اختلاف میان سازمان تأمین اجتماعی و پلتفرمهای سلامت دیجیتال از زمانی بالا گرفت که آزمایشگاههای طرف قرارداد برای حذف خدمات نسخههای الکترونیک تحت فشار قرار گرفتند. اکنون رئیس کمیسون سلامت دیجیتال نصر میگوید این اختلاف که از اواخر مرداد امسال آغاز شده، با گفتوگو میان پلتفرمها و تأمین اجتماعی در حال برطرفشدن است.
در روزهای پایانی مرداد ۱۴۰۳ سازمان تامین اجتماعی استان تهران با ارسال پیامکی به مؤسسان مراکز خدمات پاراکلینیکی طرف قرارداد با این سازمان اعلام کرد هرگونه ارائه خدمات بابت نسخ الکترونیک عرضه شده توسط پلتفرمهای سلامت دیجیتال شامل ویزیت، پاراکلینیک، داروخانه و غیره در تعهد سازمان تامین اجتماعی نبوده و قابل پرداخت نیست.
پس از این اتفاق، کمیسیون سلامت دیجیتال سازمان نظام صنفی رایانهای کشور (نصر)، انجمن تجارت الکترونیک تهران و تعداد زیادی از فعالان حوزه سلامت دیجیتال در بیانیهها و مصاحبههایی به این موضوع اعتراض کردند و خواستار گفتوگو و تعامل با مدیران سازمان تامین اجتماعی شدند.
انجمن تجارت الکترونیک در نامهای به تامین اجتماعی «اقدام فراقانونی تأمین اجتماعی مصداق ممانعت از فعالیت کسبوکارها» دانست و فعالان حوزه سلامت دیجیتال، این رفتار را «غیرقانونی و خلاف مسیر حاکمیت سلامت کشور» عنوان کردند. در نهایت تأمین اجتماعی هم اعلام کرد که «فعالیت سکوها باید قانونمند باشد اما آییننامهای به ما ابلاغ نشده است».
حالا مهدی خدادادی، رئیس کمیسیون سلامت دیجیتال نصر روند پیگیری این موضوع را اینطور شرح میدهد:
پس از برگزاری دو جلسه با حضور مدیران سازمان تامین اجتماعی و نمایندگان پلتفرمهای سلامت دیجیتال و طرح نکات و مسائل مختلف، آقای امین کلاهدوزان، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با ارسال نامهای به مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و رئیس سازمان نظام صنفی رایانهای، از ایشان خواست تا در فرصتی ۴۵ روزه به بررسی دغدغهها و نکات مطرح شده از سوی سازمان تامین اجتماعی و چالشهای ايجاد شده برای پلتفرمهای سلامت دیجیتال بپردازند.
به گفتهی او بر اساس این نامه، روز ۲۷ شهریور جلسهای با حضور نمايندگان سازمان تامین اجتماعی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مرکز ملی فضای مجازی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونت علمی و فناوری رياست جمهوری، مرکز ملی بهبود فضای کسبوکار وزارت اقتصاد و نمايندگان پلتفرمهای فعال در اين حوزه برگزار شد.
در این جلسه همه حاضران بر اثرات مثبت فعالیت سکوهای سلامت دیجیتال تاکید کردند و این نتایج مورد توافق طرفین قرار گرفت:
۱- سکوهای سلامت دیجیتال موظف به رعايت كامل اصول محرمانگی اطلاعات بیماران هستند.
۲- بر اساس دستورالعمل صادره از سوی وزارت بهداشت، کلیه الزامات مندرج در مجوز شماره ۱۴۲۳۵۷۶ این وزارتخانه بايد توسط پلتفرمهای سلامت رعايت شود و نمونهگیریها زير نظر آزمایشگاههای معتبر صورت پذيرد.
۳- سکوهای سلامت دیجیتال بايد بستر مناسبی برای برقراری ارتباط موثر بین بیمار و آزمايشگاهها فراهم کنند.
۴- نحوه احراز هويت بيماران بايد بهدرستی و بر اساس استانداردهای آزمايشگاه مرجع توسط نمونهگیر آزمايشگاه انجام شود.
۵- مرکز ملی بهبود فضای کسبوکار وزارت اقتصاد و دارایی باید زمان مشخصی برای فعالسازی مجوز شماره ۱۴۲۳۵۷۶ وزارت بهداشت اعلام کند.
۶- مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت پس از انتشار مجوز ۱۴۲۳۵۷۶ باید استانداردهای درجشده در مجوز را بهصورت رسمی به سازمان تامین اجتماعی اعلام کند.
ما از ابتدا تاکید داشتیم که چالشهای رگولاتوری و دغدغههای بخش دولتی به کمک نشستها، هماندیشیها و گفتوگوهای تخصصی با بخش خصوصی مرتفع خواهد شد و بسیار خوشحالیم که سازمان محترم تامین اجتماعی در این مسیر با ما همراه شد. در تلاشیم تا موارد مطرح شده در این جلسه را به بهترین نحو پیش ببریم تا در آینده با مشکلات مشابهی مواجه نشویم.
– مهدی خدادادی ،رئیس کمیسیون سلامت دیجیتال نصر
به گفتهی او فعالان صنعت سلامت دیجیتال بارها به این مهم اشاره کردهاند که پلتفرمهای سلامت میکوشند تا با کمک تکنولوژی، هزینههای تشخیص و درمان را کاهش دهند.
خدادادی که معتقد است سلامت دیجیتال میتواند با ایجاد یک سیستم کارآمدتر و کمهزینهتر از طریق بهبود دسترسی، کاهش هزینههای غیرضروری و افزایش کارایی سیستمهای درمانی، به نفع بیماران، دولت و سازمانهای بیمهگر عمل کند، حرفهای خود را اینطور به پایان میبرد: «همکاری بین نهادهای دولتی و کسبوکارهای فعال در حوزه سلامت دیجیتال به یک ساختار کارآمد، مدرن و پایدار منجر خواهد شد که خروجی آن، بهبود کیفیت زندگی تمامی افراد جامعه و کاهش فشار بر منابع نظام سلامت است.»