رسانه اینترنتی فانیلی

مصری‌ها از چه زمانی مومیایی کردن را شروع کردند؟

مومیایی کردن یک ایده جذاب و عجیب از پیشینیان ما برای جاودانه شدن بوده است؛ اما فکر می‌کنید این رسم عجیب از کی و کجا پا به عرصه وجود گذاشته است؟ چه زمانی مردم شروع کردند به مومیایی کردن اجساد عزیزانی که توان دوری از آن‌ها را نداشتند؟

مصریان همیشه در خلق چیزهای عجیب و غریب پیشتاز بوده‌اند. مومیایی کردن اجساد هم یکی از مشهورترین ویژگی‌های مصریان باستان است که دلشان می‌خواسته اجساد عزیزانشان سالم بماند!‌ همراه مجله اینترنتی فانیلی با تاریخچه این کار عجیب بیشتر آشنا شوید!

شهرت مصریان باستان به چیست؟

ساخت اهرام ثلاثه، ‌شیوه عجیب خاک‌سپاری مردگان و پر کردن مقبره‌های زیرزمینی به گنجینه‌ها و اشیای گران‌قیمت مانند سلاح‌های زرین، ظروف طلایی و … از جمله چیزهایی است که مردم مصر با آن به شهرت رسیده‌اند؛ اما چیزی که در این میان ذهن بسیاری از کاوشگران را به خود جذب کرده این است که مصریان اصلا از کی و چگونه شروع به مومیایی کردن اجساد کردند؟

تاریخچه مومیایی کردن در مصر باستان

یک محقق بریتانیایی به اسم استفن باکلی اظهار کرده که طبق شواهد ظاهرا قدمت مومیایی کردن اجساد در مصر به حدود 4300 سال پیش از میلاد بازمی‌گردد. این باور زمانی در ذهن محققان شکل گرفت که توانستند یک مومیایی 6300 ساله را در مصر کشف کنند.

در واقع نگهداری از اجساد به این شکل عجیب 1500 سال قبل از شروع ساخت اهرام ثلاثه در مصر رواج داشته است! بااین‌حال نکته عجیب اینجاست که این مومیایی 6300 ساله با استفاده از ابزار و لوازم مصنوعی به این شکل مومـیایی شده است درحالی‌که مصریان سال‌ها پیش از آن نیز با استفاده از ابزار طبیعی بازهم به شغل شریف مومـیایی کردن اجساد مشغول بوده‌اند!

مصری‌ها چگونه با روش‌های طبیعی اجساد را مومیایی می‌کرده‌اند؟

نکته جالب‌تر اینجاست که به اعتقاد این محقق بریتانیایی مومـیایی کردن اجساد به روش طبیعی توسط مصریان اصلا کار آگاهانه‌ای نبوده؛ بلکه یک روش تدفین از سر عادت رخ می‌داده است. در واقع مصریان از سر عادت مردگان خود را در ماسه گرم و خشک دفن می‌کردند و این‌گونه اجساد از تجزیه شدن در امان می‌ماندند. شواهد نشان می‌دهد قدیمی‌ترین جسدی که به روش طبیعی مومـیایی شده است متعلق به پنج هزار سال پیش از میلاد است!

مومیایی کردن از چه زمانی در مصر کم‌رنگ شد؟

در قرن دوم و پنجم میلادی درست در زمانی که مسیحیت به‌شدت در حال گسترش بود، مومـیایی کردن هم در مصر آرام‌آرام رنگ باخت چون در دین مسیحیت تاکید بر زندگی پس از مرگ بسیار متفاوت با مذهب مصر باستان و تاکید بر اهمیت حفظ بدن برای زندگی پس از مرگ بود.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تازه ترین مطالب
فرهنگی هنری,ورزشی,گردشگری,آموزشی

تازه ها

رویدادهای ویژه

به زودی رویدادهای ویژه در این مکان برای شما قابل نمایش خواهد بود.