اگرچه مهارتهای سخت، تخصص و تواناییهای فنی افراد را به کارفرماها نشان میدهند، اما مهارتهای نرم نشان دهندهی توانایی اشخاص برای تعامل با همکاران و رشد در یک شرکت هستند. مهارت های نرم میتوانند به شما در ایجاد روابط و حل مشکلات کمک کنند تا بتوانید به رشد یک سازمان کمک کنید. درک اثرگذاری این تواناییها و قید کردن آنها در رزومه، نقش بهسزایی در پذیرش شما و موفقیتتان دارد.
در این مقاله از مجله اینترنتی فانیلی، توضیح میدهیم که مهارتهای نرم چیست و ۱۰ دلیل اهمیت آنها در رشد شغلی و دستیابی به اهداف را بیان میکنیم.
مهارتهای نرم چیست؟
مهارتهای نرم، ویژگیها و تواناییهای شخصی هستند که افراد ممکن است به طور ذاتی از آنها برخوردار باشند. این ویژگیها معمولا به شخصیت و منش یک فرد مرتبط است. مهارتهای نرم که به آن مهارتهای مردمی هم میگویند، میتوانند به افراد در برقراری ارتباط موثر کمک کنند، حرفهای بودن را نشان دهند و منجر به گسترش روابط کاری شوند.
برخی از حرفهها، مانند خدمات پشتیبانی از مشتری، عمدتا به مهارتهای نرم متکی هستند. افراد گوناگون برای تعامل و ارتباط با همکاران و مدیرانشان، میتوانند از این تواناییها بهره ببرند تا کار خود را آسانتر و اثرگذاریشان را بیشتر کنند. توسعه و بهبود مهارتهای نرم مهم است؛ زیرا میتوانند به کارمندان کمک کنند تا وظایفشان را با موفقیت انجام دهند و سرعت پیشرفت شغلی خود را بیشتر کنند. نمونههایی از مهارتهای نرم عبارتاند از:
- حل مسئله
- خلاقیت
- امانتداری
چرا مهارتهای نرم مهم هستند؟
کارفرماها اهمیت مهارتهای نرم را در محیط کار میدانند. بنابراین نشان دادن این تواناییها هنگام درخواست شغل بسیار مهم است. در ادامه به ۱۰ اهمیت مهارتهای نرم در یافتن و پیشرفت شغلی اشاره خواهیم کرد.
۱. نشان دهندهی ماندگاری شما هستند
هنگام استخدام برای یک موقعیت کاری، بسیاری از کارفرماها به دنبال نشانههایی هستند که مطمئن شوند شما در شرکت آنها میمانید. مدت زمان ماندگاری کارجو برای کارفرماها مهم است؛ زیرا آنها مایلاند هزینههای کمتری را صرف استخدام و نگهداشت نیروی جدید کنند.
مهارتهای نرم مانند حل تعارض، تعهد و انگیزه میتوانند شما را به یک دارایی بلند مدت برای سازمان تبدیل کنند. اخلاق کاری و حرفهای بودن از دیگر شاخصهای مهم طول عمر در یک شغل هستند که میتوانند به شما کمک کنند خود را از سایر کارجویان یک موقعیت متمایز کنید.
۲. مهارتهای نرم منجر به کار تیمی میشوند
اگر برای موقعیت کاری به عنوان بخشی از یک تیم درخواست میدهید، مسئول استخدام ممکن است با توجه به میزان مشارکت و همکاری در گروه، رزومهی شما را ارزیابی کند. کارفرماها از مهارتهای نرم برای سنجش تواناییهای کار تیمی و ارتباطی شما استفاده میکنند. برای نشان دادن توانایی حل تعارض خود، در طول مصاحبه در مورد نحوهی برخورد با اختلافها در یک گروه یا بین دو کارمند صحبت کنید، به خصوص اگر برای یک نقش مدیریتی درخواست میدهید. توانایی مدیریت تعارض مستلزم این است که خود را به جای افراد معترض قرار دهید و هر دو طرف را به روشی بیطرفانه درک کنید. برای جلب توجه کارفرما، مهارتهایی مانند انعطافپذیری و گوش دادن فعال را در رزومهی خود فهرست کنید.
۳. به حفظ روابط کمک میکنند
مهارتهای نرم علاوه بر حمایت از روابطتان در محیط کار، میزان موفقیتتان را در معاشرت با مشتریان و همکاران تعیین میکنند. کارفرماها به دنبال کارمندانی هستند که بتوانند به آنها اعتماد کنند و به عنوان نماینده از آنها نام ببرند. برخی از مهارتها، مانند تعامل موثر با افراد، میتوانند در بسیاری از موقعیتها، صرف نظر از شرکت یا صنعت، ارزشمند باشند.
۴. باعث افزایش سرعت شبکهسازی میشوند
مهارتهای نرم برای ایجاد و رشد شبکهی شغلی بسیار مهم هستند. افراد حرفهای با مهارتهای نرم عالی، نگرش کنجکاوانهای دارند که به آنها اجازه میدهد به دنبال سرنخها و توسعهی سریع دانش خود باشند. کارفرماها به افرادی با شبکهی کاری قوی اعتماد میکنند و برای ایجاد روابط تجاری، پیشرفت و حتی تصمیمگیری در مورد استخدام از آنها کمک میگیرند.
۵. رشد را تسهیل میکنند
بیشتر مهارت های نرم به توانایی شما در استفاده از قابلیتهای موجودتان کمک میکنند و آنها را به طور مداوم در طول زمان توسعه و رشد میدهند. پذیرش و اجرای بازخوردهای سازنده، یک مهارت ارزشمند است که میتواند به شما در بهبود بهرهوری و کیفیت کار کمک کند.
کارفرماها مایلند افرادی را استخدام کنند که به طور مستمر به دنبال راههایی برای ابتکار عمل هستند تا به این وسیله، مجموعه مهارتهای خود را بهبود و توسعه دهند. خودکفایی و تامل در انجام کارها، از ویژگیهایی هستند که میتوانند شما را در میان سایر همکاران برجسته سازند.
۶. مهارتهای نرم به شما کمک میکنند تا منظم بمانید
توجه به جزئیات، مدیریت زمان و توانایی تفویض اختیار، همگی مهارتهای نرمی هستند که به شما کمک میکنند سازماندهی زمان و وظایفتان را به دست بگیرید. سازماندهی وظایف میتواند به کارفرماها نشان دهد که شما قابل اعتماد هستید و میتوانید ضربالاجلها (Deadlines) را رعایت کنید. همچنین این مهارتها رشد پیشرفت شما در پروژهها را تسریع و انگیزهتان را برای ادامهی کار حفظ میکنند.
۷. منجر به تقویت اعتماد به نفس میشوند
مهارتهای اجتماعیتان کمک میکنند تا با اعتماد به نفس مشکلات را حل کنید. اعتماد به نفس شما میتواند منجر به تاثیرگذاریتان بر دیگران شود. همچنین به شما این امکان را میدهد که از خودتان دفاع و ایدهها یا پیشنهادهای جدید را به وضوح بیان کنید. وقتی اعتماد به نفس دارید، برند شخصی بهتری هم میسازید. در طول مصاحبهی شغلی، اعتماد به نفستان میتواند نظر کارفرما را جلب و او را متقاعد به استخدام شما کند.
۸. ثابت میکنند ابتکار عمل دارید
کارفرماها اغلب افرادی را استخدام میکنند که انگیزه و ابتکار خود را نشان میدهند. داشتن نگرش مثبت و خلاق بودن میتواند به مدیران نشان دهد که شما جاهطلب هستید، به پروژههای جدید فکر میکنید و به طور مستقل راهحل مشکلات را مییابید. همچنین مهارتهای نرم به شما کمک میکنند تا با استفاده از انگیزه، جلسات طوفان فکری را توسط ایدههای خود، به پروژههای عملی تبدیل کنید.
۹. نشان میدهند که دارای مهارتهای رهبری هستید
شما میتوانید با تاکید بر مهارتهای نرم در رزومه، قابلیتهای رهبری خودتان را به کارفرماها نشان دهید. تمرکز بر برخی از تواناییهایتان نشان میدهد که به دنبال تاثیرگذاری بر دیگران هستید. مهارتهای نرم به ارتقای هوش هیجانی کمک میکنند که یک هوش ضروری برای رهبران است. این هوش به رهبران کمک میکند تا عملکرد کارکنانشان را بسنجند و آنها را به بهترین نحو حمایت کنند. کارمندان با مهارتهای نرم میتوانند به سرعت با محیطهای مختلف سازگار شوند.
۱۰. به ایجاد شهرت شما کمک میکنند
مهارتهای نرم برای کمک به ایجاد شهرت شغلی مهم هستند. همچنین این تواناییها میتوانند به شما کمک کنند تا به شهرت سازمان کمک کنید. اگر یک کارفرما هستید، نحوهی تعاملتان با مشتریان و شرکای تجاری میتواند بر درک مردم از شرکتتان و تصمیم آنها برای همکاری تاثیر بگذارد. مهارتهای نرمتان میتوانند موفقیت تعاملات اجتماعی، وقتشناسی و توانایی شما برای میانجیگری در تعارضات را تعیین کنند.