رسانه اینترنتی فانیلی

هوش هیجانی چیست؟

برای داشتن ارتباطات موثر و موفق باید مهارت های اجتماعی خود را تقویت کنیم. با این چند تکنیک ساده می‌توانید روابط موفق تری داشته باشید.

هوش هیجانی چیست؟ ابتدا باید مروری بر روابط انسان ها و نیاز به این هوش داشته باشیم. انسان ها تنها و بدون ارتباط با یکدیگر قادر به ادامه زندگی نیستند. زیرا انسان ها ذاتا موجوداتی اجتماعی هستند و باید با یکدیگر در تعامل باشند. امروزه با پیشرفت جوامع بشری و ارتباطات گسترده همگان نیازمند ارتقا توانمدی های ارتباطی خود هستند.برای کسب این توانمدی ها باید هوش هیجانی خود را تقویت کنید.اما ابتدا باید بدانید هوش هیجانی چیست؟ با مجله اینترنتی فانیلی همراه باشید تا با چند تکنیک ساده و مفید زندگی اجتماعی خود را ارتقا بدهید.

هوش هیجانی چیست؟

هوش هیجانی به معنای توانایی فهم، مدریت احساسات و هیجان های خود و دیگران می‌باشد. کسانی که هوش هیجانی بالایی دارند از توانایی حل مسئله بالایی، پردازش اطلاعات، سازگاری با شراط و انسان ها برخوردار هستند. آن ها می‌توانند انگیزه درونی رفتار های دیگران را متوجه شوند و از این رو رفتار مناسب تری با آن ها داشته باشند.تفکری خلاق و گشوده دارند. با توجه به محیط و شرایطی که وجود دارد رفتارشان را هماهنگ می‌کنند تا موفق تر عمل کنند.به درستی فکر می‌کنند تا اطلاعات را به صورتی درست ارزیابی کنند.

هوش هیجانی  چه تفاوتی با هوش عمومی دارد؟

هوش عمومی به مجموعه توانایی های شناختی انتسابی مانند توانایی منطقی، عددی، فضایی، زبان و حافظه کاری  اطلاق می‌شود. در واقع هوش عمومی همان هوشی است که با آن متولد می‌شویم و ژنتیکی است. دانشی است که از مطالب مختلف داریم و برای ادامه عملکرد در بخش های مختلف زندگی از آن استفاده می‌کنیم.اما هوش هیجانی چیست؟ احتمالا متوجه تفاوت آن با هوش عمومی شده اید. در واقع هوش هیجانی اکتسابی است و با یادگیری و تمرین چند تکنیک ساده می‌توانید آن را تقویت کنید.

تکنیک هایی برای تقویت هوش هیجانی

1. خودآگاهی سرآغار این مسیر است. شما برای اینکه در روابط خود موفق باشید باید در وهله اول خود را خوب بشناسید. با شناخت خود می‌توانید از نقاط قوت و ضعف خود آگاه شوید. برای آگاهی بیشتر می‌توانید از اطرافیانتان کمک بگیرید. از انتقاد شدن نهراسید زیرا می‌تواند پل پیشرفت شما باشد.

2. احساساتتان را به درستی مدریت کنید. نیازی نیست احساسات خود را سرکوب کنید تنها کافی است به درستی آن را مدریت کنید. برای این کار می‌توانیداحساساتتان را یادداشت کنید این کار هیجانات شما را تخلیه می‌کند و از تکانشی عمل کردن جلوگیری می‌کند.

3. با توجه به شرایط و موقعیت رفتار کنید. برای این کار ابتدا باید بتوانید به درستی شرایط را ارزیابی کنید. همه جوانب امر را به درستی بسنجید سپس تصمیم گیری کنید.

4. همدلی و درک متقابل داشته باشید. سعی کنید خودتان را در شرایط آن ها قرار دهید و درکشان کنید. برای این کار باید شنونده خوبی باشید. بدون قضاوت آن ها رابشنوید تا بتوانند کنار شما احساس امنیت کنند.

5. همیشه و در هر فرصتی به دنبال آموزش و یادگیری مهارت های جدید باشید.

6.مثبت نگر باشید. عموما انرژی منفی دیگران را از شما دور می‌کند. افکار و صحبت های منفی همه را خسته و ناامید می‌کند. پس سعی کنید روحیه و انگیزه خود را تقویت کنید. بجای تمرکز بر نکات منفی به نکات مثبت توجه کنید. افکار منفی خود را شناسایی کنید و سعی کنید ب ارزیابی مجدد ان ها را تغییر دهید.

7. عبوس نباشید و با روی خوش با دیگران برخورد کنید.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تازه ترین مطالب
فرهنگی هنری,ورزشی,گردشگری,آموزشی

تازه ها

رویدادهای ویژه

به زودی رویدادهای ویژه در این مکان برای شما قابل نمایش خواهد بود.