر تن داشته باشید.
  • در انتخاب لباس‌های کژوال به فرم بدنتان هم توجه کنید تا بتوانید بهترین آیتم‌های کژوال را مطابق با فرم بدنتان انتخاب کرده و عالی به نظر برسید.
  • لباس‌هایی که برای سبک کژوال استفاده می‌کنید باید قابلیت مناسبی برای شست‌وشو داشته باشند چرا که شما قرار است از این لباس‌ها زیاد استفاده کنید؛ بنابراین با توجه ‌به نوع دوخت لباس و نوع پارچه لباس‌هایی را انتخاب کنید که بعد از شست‌وشوی زیاد تنگ یا گشاد نشوند.
  • در سبک کژوال قرار است راحتی و آسودگی شما مهم‌ترین فاکتور باشد، اما به این معنی نیست که شلخته باشید و هر جوری که خواستید آیتم‌هایتان را با هم بچینید. با توجه به این که استایل شما قرار است برای موقعیت‌های متعددی مناسب باشد باید به هماهنگی بین آیتم‌ها و رنگ‌ها در استایلتان توجه کنید. برای این که کارتان ساده‌تر باشد، بیشتر آیتم‌هایتان را می‌توانید از پالت‌های رنگی خنثی انتخاب کرده و آن‌ها را با دیگر رنگ‌ها ترکیب کنید چراکه رنگ‌های خنثی با بسیاری از دیگر رنگ‌ها به‌خوبی ترکیب می‌شوند؛ رنگ‌هایی همچون طوسی و خاکستری، خانواده بژ و کرم، سفید و مشکی.
  • این که از رنگ‌های بولد یا طرح‌های شلوغ در استایل‌تان استفاده کنید یا نه بستگی به سلیقه‌ی شخصی شما دارد. راحتی در استایل کژوال تنها به آسودگی فیزیکی منحصر نمی‌شود بلکه ذهنتان هم باید آسوده باشد. اگر لباس‌هایی انتخاب کنید که با رنگ‌های بولد یا طرح‌های خیلی شلوغ جلب توجه می‌کنند، ممکن است خودتان به لحاظ ذهنی احساس آرامش نکنید مگراین‌که روحیه‌ی جسورانه‌ای داشته باشید.

تفاوت استایل کژوال و مینیمال

راحت بودن و کیفیت پوشاک مواردی هستند که هم در استایل کژوال و هم در استایل مینیمال مورد توجه قرار می‌گیرد؛ با این وجود استایل کژوال و مینیمال با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. در استایل مینیمال سادگی الگوهای دوخت و پارچه‌ها اهمیت زیادی دارد چرا که در مینیمالیسم پیچیدگی‌های بصری جایی ندارد. بنابراین در این استایل پارچه‌هایی با طرح‌های شلوغ و رنگ‌های بولد استفاده نمی‌شود. در حالی که در استایل کژوال شما این محدودیت را ندارید و هر آیتمی که راحت و بادوام باشد و بتواند در موقعیت‌های کژوال و غیررسمی پوشیده شود، می‌تواند با هر رنگ و طرحی در استایل کژوال مورد استفاده قرار گیرد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تازه ترین مطالب
فرهنگی هنری,ورزشی,گردشگری,آموزشی

تازه ها

رویدادهای ویژه

به زودی رویدادهای ویژه در این مکان برای شما قابل نمایش خواهد بود.