رسانه اینترنتی فانیلی

نشان: فیلترینگ زمینه‌ساز کاهش اعتماد به خدمات داخلی شد

تیم نقشه و مسیریاب «نشان» با انتشار بیانیه‌ای به سخنان یکی از اعضای شورای عالی فضای مجازی که محدودیت‌های اینترنت را به نفع پلتفرم‌های داخلی دانسته بود، واکنش نشان داد.

رسول جلیلی، عضو شورای عالی فضای مجازی که به‌تازگی در یک برنامه‌ی تلویزیونی گفته است: «ویز را با نشان خوب جایگزین کردیم. آمازون را با برخی از سرویس‌های داخلی خیلی خوب جایگزین کردیم. جای یوتیوب آپارات را داریم. مردم هم راضی هستند. یعنی هر جا توانسته‌ایم سرویس داخلی خوب فراهم کنیم، حس محدودسازی رقیب خارجی اتفاق نمی‌افتد.» این سخنان باعث اعتراض تیم «نشان» شده است.

این بیانیه با اشاره به اینکه جلیلی عملکرد برخی پلتفرم‌های ایرانی از جمله نقشه و مسیریاب نشان را نتیجه سیاست‌های محدودسازی اینترنت و فیلترینگ رقبای خارجی دانسته و آن را یکی از دستاوردهای این سیاست‌ها معرفی کرده است، خطاب به این عضو شورای عالی فضای مجازی می‌گوید:

آقای جلیلی، سیاست‌های محدودکننده شما و هم‌فکرانتان در فضای مجازی، منجر به تحمیل هزینه‌های چند هزار میلیارد تومانی به کاربران ایرانی شده است. امروز ۷۰ تا ۸۰ درصد کاربران اینترنت در ایران مجبور به استفاده از فیلترشکن‌هایی هستند که امنیت بخش قابل‌توجهی از آن‌ها مشخص نیست. این سیاست باعث افت شدید امنیت موبایل‌های کاربران، حملات گسترده زیرساختی به کسب‌وکارهای آنلاین و هدر رفت زمان میلیون‌ها نفر برای دسترسی به پلتفرم‌های کاربردی و موردعلاقه‌شان شده است.
پیشنهاد می‌کنیم به‌جای انتساب دستاوردهای شرکت‌های خصوصی به سیاست‌های محدودکننده، دلایل واقعی این محدودیت‌ها و ارتباط منافع شخصی با شرکت‌های مجری محدودسازی، شفاف‌سازی شود.

نشان با اشاره به این اپلیکیشن ابتدا یک شرکت خصوصی بوده، پیش از اعمال فیلترینگ ویز نیز با میلیون‌ها کاربر فعال در حال سرویس‌دهی بوده و امروز در رقابت آزاد با گوگل‌مپس مسیر رشد خود را دنبال می‌کند، ادامه می‌دهد:‌ «آنچه در چند سال اخیر و بر اساس تفکر شما و هم‌فکرانتان رخ داده، تلاش تیم ما و اعتماد کاربران را خدشه‌دار کرده است. ما همواره تأکید کرده‌ایم که در رقابت سالم و آزاد با پلتفرم‌های بین‌المللی، امکان رشد سریع‌تر و بهتر نشان فراهم است.»

ادعای شما مبنی بر اینکه فیلترینگ به رشد خدمات داخلی منجر شده، نشان‌دهنده نگاه نادرست شما به مفهوم و ارزش «رقابت» است. این سیاست‌ها به‌جای ایجاد فرصت، زمینه‌ساز کاهش اعتماد به خدمات داخلی شده‌ است. روی دیگر این سکه که شما علاقه‌ای به مشاهده آن ندارید این است که پلتفرم‌های ایرانی توانایی حضور در بازارهای بین‌المللی را نداشته و سال‌هاست یک سقف شیشه‌ای در مقابل رشد منطقه‌ای و بین‌المللی آن‌ها قرار گرفته است؛ کافیست روند رشد و ارزش‌گذاری دیجی‌کالا و ترندیول ترکیه را طی ده سال گذشته نظاره و مقایسه کنید. 

– بیانیه‌ی تیم نقشه و مسیریاب نشان

این بیانیه اینطور به پایان می‌رسد: «باور داریم رقابت سالم و آزاد بهترین راه برای ارتقای خدمات دیجیتال است. نشان همواره تلاش کرده است با ارائه خدمات باکیفیت و نوآورانه بر اساس نیاز کاربران ایرانی، به انتخاب اول آن‌ها تبدیل شود، بدون اینکه در تصمیمات مربوط به محدودیت‌ رقبا نقشی داشته باشد.»

جلیلی در سخنان واکنش‌برانگیز اخیرش همچنین گفته بود: «فیلترشکنی که صحبتش می‌شود، آمارها گویای این است که ۷۰ درصد از فیلترشکن‌ها و هزینه‌ی آن توسط دشمنان ما پرداخت می‌شود. یعنی توسعه‌دهندگان [فیلترشکن] خارج از ایران هستند و پولشان را از سیستم‌های اطلاعاتی می‌گیرند و مرتب خودشان را با ابزارهای مورد نیاز روزمره‌ی ما منطبق می‌کنند.»

این گفته‌ها در حالی است که در هفته‌های گذشته صحبت درباره‌ی فیلترشکن‌فروش‌ها شدت گرفته است. چه آنکه در هفته‌ی جاری نیز رضا تقی‌پور، عضو دیگر شورای عالی فضای مجازی گفته بود: «نهادهای امنیتی به هویت فیلترشکن‌فروش‌ها دسترسی دارند.» او در عین حال با اشاره به اینکه فروشندگان فیلترشکن در حال هدایت جریان رسانه‌ای و کاسبی هستند تأکید کرده بود: «همان‌ها که فیلترشکن می‌فروشند جلوی اجرای قانون را هم گرفته‌اند.»

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تازه ترین مطالب
فرهنگی هنری,ورزشی,گردشگری,آموزشی

تازه ها

رویدادهای ویژه

به زودی رویدادهای ویژه در این مکان برای شما قابل نمایش خواهد بود.