سری گوشیهای پوکو X همواره در بین کاربران محبوبیت خاصی داشتهاند و حالا خبرها حاکی از آن است که نسل جدید این سری، یعنی پوکو X7، بهزودی از راه خواهد رسید. طبق اعلام رسمی شرکت پوکو در ایکس، سری گوشی پوکو X7 در ۹ ژانویه ساعت ۵:۳۰ بعدازظهر به وقت هند (۲۰ دی ۱۴۰۳ در ساعت ۳:۳۰ بعدازظهر به وقت ایران) معرفی خواهد شد.
شایعات و اخبار غیررسمی، مشخصات احتمالی پوکو X7 و پوکو X7 پرو را نیز فاش کردهاند. گفته میشود پوکو X7 از تراشهی دیمنسیتی ۷۳۰۰ بهره خواهد برد و رندرهای منتشرشده نشان میدهند که این گوشی احتمالاً نسخه تغییرنامیافتهی گوشی ردمی نوت ۱۴ پرو خواهد بود. دربارهی پوکو X7 پرو نیز حدسوگمانها بر این است که این گوشی درواقع همان ردمی توربو ۴ باشد که قرار است ۲ ژانویه (۱۳ دی ۱۴۰۳) در چین معرفی شود.
این موضوع که پوکو گوشیهای ردمی را با نام تجاری خود در بازارهای دیگر عرضه میکند، چیز جدیدی نیست. شیائومی، شرکت مادر هر دو برند پوکو و ردمی، بارها این استراتژی را در پیش گرفته است. بهعنوان مثال، پوکو X6 دقیقاً مشابه ردمی نوت ۱۳ پرو بود و پوکو X6 پرو نیز ابتدا با نام ردمی K70E معرفی شده بود. همچنین، سری پوکو X5 نیز براساس مدلهای بازطراحیشده ردمی نوت ۱۲ ساخته شده بود.
رویکرد یادشده شیائومی دلایل مختلفی دارد. یکی از این دلایل مهم، تطبیق با تقاضای بازارهای مختلف محسوب میشود؛ چراکه شیائومی با این کار میتواند گوشیهای مشابه را با نامهای تجاری متفاوت و با قیمتگذاریهای متناسب با هر بازار عرضه کند. این استراتژی به شیائومی اجازه میدهد تا دامنه نفوذ خود را در بازارهای جهانی گسترش دهد و سهم بیشتری از بازار گوشیهای هوشمند را ازآن خود کند.
-
گوشیهای پوکو حالا ارزشمندتر از ردمی هستند؛ اما چگونه؟
-
محبوب ترین گوشی های شیائومی در بازار ایران [آبان ۱۴۰۳]
-
بهترین گوشیهای پوکو در بازار ایران [شهریور ۱۴۰۳]
با توجه به سابقه شیائومی در این زمینه، میتوان با اطمینان گفت که پوکو X7 و پوکو X7 پرو نیز نسخههای تغییرنامیافتهی گوشی شیائومی خواهند بود. این موضوع لزوماً نکتهای منفی نیست؛ چراکه گوشیهای ردمی معمولاً از مشخصات فنی خوبی برخوردارند و با قیمت رقابتی عرضه میشوند؛ بنابراین، میتوان انتظار داشت که سری پوکو X7 نیز با ارائه ترکیبی از سختافزار مناسب و قیمت جذاب، بتواند موفقیت نسلهای قبلی خود را تکرار کند.
این استراتژی شیائومی که بهنوعی استفاده بهینه از منابع و کاهش هزینههای توسعه و بازاریابی محسوب میشود، در سالهای گذشته به این غول فناوری چینی کمک کرده است تا به یکی از تولیدکنندگان بزرگ گوشی هوشمند در جهان تبدیل شود و سهم زیادی از بازار را در اختیار بگیرد.