رسانه اینترنتی فانیلی

عضو هیئت‌مدیره و معاون بازاریابی «میلی‌گلد»: در فضای ملتهب اقتصادی، به‌دنبال عدالت اجتماعی هستیم

سعید صادقی، عضو هیئت مدیره میلی‌گلد در گفت‌وگو با «زومیت» از شکل‌گیری میلی‌گلد، پلتفرم و سامانه‌ی خرید و فروش آنلاین طلای آب‌شده می‌گوید؛ جایی که یک میلیون و دویست هزار کاربر در آن پول نقدشان را به طلای آب‌شده تبدیل می‌کنند و هر زمان که خواستند معادل آن طلای فیزیکی به‌صورت شمش تحویل می‌گیرند یا به خود میلی می‌فروشند. او امیدوار است که به‌زودی شمار کاربران میلی از مرز دو میلیون نفر بگذرد.

  • میلی‌گلد چطور شروع به کار کرد؟ چرا نامش را میلی گذاشتید؟

میلی یک سامانه یا اپلیکیشن خرید و فروش آنلاین طلای آب‌شده است. زمستان ۱۴۰۲ اپلیکیشن را به‌صورت آزمایشی راه‌اندازی کردیم و اسفند به‌صورت رسمی رونمایی شد. نامش از میلی‌گرم می‌آید. هر میلی‌گرم، یک هزارم گرم و یک سوت است. کاربر می‌تواند هر میزان پولی که دارد طلا بخرد و هر زمانی که خواست بفروشد. میلی همیشه یک طرف معاملات است؛ اگر کاربر قصد خرید داشته باشد، شرکت به‌صورت رسمی به او می‌فروشد و اگر بخواهد همان چیزی را که خریده بفروشد، میلی خریدار است.

  • یعنی کاربر حتی خیلی کم و میلی‌گرمی می‌تواند طلا بخرد؟

میلی راهکاری آنلاین است که امکان پس‌انداز از یک‌ میلی‌گرم تا میلیون‌ها میلی‌گرم را برای فراهم می‌کند. از روز اول هدفمان این بود که به کاربری که توانایی پس‌انداز پول با حجم بالا را ندارد یا اصلاً پول زیادی ندارد کمک کنیم و فضا را تسهیل کنیم تا بتواند با هر میزان پول، هر کجا و هر زمان به‌وسیله گوشی همراهش پولش را تبدیل به طلا کند. تا رفته‌رفته در مقابل تورم و کاهش قدرت خرید، خودش را مصون بدارد یا فارغ از میزان سود، دست کم تا پایان ماه قدرت خرید خود را حفظ کند.

  • استقبال از اپلیکیشن و سامانه چطور بود؟ الان چه تعداد کاربر دارید؟

پرقدرت شروع به جذب کاربر کردیم و در عین حال توسعه را تا امروز ادامه دادیم. در حال حاضر بیش از یک میلیون آمار نصب داریم و نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار کاربر ثبت‌نام‌شده جذب کرده‌ایم. در واقع اکنون به پرمخاطب‌ترین سامانه آنلاین خریدوفروش طلا تبدیل شده‌ایم و به‌زودی تعداد کاربران میلی دو میلیون نفر را هم رد می‌کند.

به پرمخاطب‌ترین سامانه آنلاین خریدوفروش طلا تبدیل شده‌ایم

یکی از دلایل استقبال عمومی شاید به ذات طلا برمی‌گردد که بیش از سه هزار سال است که به‌عنوان یک دارایی مشهود ارزشمند شناخته می‌شود. علاوه بر ارزش ذاتی، رشد هر ساله‌ی آن باعث می‌شود کاربر به‌عنوان ارزش سرمایه‌گذاری به طلا نگاه کند.

  • با توجه به تورم و کاهش قدرت خرید روند جلب کاربر در میلی‌گلد به چه شکل پیش رفت؟ الان چه جایگاهی در بازار دارید؟

وقتی ما کار را شروع کردیم طلا گرمی ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود. در کمتر از یک سال نرخ طلا به شدت تغییر کرده و بیش از ۷۰ درصد رشد قیمتی داشته است. این خود یکی از دلایل جذابیت طلا برای سرمایه‌گذاری است. ما توانستیم کاربرهای مختلفی را جذب کنیم؛ چه کسی که پول خرد دارد، چه کسی که بخواهد یک کیلو طلا بخرد.

در حال حاضر ما بازیگر اول این بازار هستیم و بیشترین دارایی کاربر در این حوزه با اختلاف نزد ماست. یعنی با اینکه امکان تحویل طلا وجود دارد، به ما اعتماد کرده‌اند و دارایی‌شان را نزد ما نگه داشته‌اند.

  • درباره‌ی ویژگی‌های سرمایه‌گذاری در میلی‌گلد و مزیت‌های رقابتی بگویید. چرا مردم باید از یک پلتفرم آنلاین طلای آب‌شده بخرند؟

امکان سرقت طلایی که در خانه نگهداری می‌شود زیاد است و در حال حاضر پرونده‌های قضایی زیادی در این مورد وجود دارد. از طرف دیگر فروش طلا و نقدشوندگی آن برای مردم سخت‌تر است. اما در سامانه‌ میلی‌گلد این امکان وجود دارد که کاربر، طلا را در کیف پول خود نگه دارد و هر زمان خواست درخواست تحویل دهد. ویژگی دیگر سامانه ما سادگی و دسترسی‌پذیری آن است. این سامانه برای عموم مردم طراحی شده است و مثل سامانه‌های تریدینگ، نمودارها و ابزارهای تحلیلی پیچیده‌ای ندارد.

این سامانه برای عموم مردم طراحی شده است و مثل سامانه‌های تریدینگ، نمودارها و ابزارهای تحلیلی پیچیده‌ای ندارد

شبانه‌روزی بودن مزیت دیگر میلی‌گلد است. کاربر می‌تواند حتی در ساعت ۱۱ شب طلا خریداری کند و قیمت بگیرد؛ در صورتی که اتحادیه‌ی طلا و جواهر یا ارگان‌های رسمی‌ در آن ساعت اصلاً فعال نیستند. ما یک تیم تحلیل داده داریم که به‌صورت شبانه‌روزی قیمت طلا را ارائه می‌دهند.

از طرف دیگر بر اساس بازخورد کاربران میلی‌گلد، قیمت ما در مقایسه با بازار طلا، مناسب است و خیلی وقت‌ها از قیمت عمومی که اتحادیه یا تابلوهای معروف می‌دهند پایین‌تر است. در عین حال خودمان را موظف می‌دانیم که اختلال قیمتی هم ایجاد نکنیم.

  • به این اشاره کردید که به بازیگر اول این بازار تبدیل شده‌اید. چطور این اتفاق افتاد؟

دلیل اولش شفافیت سامانه‌ی ما است. تک‌نرخی بودن خود یکی از مزیت‌های رقابتی ما است. همه سامانه‌های همکار یا رقیب، طلافروشی‌های سنتی، مغازه‌دارها و پاساژها، به‌صورت عرفی قیمت خرید و فروش متفاوتی دارند. برای مشتری عادی که تخصش طلا نیست، تفاوت لحظه‌ای نرخ خرید و فروش قابل توجیه نیست و مردم در بازارهای سنتی همیشه از نبود شفافیت دراین‌مورد ناراضی بوده‌اند. در سامانه میلی قیمت خرید و فروش یکسان است و خرید و فروش در هر لحظه‌ای نیم درصد کارمزد دارد.

  • تحویل طلای فیزیکی به‌چه صورتی انجام می‌شود؟

در حال حاضر دو شعبه‌ی حضوری داریم. یکی خزانه‌ی میلی در بازار بزرگ تهران است که برای تحویل شمش در نظر گرفته شده است. «میلی‌گالری» در نارمک هم شعبه حضوری دیگر برای تحویل فیزیکی و البته خرید ریالی است. در این گالری بیش از دو هزار قلم کالا و مصنوعات داریم، کمترین اجرت را در بازار دارد و همواره ۲ درصد تخفیف هم در این بخش داریم.

  • سؤال دیگری که مطرح می‌شود این است که کاربران چطور می‌توانند به شما اعتماد کنند؟ چه تضمینی وجود دارد که طلای آب‌شده یا پولشان را تحویل بگیرند؟

جذب یک میلیون و دویست هزار کاربر یعنی مرزی را در جلب اعتماد رد کرده‌ایم. ما از اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی مجوز «سامانه معاملات آنلاین طلای آب‌شده و مصنوعات» و از اتحادیه طلا و جواهر تهران پروانه کسب خرده‌فروشی مصنوعات و طلای آب‌شده را دریافت کرده‌ایم. از مرکز توسعه تجارت الکترونیک، اینماد رسمی گرفته‌ایم و مجوز نظام صنفی رایانه‌ای را هم داریم.

مجوز «شامد» از مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌ای دیجیتال وزارت ارشاد مجوز دیگر ماست. عضو رسمی اتاق بازرگانی هستیم و در کنار همه‌ی اینها در کسب‌وکارمان شریکی داریم که بزرگترین بنکدار بازار طلاست؛ به واسطه‌ی شرکیمان سابقه‌ی ۴۵ ساله‌ی بنکداری طلای آب‌شده در بازار را داریم و با همه‌ی این‌ها اعتباری در بازار معاملات کسب کرده‌ایم.

در کنار شعبه‌های حضوری، بخشی از طلاها را در بانک کارگشایی سپرده می‌کنیم. در واقع آنجا حساب طلا داریم و برای نگهداری شمش‌ها رسید رسمی دریافت می‌کنیم.

نکته‌ی دیگر این است که در سامانه میلی‌گلد امکان «خالی فروشی» را بسته‌ایم. ممکن است بعضی سامانه‌ها این کار را انجام دهند و بدون داشتن طلا، به کاربر طلا بفروشد. این کار از لحاظ شرعی و اقتصادی مشکل دارد. مدل ما این است که طلا می‌خریم، حساب مرکزی سامانه را شارژ می‌کنیم و امکان فروش به کاربر ایجاد می‌شود. به لحاظ فنی اگر طلا نداشته باشیم، کاربر نمی‌تواند از ما خرید کند.

در زمان‌ التهاب‌های سیاسی و اقتصادی که کاربران بر اساس تحلیل بازار قصد خرید می‌کنند، شبانه‌روزی بودن ما این امکان را در فضای بنکداری ایجاد کرده است که بتوانیم در ساعت ۱۱ شب هم طلا بخریم. همواره در سیستم کاری ما فاکتور تأمین طلا بر فاکتور فروش به کاربر مقدم است. این را به همه‌ی ارگان‌های نظارتی اعلام کرده‌ایم و بررسی و احراز شده است.

علاوه بر این‌ها ما به‌صورت تک‌دفتره کار می‌کنیم و همه‌ی فاکتورهایمان رسمی است و وارد سامانه جامع تجارت می‌شود. ارگان‌های نظارتی و امنیتی و ذی‌نفعان اقتصادی می‌توانند ببینند که فاکتور خرید و تأمین طلای ما مربوط به کجا بوده است و این روند شفاف است.

  • برنامه‌‌ای برای افزایش تعداد شعبه‌ها دارید؟

ما به‌زودی دو میلیون کاربر را رد می‌کنیم. در عین حال به‌زودی در مشهد، اصفهان، تبریز، شیراز، قم، کرج و ساری شعبه‌ها و نمایندگی‌هایی را افتتاح می‌کنیم.

  • پروتکل‌های امنیتی در معامله طلا در سامانه‌ی شما به چه صورت است؟

همه‌ی پروتکل‌های ما شفاف و مبتنی بر قانون است. کاربری که ثبت نام می‌کند حتماً باید کد ملی و شماره موبایلش همخوانی داشته باشد. در مرحله بعد احراز هویت کامل انجام می‌شود و وقتی کاربر وارد درگاه پرداخت می‌شود، نمی‌تواند با کارت بانکی که به نام فرد دیگری است خرید انجام دهد. در مرحله‌ی فروش هم این پروتکل‌ها کنترل می‌شود.

  • از تیم همکارتان در اپلیکیشن و سامانه میلی‌گلد بگویید.

ما نزدیک ۶۰ نفر نیروی انسانی داریم که اغلب آنها فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های برتر کشور (صنعتی شریف، دانشگاه تهران و امیرکبیر) هستند. محیط شرکت استارتاپی است و بر این متعهد هستیم که نیروی کارآمد، باتجربه و جوان جذب کنیم.

مدل شرکت و توسعه کسب‌وکار میلی‌گلد، فین‌تک مبتنی بر طلاست. ما تیم فنی بسیار کارآزموده‌ و باسابقه‌ای داریم که در حوزه‌های مالی، بانکی و پولی، تجربه‌ی فین‌تکی دارند. و در واقع توانسته‌ایم اتصال خوبی بین فضای استارتاپی و آ‌ی‌تی با فضای سنتی ایجاد کرده‌ایم.

  • نظارت قانونی در این بخش را در مقایسه با ارز دیجیتال چطور می‌بینید؟

در تمام دنیا اقتصاد دیجیتال به‌عنوان اقتصادی نو برای قانون‌گذاری درست به رگولاتور کمک می‌کند. ما نیازمند تنظیم قوانین قاعده‌مند و درستی هستیم که هم بخش خصوصی بتواند فعالیت کند و هم حاکمیت نظارت دقیقی داشته باشد. به همین دلیل به قانون‌گذاری این فضا کمک می‌کنیم. برایمان مهم است که اعتماد کاربر خدشه‌دار نشود و به‌همین دلیل از روز اول هزینه‌ کرده‌ایم که تحت حسابرسی مالیاتی رسمی باشیم. در لایه‌های مختلف در حال مذاکره با حاکمیت هستیم تا سریع‌تر به آیین‌نامه‌ای برسیم که همه‌ی سامانه‌ها ذیل آن مجوز دریافت کنند و به‌دقت نظارت شوند.

برای رسیدن به مدل و آیین‌نامه‌ای نظارتی در حال مذاکره با حاکمیت هستیم

ارز دیجیتال ذاتی غیرمتمرکز دارد و موضوعاتی مثل خروج ارز و پول‌شویی در آن مطرح است و به‌همین دلیل رگولاتوی که نمی‌تواند نظارتی جدی بر آن داشته باشد، با آن مشکل دارد. ولی طلای آب‌شده متولی و ذی‌نفع دارد، غیرمتمرکز نیست، فیزیک و اتحادیه و قانون دارد. با این حال می‌خواهیم که این روند به مدل قاعده‌مندی شود که در عین چابکی، نظارت‌محور باشد. اتاق اصناف و اتحادیه کسب‌وکارها نقش مهمی در تصمیم‌گیری در این زمینه دارند و ما از آنها خواستیم و به آنها کمک می‌کنیم که در تدوین یک قانون و استراتژی با هم همراه شویم.

  • در رابطه با جامعه کاربرتان چه اهداف و چشم‌اندازی را دنبال می‌کنید؟

مأموریت و چشم‌انداز ما کمک به حفظ ارزش سرمایه کاربر، حفظ قدرت خرید کاربر در طی زمان و افزایش آن و ایجاد آینده‌ی مالی امن و پایدار برای عموم مردم ایران است. این اهداف جز از طریق یک سامانه‌ی پایدار، توسعه‌پذیر، مقیاس‌پذیر و مبتنی بر فین‌تک امکان‌پذیر نیست. از طرف دیگر ما هدفی ملی در میلی‌گلد داریم و می‌خواهیم در راستای عدالت اجتماعی قدم برداریم تا هر کسی با هر میزان پولی که دارد بتواند ذخیره و پس‌انداز داشته باشد. با توجه به اقتصاد نابه‌سامان و ملتهبی که داریم، ایجاد آینده‌ی مالی مطمئن جزو ارزش‌های کلیدی ماست و این هدف را در چشم‌اندازمان می‌بینیم.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تازه ترین مطالب
فرهنگی هنری,ورزشی,گردشگری,آموزشی

تازه ها

رویدادهای ویژه

به زودی رویدادهای ویژه در این مکان برای شما قابل نمایش خواهد بود.