رسانه اینترنتی فانیلی

گزارش جامع رسانه ایران: فیلترینگ و اختلالات اینترنت دومین چالش بزرگ رسانه‌ها در سال ۱۴۰۲

تریبون گزارش جامع رسانه ایران را منتشر شد و براساس آن فیلترینگ و اختلالات اینترنت در رده دوم مشکلات رسانه‌های ایران قرار گرفتند.

تریبون با هدف بررسی وضعیت رسانه‌های تحت‌وب ایران، پژوهشی با مشارکت ۴۸۳ فعال رسانه‌ای برگزار کرده است. براساس نتایج منتشرشده از این گزارش که ۸۳ درصد مشارکت‌کنندگان آن خانم‌ها و ۵۶ درصد آن‌ها ساکن پایتخت بوده‌اند، مشکلات اقتصادی و مالی، فیلترینگ و اختلالات اینترنت و تغییرات الگوریتم‌های گوگل به‌ترتیب سه مشکل اصلی رسانه‌ها در سال ۱۴۰۲ بوده است.

براساس گزارش تریبون، فیلترینگ و اختلالات اینترنت باعث کاهش سرعت و دسترسی‌پذیری سایت رسانه‌ها شده است. محدودیت در استفاده از سرویس‌های بین‌المللی مورد نیاز، ایجاد مشکل در پوشش اخبار بین‌المللی و کاهش امنیت سایبری به‌ترتیب در جایگاه‌های بعدی درزمینه آسیب‌های فیلترینگ و اختلالات اینترنت قرار گرفته است.

در این گزارش که ۳۱ درصد مشارکت‌کنندگان آن بیش از ۱۵ سال سابقه کار در حوزه رسانه دارند، آمده است که ۹۰ درصد از خبرنگاران و دبیران سرویس و سردبیرانی که تنها در یک یا دو رسانه فعالیت می‌کنند، اعلام کرده‌اند که حقوقشان آنها را از مشاغل دیگر بی‌نیاز نمی‌کند. ۸۴ درصد از فعالان رسانه‌ای که در بیش از ۳ رسانه فعالیت می‌کنند نیز حقوق خود را کافی نمی‌دانند.

براساس داده‌های این گزارش ۴۵ درصد از فعالان رسانه‌ای به‌شکل حق‌التحریر با رسانه‌ها همکاری می‌کنند و ۵۴ درصد از آن‌ها زیر پوشش بیمه قرار ندارند. میزان همکاری به‌شکل ثابت در افرادی که تنها در یک رسانه فعالیت می‌کنند، ۶۳ درصد و از بقیه بیشتر است.

طبق گزارش جامع رسانه ایران، شغل دوم ۴۷ درصد از خبرنگاران و دبیران سرویس و سردبیرانی که تنها در یک رسانه فعالیت می‌کنند، تولید محتوا است. ۲۴ درصد از خبرنگاران، دبیران سرویس و سردبیران اعلام کرده‌اند که بیش از ۸۰ درصد از محتوای رسانه‌شان تولیدی است. همچنین، ۲۵ درصد از آنان میزان محتوای تولیدی رسانه محل فعالیت خود را زیر ۲۰ درصد اعلام کرده‌اند.

۱۳ درصد فعالان رسانه‌ای در ۱۴۰۲ اقدامی برای مهاجرت انجام داده‌اند

طبق گزارش جامع رسانه، ۴۴ درصد از مشارکت‌کنندگان اعلام کرده‌اند تحریریه رسانه‌ای که در آن فعالیت می‌کنند، بین ۲ تا ۵ عضو دارد و ۱۲ درصد از آنان در رسانه‌ای با تحریریه بالای ۲۰ نفر فعالیت می‌کنند.

۱۳ درصد از فعالان رسانه‌ای اعلام کرده‌اند که در سال ۱۴۰۲ اقدامی برای مهاجرات انجام داده‌اند. براساس پژوهش‌های تریبون برای بررسی وضعیت متخصصان سئو، روابط‌‌عمومی و فعالان رسانه، کمترین میزان اقدام به مهاجرت در سال ۱۴۰۲ متعلق به فعالان رسانه‌ای بوده است.

در بخشی از اولین گزارش رسانه تریبون، آمده است که ۹۰ درصد از صاحبان امتیاز، مدیران مسئول و مدیران بازرگانی انتشار رپورتاژ‌ آگهی، انتشار بک‌لینک، فروش جایگاه بنری، تبلیغات کلیکی، فروش بسته‌های روابط‌عمومی و همکاری در فروش را به‌ترتیب اولویت، محل‌های اصلی درآمد رسانه‌ها را می‌دانند.

طبق گزارش تریبون، ۳۸ درصد از مدیران رسانه‌ای اعلام کرده‌اند در فکر تأسیس رسانه جدیدی نیستند و سودده نبودن رسانه و نداشتن سرمایه کافی دلایل اصلی آن اعلام شده است. ۹۲ درصد افرادی که نداشتن سرمایه کافی دلیل آن‌ها برای تأسیس نکردن رسانه جدید بوده، اعلام کرده‌اند که اگر سرمایه‌گذار وجود داشته باشد، رسانه جدید تأسیس خواهند کرد.

در این راستا ۹۰ درصد از صاحبان امتیاز، مدیران مسئول و مدیران بازرگانی، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را در بهبود وضعیت اقتصادی رسانه‌ها مؤثر می‌دانند. همچنین، ۶۱ درصد از صاحبان امتیاز و مدیران مسئول اعلام کرده‌اند که مایل به جذب سرمایه هستند.

براساس گزارش تریبون، ۸۳ درصد رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که در سال ۱۴۰۲ مجبور به اخذ سیاست‌هایی مثل متوقف‌کردن توسعه رسانه، کم‌کردن محتوای تولیدی و تعدیل نیرو برای کاهش هزینه‌های خود شده‌اند. علاوه‌بر این، سرمایه‌گذاری‌نکردن بخش خصوصی در حوزه رسانه و مطبوعات، کم‌شدن مخاطبان سطح وب و اقبال مردم به شبکه‌های اجتماعی و حمایت‌نکردن دولت از عوامل نابه‌سامانی وضعیت اقتصادی رسانه‌ها هستند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تازه ترین مطالب
فرهنگی هنری,ورزشی,گردشگری,آموزشی

تازه ها

رویدادهای ویژه

به زودی رویدادهای ویژه در این مکان برای شما قابل نمایش خواهد بود.