سالهاست که خط تولید ردمی از شیائومی، بهعنوان گزینهای ایدئال برای مصرفکنندگانی شناخته میشود که بهدنبال بهترین مشخصات فنی با کمترین هزینه هستند؛ بهویژه سری ردمی نوت که بهعنوان یک تحولآفرین در بازار گوشیهای میانرده شناخته میشد و امکاناتی را ارائه میداد که رقبای همقیمت خود را بهچالش میکشید. اما امروزه، این روند درحال تغییر است؛ درحالیکه گوشیهای ردمی همچنان محبوب هستند، اما گزارشها حاکی از آن است که ارزش پیشنهادی گوشیهای ردمی، درحال کاهش است.
در مقابل، برند پوکو، زیرمجموعه شیائومی، آهسته اما پیوسته، درحال گرفتن جایگاه ردمی است. گوشیهای پوکو اکنون در نقطهای ایدئال قرار گرفتهاند؛ جایی که قیمت مقرونبهصرفه با مشخصات فنی سطح بالا روبهرو میشود. جالب اینجاست که دستگاههای پوکو اغلب تقریباً مشابه مدلهای ردمی هستند و عمدتاً در برندسازی و طراحی ظاهری، تفاوتهایی وجود دارد. بااینحال، اختلاف قیمت بین این دو خط تولید، ارزش خرید گوشیهای پوکو را بیشازپیش نمایان میکند.
ظهور و تثبیت ردمی
ردمی شهرت خود را با تعریف مجدد انتظارات مصرفکنندگان از گوشیهای ارزانقیمت و میانرده بهدست آورد. از ردمی نوت ۵ پرو تا سری ردمی نوت ۱۰، هر عرضه بهدلیل نسبت بالای عملکرد به قیمت، سروصدای زیادی به پا میکرد. یک گوشی ردمی نوت، معمولاً دارای پردازندههای توانمند، باتریهای حجیم و دوربینهای قابلقبول بود. با این اوصاف، ردمی گوشیهای خود را با قیمتی بسیار کمتر نسبتبه مدلهای مشابه رقبای خود، به بازار عرضه میکرد.
بااینحال، طی چند سال گذشته، قیمت انواع گوشی شیائومی سری ردمی بهتدریج افزایشیافته است. سری ردمی نوت که زمانی جزو گوشیهای مقرونبهصرفه محسوب میشدند، اکنون با قیمتی تقریباً مشابه با برندهایی مثل سامسونگ عرضه میشوند. با افزایش رقابت و بهبودهای اندک سالبهسال، گوشیهای ردمی بخشی از جذابیت خود را از دست دادهاند.
ورود پوکو به عرصه
پوکو در سال ۲۰۱۸ باعرضهی پوکو F1 وارد بازار شد؛ دستگاهی که به دلیل استفاده از یک پردازندهی پرچمدار از شرکت کوالکام، مورد توجه بسیاری قرار گرفت. استراتژی پوکو ساده بود؛ از زنجیره تأمین شیائومی استفاده کند، از تولید آن بهره ببرد و هرگونه تجملات غیرضروری را حذف کند تا عملکردی خالص را با قیمتی رقابتی ارائه دهد.
شباهت در مشخصات اما با قیمتی پایینتر
از آن زمان تاکنون، پوکو به اصول مورد بحث پایبند بوده است. این برند بهطور مداوم، باوجود استفاده از امکانات و تجهیزات مشابه با گوشیهای سری ردمی، همچنان با قیمت کمتری نسبتبه آن، گوشیهای خود را عرضه میکند. بهعنوانمثال، بیشتر سختافزارهای استفاده شده در گوشی پوکو X6 که اوایل امسال عرضه شد، مشابه گوشی ردمی نوت ۱۳ پرو است؛ این شباهت درحالی اتفاق میافتد که گوشی مورد بحث با قیمت پایینتری نسبتبه نمایندهی ردمی عرضه میشود.
برندسازی و مخاطب هدف
بخشی از دلایلی که پوکو میتواند گوشیهای خود را با قیمت کمتری نسبتبه محصولات ردمی عرضه کند، ممکن است در رویکرد برندسازی این برند نمایان شود. درحالیکه ردمی قصد دارد تعادلی بین جذابیت برای بازار انبوه و قیمت رقابتی ایجاد کند، پوکو خریداران آگاه به فناوری را هدف قرار میدهد که عملکرد را بر زیباییشناسی ترجیح میدهند.
از طرفی، پوکو از اقداماتی که باعث کاهش هزینهی تولید گوشیهای خود شود ابایی ندارد و از طرفی دیگر، این شرکت با تمرکز بر آنچه که واقعاً برای کاربران مهم است مثل سرعت گوشی، عمر باتری و کیفیت نمایشگر، ضمن پایین نگهداشتن قیمت، ارزشهای بیشتری را نسبتبه رقبای خود ارائه میکند.
-
با ۷۰ برند زیرمجموعه شیائومی آشنا شوید؛ از پوکو و ردمی تا امیزفیت [تماشا کنید]
-
بهترین گوشیهای پوکو در بازار ایران [شهریور ۱۴۰۳]
-
محبوب ترین گوشی های شیائومی در بازار ایران [آبان ۱۴۰۳]
در مقابل، بهنظر میرسد ردمی، بهویژه با آخرین سری ردمی نوت ۱۴ پرو، به سمت قلمرو گوشیهای پریمیوم حرکت میکند. این تغییر باعث شد تا بسیاری از کارشناسان حوزهی تکنولوژی، برند پوکو را بهعنوان جانشین بر حق برند ردمی معرفی کنند.
در نهایت، گوشیهای ردمی همچنان عملکرد و کیفیت ساخت خوبی را ارائه میدهند، اما افزایش تدریجی قیمت، جذابیت آنها را برای مصرفکنندگانی که تمایل به خرید گوشیهای اقتصادی دارند، کاهش داده است. از طرفی دیگر، انواع گوشی پوکو با قیمتگذاری اقتصادی و رویکرد بدون تجملات خود در کنار ارائهی سختافزاری مناسب، بهعنوان گزینهی بهتری نسبتبه ردمی انتخاب میشود.