مدیریت زمان یکی از مهارتهای بسیار مهم در زندگی امروزه است. با افزایش دغدغهها ومشغلههای بشر، نیاز به مدیریت زمان هرچه بیشتر احساس میشود. کمبود وقت و افزایش روزانه وظایف و مشغلهها، نیاز اساسی افراد را به مدیریت زمان شامل میشود. مدیریت زمان منجر به افزایش انضباط فردی و بهبود عملکرد کاری میشود. مدیریت زمان به معنای برنامهریزی برای تخصیص زمان به فعالیتهای ضروری است. برای اطلاع از چگونگی مدیریت زمان با رسانه اینترنتی فانیلی همراه باشید.
برنامه ریزی
یکی از عوامل بسیار موثر بر مدیریت زمان، برنامهریزی درست است. برنامهریزی به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه و سالیانه تاثیر بسیار مثبتی بر مدیریت زمان مناسب دارد. انواع برنامهریزیهای مختلف وجود دارد. یکی از موثرترین آنها نگارش وظایف برروی کاغذ، تقسیمبندی آنها به وظایف و فعالیتهای مهم و ضروری، مهم و غیرضروری، کم اهمیت و فوری، مهم و غیر ضروری است. واضح است که فعالیتهای مهم و ضروری باید ابتدا انجام شوند و فعالیتهای غیرمهم و غیرضروری باید حذف شوند.
نه گفتن را بیاموزید
از عوامل موثر برروی مدیریت زمان مناسب، یادگیری نه گفتن است. اگر توانایی نه گفتن را در خود تقویت کنید، کارهای اضافه را برروی دوش خود نمیاندازید. بنابراین کارها و وظایف خود را به تاخیر نینداخته و در موعد مقرر انجام میدهید.
از شبکههای اجتماعی دوری کنید
یکی از عوامل مهم در تلف شدن زمان، حضور در شبکههای اجتماعی است. ساعتها وقت در شبکههای اجتماعی به خواندن کامنتها و دیدن عکسها میگذرانید، بی آنکه متوجه شوید. در طول انجام کارهای مهم نیز موبایل را از خود دور کنید. امروزه مهمترین عامل حواسپرتی، تلفن همراه است.
راههای دوری از حواس پرتی
مدیریت زمان در صورتی ممکن است ک حواسپرتی خود را کنترل کنید. هرچه حواستان را پرت میکند در یک کاغذ بنویسید. هرکاری که به ذهنتان میرسد را بنویسید. از نرمافزار پومودورو استفاده کنید. اینروزها نرمافزارهای بسیاری برای تمرکز طراحی شده است. هرروز مدیتیشن کرده و تمرین تمرکز کنید. راههای مختلفی برای افزایش تمرکز وجود دارد.
محدودیت زمانی برای هرکار
برای هر کار محدودیت زمانی قرار دهید. تاریخ و ساعت مشخصی تعیین کنید تا هر پروژه را در زمان مشخص شد به اتمام برسانید. با تعیین زمان انجام هرکار، از وقت خود نیز بهتر استفاده میکنید. ضرب الاجل معینی بگذارید تا اهداف و پروژههایتان را در ضرب الاجل تعیین شده به اتمام برسانید.