بازار جهانی گوشیهای هوشمند، عرصهای است که در آن برندهای مختلف با استراتژیهای متفاوتی به رقابت میپردازند. اگرچه اپل و سامسونگ بهعنوان دو غول بزرگ این صنعت شناخته میشوند؛ اما ظهور برندهای جدید، باعث ایجاد تنوع بسیار زیادی در این حوزه شده است و درنهایت شاهد یک رقابت تنگاتنگ بین شرکتهای مختلف تولیدکنندهی گوشیهای هوشمند هستیم.
در آمریکای شمالی، اپل با سهم ۵۱٫۲ درصد، قاطعانه بر بازار این منطقه مسلط است. از دلایل تسلط کوپرتینوییها بر بازار آمریکای شمالی، میتوان به اکوسیستم قوی این شرکت، طراحی جذاب محصولات و وفاداری بالای مشتریان به این برند اشاره کرد. سامسونگ با ۲۳٫۷۴ درصد، گوگل با ۱۲٫۹ درصد، موتورولا با ۳٫۲ درصد و شیائومی با ۱٫۷۹ درصد، در مقامهای بعدی قرار دارند.
در اروپا، بازار تولیدکنندگان گوشیهای هوشمند بسیار رقابتی است. اگرچه اپل و سامسونگ همچنان دو بازیگر اصلی بازار محسوب میشوند و رقابت بین این دو برند نیز بسیار تنگاتنگ برآورد میشود، اما برندهای چینی مانند شیائومی، هواوی و اوپو، با ارائهی گوشیهایی با قیمت رقابتی و کیفیت مناسب، سهم قابلتوجهی از بازار را به خود اختصاص دادهاند؛ بهطوریکه اپل با ۳۶٫۵۳ درصد در مقام اول و سامسونگ با ۳۱٫۱۲ درصد، شیائومی با ۱۲٫۹۵ درصد، هواوی با ۲٫۸۲ درصد و اوپو با ۲٫۳۶ درصد، در پلههای بعدی قرار میگیرند.
نکتهی جالب راجعبه بازار اروپا این است که رقابت اپل و سامسونگ در اکثر کشورهای این قاره بسیار نزدیک است؛ اما در کشوری مثل انگلستان، اپل با ۵۰٫۸۲ درصد در صدر لیست قرار دارد و سامسونگ با ۳۰٫۸۸ درصد با اختلاف حدود ۶۰ درصدی در مقام بعدی قرار دارد. این در حالی است که در کشور آلمان، سامسونگ فقط ۱۰ درصد با اپل بهعنوان صدرنشین لیست سهم بازار شرکتهای تولیدکنندهی گوشی هوشمند این کشور فاصله دارد.
بازار کشور اسپانیا نسبتبه هر جای دیگر از قارهی اروپا متفاوتتر است؛ بهطوریکه شیائومی با ۲۸٫۲۶ درصد، صدرنشین این کشور محسوب میشود و در جایگاههای بعدی به ترتیب سامسونگ با ۲۷٫۰۹ درصد و اپل با ۲۳٫۴۸ درصد قرار دارند.
آسیا بهعنوان بزرگترین بازار گوشیهای هوشمند در جهان، تنوع بسیار بالایی از برندها و مدلها را در خود دارد. در این منطقه، اپل و سامسونگ همچنان محبوبیت بالایی دارند، اما برندهای چینی نیز بهشدت بازار رقابت را گرم کردهاند؛ بهطوریکه اپل با ۱۷٫۶۱ درصد در صدر لیست قرار دارد و سامسونگ با ۱۷٫۴۲ درصد، شیائومی با ۱۴٫۱ درصد، ویوو با ۱۰٫۷۶ درصد و اوپو با ۹٫۱۹ درصد، بهترتیب در جایگاههای بعدی قرار دارند.
نکتهی جالب راجعبه سهم بازار تولیدکنندههای گوشی هوشمند در آسیا این است که اپل با ۵۹٫۱۸ درصد در بازار ژاپن، با اختلاف ۸۵ درصدی نسبت به سامسونگ، صدرنشین این بازار محسوب میشود. در عوض سامسونگ با ۶۰ درصد سهم بازار خود در کره جنوبی، با اختلاف ۵۰ درصدی نسبت به اپل، در جایگاه نخست قرار میگیرد و الجی نیز طبق گزارش منابع غیر رسمی، با وجود خروج از بازار تولید گوشیهای هوشمند، هنوز ۵ درصد از سهم بازار کرهی جنوبی را در اختیار دارد.
از نکتههای قابلتوجه دیگر بازار تلفن همراه در آسیا، میتوان به این اشاره کرد که اپل تنها برند غیر چینی است که در لیست هشت شرکت برتر تولیدکنندهی گوشیهای هوشمند این کشور از نظر سهم بازار با حدود ۱۴ درصد، در مقام پنجم قرار دارد. بازار هند نیز در اختیار چینیها است؛ بهطوریکه شیائومی، ویوو، ریلمی و اوپو، بیشاز ۶۰ درصد بازار این کشور را به تسخیر خود درآوردهاند.
در آمریکای جنوبی، سامسونگ با ۱۷٫۶۱ درصد، رقابت تنگاتنگی با سهم بازار ۱۷٫۴۲ درصدی موتورولا دارد. درحالیکه سامسونگ در این منطقه پیشتاز است؛ اما موتورولا به دلیل اینکه عرضه اولیه بسیاری از محصولات خود را در کشورهای این قاره، مخصوصاً برزیل انجام میدهد و باتوجهبه قیمت مناسب محصولاتش، مورد توجه بسیاری از کاربران این قاره قرار میگیرد.
باتوجهبه خرید گوشیهای مقرونبهصرفه توسط بسیاری از کاربران منطقههای مختلف آمریکای جنوبی بهجای گوشیهای پریمیوم، قرارگرفتن اپل در جایگاه سوم با سهم بازار ۱۴ درصدی خود، قابلدرک است. در لیست پنج برند برتر این قاره، شیائومی و Transsion نیز حضور دارند. Transsion شرکتی است که بیشتر بهخاطر برند تکنو شناخته میشود و روی گوشیهای ارزانتر تمرکز دارد. این شرکت با سهم بازار ۲۲٫۴۹ درصدی خود در بازار ونزوئلا، رتبه دوم لیست بیشترین سهم بازار شرکتهای تولیدکنندهی تلفن هوشمند این کشور را بعد از شیائومی با سهم بازار ۲۲٫۵۸ درصد، بهدست آورده است.
در بازار تلفن همراه آفریقا، Transsion با ۵۱ درصد سهم بازار، یکهتاز بیچونوچرای این قاره محسوب میشود که با ارائهی طیف گستردهای از گوشیهای هوشمند ارزانقیمت و متناسب با نیازهای کاربران آفریقایی، سهم بازار قابلتوجهی را بهدست آورده است. برندهای زیرمجموعه Transsion مانند تکنو، ایتل و اینفینیکس نیز در این موفقیت نقش بسزایی دارند.
بااینحال، در برخی کشورهای قارهی آفریقا مانند مراکش، کنیا و نیجریه، برندهای شناختهشدهی جهانی مانند سامسونگ، اپل و شیائومی نیز محبوبیت قابلتوجهی دارند؛ بهطوریکه در کشورهای مذکور سهم بازار این سه برند مطرح، بین ۲۰ تا ۶۰ درصد برآورد میشود. تنوع در سطح زندگی و قدرت خرید مردم در کشورهای مختلف آفریقا باعث شده است که سهم بازار برندها در کشورهای مختلف آفریقا، بسیار متفاوتتر از دیگری باشد.
تحلیل بازار گوشیهای هوشمند در اقیانوسیه نشان میدهد که اپل با اختلاف قابلتوجهی، محبوبترین برند در این منطقه محسوب میشود؛ بهطوریکه در استرالیا، ۵۶ درصد از کاربران، گوشی اپل را به هر برند دیگری ترجیح میدهند. سامسونگ نیز با کسب ۱۹ درصد از بازار اقیانوسیه، در رتبه دوم قرار دارد و گوگل با ۱۲ درصد، در جایگاه سوم ایستاده است.
در نیوزلند نیز همین ترتیب تقریباً حفظ شده و اپل با ۳۹ درصد، سامسونگ با ۳۲ درصد و گوگل با ۱۹ درصد، بیشترین سهم بازار را به خود اختصاص دادهاند. این دادهها نشان میدهد که کاربران در منطقهی اقیانوسیه با توجه اقتصاد باثبات و سطح درآمدی بالای شهروندان این منطقه، تمایل بسیار زیادی به خرید محصولات گرانقیمت و باکیفیت خارجی دارند؛ بهطوریکه بیشاز ۸۰ درصد بازار تلفنهای همراه این منطقه در سلطهی اپل، سامسونگ و گوگل است.
از آمار و ارقامی که مطرح شد میتوان فهمید مشتریان ساکن کشورهای پیشرفتهای که ثبات اقتصادی بالایی دارند، تمایل بیشتری نسبتبه کشورهای کمدرآمد برای خرید محصولات لوکس و باکیفیت از جمله گوشیهای هوشمند از برندهایی مثل اپل، سامسونگ و گوگل، نشان میدهند.
بهطورکلی سهم بازار گوشی آیفون در قارهی آمریکا شمالی، اروپا، آسیا و اقیانوسیه بیشتر از برندهای دیگر است و بازار گوشی سامسونگ جز در قارهی آمریکای جنوبی که در صدر لیست قرار دارد، در اکثر قارههای مذکور، رتبهی دوم را در اختیار دارد. گوشی شیائومی نیز در بسیاری از قارهها در رتبهی سوم جای دارد؛ این درحالی است که برند کمتر شناختهشدهی Transsion، یکهتاز بازار آفریقا محسوب میشود.
-
بهترین گوشیهای موبایل بازار ایران [آبان ۱۴۰۳]
-
بهترین گوشیهای بازار تا ۱۰ میلیون تومان [مهر ۱۴۰۳]
-
بهترین گوشیهای مناسب برای بازی [مهر ۱۴۰۳]
درنهایت، بازار گوشیهای هوشمند بسیار پویا است و برندهای مختلف با استراتژیهای متفاوت سعی در جذب مشتریان دارند. باتوجهبه تغییرات سریع فناوری و نیازهای مصرفکنندگان، انتظار میرود که رقابت بین این برندها همچنان ادامه یابد. ازآنجاکه هر منطقه ویژگیها و ترجیحات خاص خود را دارد، تحلیل دقیق بازار میتواند به شرکتها کمک کند تا استراتژیهای موثرتری برای جلب نظر مشتریان اتخاذ کنند.
در پایان باید اشاره کرد که آمار و ارقام ذکر شده حدودی است و توسط Android Authority از پژوهشهای مؤسسات مختلف، جمعآوری شده است. هرچند این اعداد نمیتوانند قطعی و دقیق باشند؛ اما برای فهمیدن شرایط و سهم بازار برندهای مختلف تولیدکنندهی گوشی هوشمند در قارههای گوناگون، میتوانند مفید واقع شوند.