رسانه اینترنتی فانیلی

قاب تاریخی؛ مدیرعامل انویدیا اولین ابرکامپیوتر هوش مصنوعی دانمارک را به برق متصل کرد

جِنسن هوانگ و شاه فردریک دهم دانمارک در کپنهاگ روی صحنه گرد هم آمدند و به‌صورت نمادین ابرکامپیوتر Gefion AI را به برق متصل کردند. این ابرکامپیوتر که اولین از نوع خود در دانمارک به‌شمار می‌رود، برای پیشبرد تحقیقات در زمینه‌های محاسبات کوانتومی، پزشکی، انرژی سبز و دیگر حوزه‌ها طراحی شده است. گِفیان بر پایه‌ی پلتفرم Nvidia DGX SuperPOD ساخته شده و از ۱۵۲۸ واحد پردازنده‌ی گرافیکی Nvidia H100 استفاده می‌کند و می‌تواند به توسعه‌ی سریع صنعت دانمارک کمک کند.

بنابر ویدئویی که در پستی از بنیاد نوو نوردیسک در ایکس منتشر شد هوانگ در مراسم راه‌اندازی گفت: «گِفیان قرار است کارخانه‌ای از هوش باشد و این کارخانه‌ی هوش صنعتی جدید است که پیش‌از این هرگز وجود نداشته؛ این صنعت بر روی صنعت فناوری اطلاعات بنا شده است. ما درحال اختراع چیزی کاملاً نو هستیم.»

او افزود: «دانمارک به این درک رسیده که برای نوآوری در هوش مصنوعی، تاثیرگذارترین فناوری دوران ما، باید زیرساخت و اکوسیستم هوش مصنوعی داخلی را تقویت کند. ابرکامپیوتر گِفیان دانشمندان دانمارکی را با زیرساخت محاسباتی هوش مصنوعی محلی توانمند می‌کند تا در علوم زیستی، تحقیقات آب و هوا و محاسبات کوانتومی پیشرفت کنند.»

انویدیا در خط مقدم توسعه‌ی سخت‌افزارهای هوش مصنوعی قرار دارد و رقابت میان چندین شرکت بزرگ تکنولوژی برای پیشتازی در این صنعت نوظهور، انویدیا را جلوتر از اپل، مایکروسافت و گوگل، به باارزش‌ترین شرکت جهان تبدیل کرده است (هرچند انویدیا اخیراً به جایگاه سوم سقوط کرد).

تقاضای سخت‌افزارهای هوش مصنوعی باعث شده است تا جِنسن هوانگ، مدیر‌عامل انویدیا، یکی از ثروتمندترین افراد جهان باشد و ارزش خالص دارایی‌هایش از ارزش بازار اینتل بیشتر شود. شاه دانمارک حتی به شوخی گفت: «احساس می‌کنم من تنها پادشاه این اتاق نیستم؛ فکر می‌کنم پادشاه دیگر کسی است که یک ژاکت چرمی پوشیده. خوشحالم که شما اینجا هستید، جنسن.»

ابرکامپیوتر گِفیان متعلق‌به مرکز نوآوری هوش مصنوعی دانمارک (Danish Centre for AI Innovation A/S یا DCAI) است که از یک همکاری بین بنیاد خصوصی نُوو نوردیسک و صندوق صادرات و سرمایه‌گذاری دانمارک (EIFO) متعلق به دولت دانمارک به‌وجود آمده است.

مقالات مرتبط:
  • بیوگرافی جنسن هوانگ؛ رهبر چرم‌پوش و سخت‌کوش انویدیا
  • ثروت شخصی مدیرعامل انویدیا از ارزش بازار اینتل بیشتر است!

بنیاد نُوو نوردیسک ۶۰۰ میلیون کرون دانمارکی (حدود ۸۷ میلیون دلار آمریکا) را برای هزینه‌های اولیه‌ی این ابرکامپیوتر اختصاص داده و EIFO نیز وظیفه‌ی تأمین ۱۰۰ میلیون کرون دانمارکی (حدود ۱۴٫۵ میلیون دلار آمریکا) را عهده‌دار شده بود. این سرمایه‌گذاری از طریق EIFO، مالکیت ۱۵ درصد از DCAI را نصیب دولت دانمارک می‌کند.

سرمایه‌گذاری‌های سنگین دانمارک در فناوری، با تمرکز بر حوزه‌ی هوش مصنوعی و تحقیقات، این کشور را در مسیر تبدیل شدن به رهبری در حوزه‌ی فناوری قرار داده است. شروع به کار گِفیان، به توسعه‌ی بیشتر صنعت هوش مصنوعی در دانمارک کمک خواهد کرد و جایگاه این کشور را در آینده‌ی محاسبات با عملکرد بالا تثبیت می‌کند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تازه ترین مطالب
فرهنگی هنری,ورزشی,گردشگری,آموزشی

تازه ها

رویدادهای ویژه

به زودی رویدادهای ویژه در این مکان برای شما قابل نمایش خواهد بود.