رسانه اینترنتی فانیلی

چند ویژگی والدین خوب

والدین در سه سال اول زندگی کودکان نقش اساسی دارند و می توانند با داشتن آگاهی، فزرندانی سالم تحویل جامعه بدهند.

والدینی که به تربیت فرزندان خود اهمیت می دهند، خوشبختی کودکانشان را تضمین می کنند. اما روانشناسان از سراسر دنیا بر چندین ویژگی پدرومادر که میتواند منجر به تضمین موفقیت کودکانشود، اتفاق نظر دارند. در ادامه به چندین ویژگی مهم و مشترک در والدینی اشاره خواهیم کرد که کودکانی موفق را از نظر اجتماعی تحویل جامعه داده اند پس با مجله اینترنتی فانیلی همراه باشید.

9 ویژگی والدین خوب

پدرومادرها در تربیت فرزندشان باید مواردی را رعایت کنند تا بتوانند کودکان سالمی را به جامعه تحویل دهند. برای این منظور 9 ویژگی در ادامه بیان شده است که پدرومادرها با داشتن این ویژگی ها، موفقیت فرزندشان تضمین شده است:

1-  فرصت انجام کارهای روزمره

مشارکت در امور روزمره خانه نه تنها تمرینی عالی برای خود کفایی است، بلکه به کودکان می آموزد که باید برای بهبود عملکردشان تلاش کنند و از دیگر افراد خانواده انتظار انجام وظایف خود را نداشته باشند. این کودکان در آینده به بزرگسالانی تبدیل می شوند که در محیط کار در کنار همکاران خود به راحتی فعالیت می کنند و به خوبی با مفهوم مهارت های اجتماعی آشنا هستند.

2- داشتن انتظارات بالا

در تحقیقات روانشناسان مشخص شد که سطح توقعات پدرومادر از کودکان خود تاثیر مهمی بر دستاوردهای کودک خواهد داشت. برای مثال والدینی که رویای ورود فرزند خود به بهترین کالج کشور را در سر می پروراندند، تمام تلاش خود را در جهت تحقق این هدف متمرکز ساخته بودند. به طور طبیعی زمانی که کودک در چنین فضایی قرار می گیرد، شانس بیشتری برای تحصیل در یک دانشگاه خوب را خواهد داشت.

لازم به ذکر است که باید والدین، انتظارات خود را مبتنی بر توانمندی های کودکانشان انتخاب کنند و با روش های تشویقی و انرژی بخش به آنها منتقل کنند.

3- ایجاد فضای آرام و بدون تنشی

بر طبق نظر روانشناسان، کودکان خانواده های پر تنش در مقایسه با کودکان خانواده هایی که روابط خوب و توام با آرامشی دارند، از نظر اجتماعی و عاطفی عملکرد ضعیف تری دارند و زندگی برای آنها به مراتب دشوارتر و سخت تر است. در واقع اولویت اصلی والدینی که کودکانی موفق را پرورش داده اند، سلامت روانی فرزندشان بوده است. از جمله مهم ترین عوامل تضمین کننده این سلامت  در فضای تربیت کودکان، دوری از مشاجره و تنش های پدرومادر است. کودکانی که در خردسالی تنش های خانوادگی را تجربه کرده اند، در بزرگسالی با احساساتی مانند خشم پنهان روبرو می شوند.

4- آموزش مهارت های اجتماعی

طی تحقیقات روانشناسان، ارتباط قابل توجهی بین مهارت های اجتماعی کودکان در خردسالی و موفقیت آنها به عنوان یک بزرگسال پس از گذشت دو دهه از زندگی مشاهده شد. کودکان دارای مهارت های اجتماعی، در دوران بزرگسالی در حل مشکلات زندگی، بهتر عمل می کنند. علاوه بر این، احتمال به پایان رساندن تحصیلات آکادمیک و در اختیار داشتن شغل تمام وقت تا سن 25 سالگی برای این دسته از کودکان بسیار بالاتر از بقیه همسالان است.

5- معمولا تحصیلات آکادمیک بالاتری دارند

پژوهش ها در مورد نوجوانان نشان داده که سطح تحصیلات والدین و به خصوص مادر، تاثیر مهمی بر عملکرد آکادمیک کودکان در آینده دارد. برای مثال کودکان، مادرانی که کالج را به اتمام رسانده اند، احتمال بیشتری دارد که فرزندان شان نیز فارغ التحصیل دانشگاه شوند.

6- آموزش دانش ریاضی از سنین پایین

طبق تحقیق روانشناسان توسعه مهارت های دانش ریاضی و محاسباتی در سنین پایین می تواند تبدیل به مزیتی بزرگ برای کودکان شود. این کودکان تبدیل به بزرگسالانی با ذهن فعال و پویاتر می شوند.

7- اهمیت ویژه به سه سال اول زندگی فرزندشان

طبق مطالعه روانشناسان مشخص شد که کودکانی که تحت مراقبت دقیق در سه سال اول زندگی بوده اند، نه تنها عملکرد آکادمیک بهتری را در مدرسه نشان دارند بلکه تا 30 سالگی خود روابط سالم تر و موفق تری را نیز تجربه می کنند.

8- مدیریت استرس های خود

روانشاسان تحقیق کرده اند که استرس والدین به ویژه مادران تاثیرات مخرب بر سلامت ذهنی و  جسمی کودکان برجای می گذارد. تحقیقات نشان داده اند که حالات روحی فردی که با وی زندگی می کنیم، اثر مستقیم بر شادمانی و یا غمگینی ما دارد. این مورد برای کودکان بیشتر از بزرگسالان تاثیرگذار است. بنابراین اگر پدرومادر افسرده یا دچار اضطراب باشند، این حالات عاطفی به سرعت به کودکان نیز منتقل می شوند.

9- اهمیت به ذهنیت تکامل یابنده کودکشان

پدرومادر خوب، کسانی هستند که به موفقیت فرزندانشان از نظر کوشش و تلاش آن ها اهمیت می دهند و آن را به باهوشی و ذهنی بودن سوق نمی دهند. در واقع کودک را تلاشگر می نامند نه صرفاً کودک باهوش.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تازه ترین مطالب
فرهنگی هنری,ورزشی,گردشگری,آموزشی

تازه ها

رویدادهای ویژه

به زودی رویدادهای ویژه در این مکان برای شما قابل نمایش خواهد بود.