رسانه اینترنتی فانیلی

ویژگی‌های اندروید ۱۵

اندروید ۱۴ در ماه اکتبر سال ۲۰۲۳ با سری پیکسل ۸ به صورت عمومی عرضه شد. چند ماهی است که از سال جدید گذشته و کمپانی گوگل با انتشار پیش‌نمایش Developer اندروید ۱۵ برای دستگاه‌های پیکسل از نسخه‌ی بعدی اندروید رونمایی کرده است. این اقدام در واقع اولین بسته‌ی به‌روز رسانی برای اندروید ۱۵ بوده و صرفا برای استفاده‌ توسط توسعه‌دهندگان منتشر شد. با این حال، می‌توان با بررسی این نسخه متوجه شویم که چه ویژگی‌های اندروید ۱۵ جدیدی را در آینده می‌بینیم. پس با مجله اینترنتی فانیلی همراه شوید.

اندروید ۱۵: اسم تجاری و تاریخ انتشار

شرکت گوگل عادت داشته که نسخه‌های مختلف اندروید را با نام‌های متنوع از دسرهای مختلف کدگذاری کند. با این حال چنین رویه‌ای از انتشار اندروید ۱۰ به بعد تغییر کرده و صرفا عدد نسخه‌های اندروید تفاوت دارد. بنابراین، حدس می‌زنیم اندروید ۱۵ هم دقیقا به همین نام منتشر می‌شود. اگر چه، گوگل همچنان از اسم دسرهای مختلف به صورت داخلی استفاده می‌کند. از همین رو، کد داخلی اندروید ۱۵، بستنی وانیلی Vanilla Ice Cream تعریف شده است.

گوگل شروع به آزمایش اندروید ۱۵ از طریق پیش نمایش‌های Developer کرده و چند ماه تا عرضه‌ی نهایی اندروید زمان باقی مانده است. برنامه زمان‌بندی انتشار اندروید ۱۵ شامل پیش‌نمایش نسخه Developer می‌شود که تا اواسط ماه مارس اجرا شده و به دنبال آن، نسخه‌های بتا تا ماه مه اجرا می‌شوند. اندروید ۱۵ در ژوئن تا ژوئیه به ثبات پلتفرم می‌رسد؛ به این معنا که هیچ ویژگی یا API جدیدی به پلتفرم اضافه نخواهد شد تا توسعه‌دهندگان برنامه بتوانند تست برنامه‌های خود را در برابر این APIهای عمومی شروع کنند. چند نسخه‌ی بعدی سیستم عامل بر رفع اشکالات متمرکز خواهند بود.

شرکت گوگل به این موضوع اشاره‌ای نکرده که نسخه‌های پایدار اندروید ۱۵ چه زمانی دقیقا منتشر می‌شوند اما ما حدس می‌زنیم که این اتفاق در کنار عرضه سری پیکسل ۹ به احتمال زیاد در ماه اکتبر سال ۲۰۲۴ رخ می‌دهد.

اگر از یک گوشی گوگل پیکسل اخیرا استفاده می‌کنید، شما جزو اولین کاربرانی هستید که به‌روز رسانی اندروید ۱۵ را دریافت خواهید کرد. OEMها کمی بیشتر طول می‌کشد تا پوسته‌های کاربردی Android UX خود را در اندروید ۱۵ منتشر کنند. احتمال می‌رود در ماه‌های آینده شاهد نسخه‌های پیش‌نمایش Developer برای برخی‌ گوشی‌های منتخب باشیم. برای افرادی که تمایل دارند به صورت دستی اندروید ۱۵ را روی گوشی خود نصب کنند، راهنماهای مختلفی در سطح اینترنت وجود دارد که با یک جست‌وجوی ساده می‌توان به این راهنماها دسترسی پیدا کرد.

هنگامی که اندروید ۱۵ به صورت عمومی منتشر شد، OEMها برنامه‌های بتای خود را برای پوسته‌های خود اجرا می‌کنند و به دنبال آن نسخه‌های با ثبات نیز منتشر می‌شود.

اندروید ۱۵: تغییرات رابط کاربری جدید، قابلیت‌ها و پیشرفت‌های UX

اندروید ۱۵ تقریبا شبیه به نسخه‌های قبلی اندروید بوده اما تغییرات قابل توجهی پیدا کرده که گوگل در آپدیت اخیر آنها را معرفی کرده است. همچنین به‌روز رسانی‌های عملکردی برای چند قابلیت مهم وجود دارد. تمام این ویژگی‌ها یا به طور رسمی اعلام شده‌ یا در نسخه‌ی اخیر اندروید ۱۵ مشاهده شده است.

اشتراک‌گذاری بخشی از صفحه نمایش

ویژگی‌های اندروید ۱۵

کاربران در اندروید ۱۵ می‌توانند به جای به اشتراک‌گذاری کل صفحه نمایش، تنها پنجره‌ی مربوط به یک اپلیکیشن را ضبط کرده یا به اشتراک بگذارند. این ویژگی برای اولین بار در اندروید ۱۴روی دستگاه‌های پیکسل فعال شده اما در آینده نزدیک قرار است روی سایر دستگاه‌های اندروید نیز فعال شود.

قابلیت Notification cooldown

ویژگی‌های اندروید ۱۵

یکی دیگر از جدیدترین ویژگی‌های انـدروید ۱۵ در قابلیتی تحت عنوان Notification cooldown خلاصه می‌شود. این ویژگی در حقیقت تعداد پیام‌های اعلان از یک برنامه را کمتر می‌کند. علت طراحی قابلیت مذکور صرفا برای کاهش تعداد نوتیفیکیشن‌هایی است که توسط یک برنامه صادر می‌شود.

کنترل‌های جدید درون برنامه‌ای دوربین

ویژگی‌های اندروید ۱۵

اندرویـد ۱۵ افزونه‌های جدیدی را برای کنترل بیشتر بر سخت افزار دوربین در دستگاه‌های پشتیبانی شده اضافه می‌کند. قابلیت‌های جدیدی که از طریق این افزونه‌ها اضافه می‌شوند شامل بهبود دوربین در وضعیت نور کم است که به توسعه‌دهندگان امکان کنترل برای افزایش روشنایی دوربین و تنظیمات پیشرفته‌ی قدرت فلش را می‌دهد که امکان کنترل دقیق شدت فلش را زمان ثبت تصاویر فراهم می‌کند.

کلید مشخص برای کنترل ویبره‌ی صفحه کلید در اندروید ۱۵

ویژگی‌های اندروید ۱۵

در پیش‌نمایش نسخه‌ی یک Developer اندرویـد ۱۵، یک دکمه تحت عنوان Keyboard vibration وجود دارد که به شما اجازه می‌دهد ویبره‌ی صفحه کلید را غیر فعال کنید. با غیر فعال سازی ویژگی مذکور، مهم نیست چه اپلیکیشنی را به عنوان کیبورد استفاده می‌کنید، در هر صورت با ویبره مواجه نخواهید شد. البته می‌توان مجدد ویژگی نام‌برده را فعال کنید.

اعلان‌های حساس

برخی شکل‌ها از احراز دو هویتی امن‌تر از سایر موارد محسوب می‌شود اما بسیاری از پلتفرم‌ها به ساده‌ترین شکل احراز هویت از طریق ارسال رمز یکبار مصرف (OTP) به وسیله پیامک یا ایمیل این کار را انجام می‌دهند. با این اوصاف، اندرویـد ۱۵ این مورد را از طریق اضافه کردن قابلیت «اعلانیه‌های حساس» (Sensitive notifications) جلوی خوانش OTPها به وسیله سایر بد افزارهای انـدروید را می‌گیرد.

پنجره‌ی بازشونده بلوتوث در اندروید ۱۵

اندروید به شما اجازه می‌دهد تا بلوتوث را از طریق بخش تنظیمات سریع (Quick Settings) فعال کنید اما اکثر کاربرها، ارتباط بلوتوثی را به حال خود رها می‌کند. اگر لوازم جانبی بلوتوثی متعددی اطرافتان وجود دارد، در انـدروید ۱۵ می‌توانید اتصالات جداگانه را تغییر داده تا به دستگاه‌های خاصی متصل و قطع شوید. در انـدروید ۱۵ شما می‌توانید روی آیکون تنظیمات سریع بلوتوث ضربه زده تا پنجره‌ی مربوط به بلوتوث باز شود و از قابلیت‌های بیشتری برای کنترل بلوتوث بهره ببرید.

قابلیت Health Connect

اندرویـد ۱۵ شامل آپدیت‌هایی برای اپلیکیشن Health Connect است و گزینه‌هایی برای دریافت اطلاعات مربوط به تغذیه و سایر موارد به برنامه اضافه می‌شود.

دستگاه‌های MIDI 2.0 مجازی

اندروید ۱۳ برای اتصال به دستگاه‌های MIDI 2.0 به وسیله‌ی USB که با استفاده از بسته‌های جهانی MIDI (UMP) ارتباط برقرار می‌کنند، پشتیبانی خاصی را اضافه کرده است. اندرویـد ۱۵ پشتیبانی UMP را به برنامه‌های مجازی MIDI گسترش می‌دهد. این مورد به برنامه‌های ترکیبی امکان می‌دهد برنامه‌های synthesizer را درست مثل یک دستگاه USB MIDI 2.0 به عنوان یک دستگاه MIDI 2.0 مجازی کنترل کنند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تازه ترین مطالب
فرهنگی هنری,ورزشی,گردشگری,آموزشی

تازه ها

رویدادهای ویژه

به زودی رویدادهای ویژه در این مکان برای شما قابل نمایش خواهد بود.