رسانه اینترنتی فانیلی

شادترین و غمگین‌ترین کشورهای جهان در سال 2022

شادی امری نسبی است و هرکس تعریف خاص خود را از مفهوم شادی ارائه می‌دهد؛ اما حس شادی و رضایت از زندگی، تابع عوامل مشخصی است که توسط شاخص‌هایی از قبیل سلامت، ثروت، امید به آینده، رفاه اجتماعی و امنیت، سنجیده می‌شود. واحد آرمان‌های توسعه پایدار سازمان ملل متحد (DSDG) از سال ۲۰۱۲ میلادی اقدام به تهیه گزارشی موسوم به «گزارش شادی جهانی» کرده است. بر اساس این گزارش، کشورهایی که شهروندان آن رضایت بیشتری از زندگی شخصی و اجتماعی خود دارند، در صدر فهرست شادترین کشورهای جهان جای می‌گیرند. در سال‌های اخیر و با شیوع پاندمی کرونا، شادمانی و نشاط جمعی در بسیاری از کشورها کم‌رنگ شد؛ اما همچنان کشورهای اسکاندیناوی و در راس آن‌ها «فنلاند»، عنوان شادترین کشورهای جهان را به خود اختصاص داده‌اند.
شادترین و غمگین‌ترین کشورهای جهان

شادترین کشورهای جهان در سال 2022 کدامند؟

عوامل مختلفی بر میزان شادی یا رضایتمندی از زندگی تاثیرگذار است؛ سلامت، ثروت، امنیت، رفاه اجتماعی، امید به زندگی و معیار‌هایی از این دست، نقش مهمی در احساس شادمانی انسان‌ها دارند. در این میان، رضایت جمعی و شادی اجتماعی است که می‌تواند معرف جامعه شاد باشد.

از سال ۲۰۱۲ میلادی «گزارش شادی جهانی» با توجه به همه شاخص‌های موجود و تحقیقات گسترده در سراسر دنیا، به معرفی شادترین مردم جهان می‌پردازد. این گزارش به‌طور سالانه تحت عنوان World Happiness Report توسط واحد آرمان‌های توسعه پایدار سازمان ملل متحد (DSDG) تهیه می‌شود. بنا بر این گزارش، شادترین و غمگین‌ترین کشورهای جهان، با توجه به احساس خوشبختی جمعی شهروندان آن‌ها و بر اساس عواملی از جمله سلامت، ثروت، امنیت، رفاه اجتماعی، امید به زندگی و… مورد بررسی قرار می‌گیرند. رتبه‌بندی کشورها در بازه عددی دو برای غمگین‌ترین کشور و هشت برای شادترین کشور انجام می‌پذیرد.

در کنار همه عوامل موجود، شیوع پاندمی کووید ۱۹ و تاثیر آن بر احساس شادی افراد در همه جای کره خاکی نیز در سال‌های اخیر مورد توجه این پژوهشگران قرار گرفته است. در سال ۲۰۲۲ میلادی، تعداد ۱۴۶ کشور را در این گزارش مورد بررسی قرار دادند؛ در این میان، نام کشور فنلاند برای پنجمین سال متوالی در رتبه اول شادترین کشورهای دنیا خودنمایی می‌کند و افغانستان در رتبه آخر این فهرست قرار دارد.

پس از فنلاند کشورهای دانمارک، ایسلند، سوئیس، هلند، لوکزامبورگ، سوئد، نروژ، نیوزلند، اتریش، استرالیا، ایرلند، آلمان، کانادا، آمریکا و انگلستان در بالای فهرست شادترین کشورهای جهان قرار گرفته‌اند.

شادترین کشورهای اروپایی

در صدر فهرست کشورهای اروپایی، فنلاند (یکی از پنج کشور شمال اروپا) عنوان شادترین کشور جهان را به خود اختصاص داده است. رتبه دوم و سوم این فهرست به‌ترتیب به دانمارک و ایسلند تعلق دارد. نام کشور اوکراین نیز در آخرین رده کشورهای اروپایی به چشم می‌خورد. علاوه بر ناآرامی‌های سیاسی این کشور که از سال ۲۰۱۴ رقم خورد، منازعات اخیر با روسیه و مهاجرت افزون بر سه میلیون نفر، وضعیت اوکراین را بیش از همیشه در میان کشورهای شاد اروپایی مختل کرده است.

عنوان بهترین ارتقای رتبه نیز به کشور رومانی رسید که نسبت به سال گذشته، ۱۸ پله صعود داشت. رشد اقتصادی قابل‌توجه در اتحادیه اروپا و رهایی از رکود ناشی از کووید ۱۹ در کمترین زمان ممکن را از جمله پیشرفت‌های این کشور در سال اخیر عنوان کرده‌‌اند.

میانگین امتیاز اروپا را در رتبه‌بندی شادی ۶٫۵ برآورد کرده‌اند که نسبت به سایر قاره‌ها، بالاترین عدد است و به‌عنوان شادترین قاره دنیا شناخته می‌شود.

شادترین کشورهای آمریکای شمالی

کانادا در رتبه‌بندی جهانی در جایگاه پانزدهم قرار دارد؛ اما در میان کشورهای آمریکای شمالی رتبه اول را به خود اختصاص داده است. رتبه آخر نیز به جمهوری دومینیکن تعلق گرفت که با وجود رشد اقتصادی چشمگیری که در ۲۵ سال گذشته تجربه کرد، به جایگاه شایسته‌ای در این فهرست دست نیافت؛ گفته می‌شود که آثار همه‌گیری کرونا به‌شدت بر این کشور تاثیر گذاشت و دومینیکن هنوز نتوانسته به سطوح پیش از زمان پاندمی برگردد. نام آمریکا نیز با سه پله صعود، درست بعد از کانادا به چشم می‌خورد. 

میانگین امتیاز آمریکای شمالی در رتبه‌بندی جهانی ۶٫۳ ثبت شده است که این امتیاز، آمریکای شمالی را پس از اروپا در رتبه دوم شادترین قاره‌های جهان قرار می‌دهد. 

شادترین کشورهای آمریکای جنوبی

در میان قاره‌های دنیا، آمریکای جنوبی میانگین ۵٫۸ را در امتیاز رضایت‌مندی از زندگی دریافت کرده که رتبه سوم جهانی را دارد. در صدر فهرست کشورهای آمریکای جنوبی، نام اروگوئه می‌درخشد. این جایگاه را به درآمد سرانه بالا، سطح نسبتا پایین فقر و طبقه متوسط قوی این کشور نسبت می‌دهند. اروگوئه اولین کشور منطقه بود که پس از پاندمی کرونا، مدارس را بازگشایی کرد و توانست تاثیرات منفی بر شرایط اقتصادی را به‌تدریج خنثی کند.

کلمبیا که سال گذشته شادترین کشور آمریکای جنوبی بود، در رتبه بعدی قرار دارد و در رتبه‌بندی جهانی نیز ۱۴ پله سقوط داشت. گفته می‌شود که اگرچه این کشور در بهبود وضعیت اقتصادی، قدم‌های مهمی برداشته است؛ اما همچنان یکی از بالاترین سطوح نابرابری درآمدی در آمریکای لاتین را دارد. در انتهای این فهرست نیز نام ونزوئلا به چشم می‌خورد.

شادترین کشورهای آسیای شرقی و اقیانوسیه

میانگین امتیاز کشورهای ناحیه شرق آسیا و اقیانوسیه در رتبه‌بندی جهانی را ۵٫۶ ثبت کرده‌اند که رتبه چهارم جهانی را دارد. در این میان، استرالیا و نیوزلند با بیشترین امتیاز در صدر فهرست شادترین کشورهای این منطقه قرار دارند و کمترین امتیاز این رتبه‌بندی به هندوستان رسید. چین با ۱۲ پله صعود، لقب پیشرفته‌ترین کشور آسیای شرقی و اقیانوسیه را کسب کرد و عنوان کمترین پیشرفت در سال اخیر نیز نصیب کشور تایلند شد.

تغییر سیاست‌های دولت چین، تلاش برای ریشه‌کن کردن فقر و مبارزه با نابرابری و تاکید بر برنامه‌ای موسوم به «رونق مشترک» به‌عنوان اولویت اصلی در برنامه‌ریزی کلان این کشور، چنین جایگاهی در منطقه را برای چین به ارمغان آورده است.

در مقابل، آسیب‌های ناشی از کووید ۱۹ بر اقتصاد تایلند و کاهش رشد اقتصادی این کشور در سال‌های اخیر، تایلند را در سرازیری سقوط قرار داد و به زعم کارشناسان، انتظار بهبود نسبی این شرایط (لااقل تا سال آینده) پیش‌بینی نمی‌شود.

شادترین کشورهای خاورمیانه و آسیای مرکزی

بهترین رتبه در میان کشورهای خاورمیانه به سه کشور بحرین، امارات و عربستان تعلق گرفته است که در رتبه‌بندی جهانی نیز به‌ترتیب در جایگاه ۲۱، ۲۴ و ۲۵ قرار دارند. بیشترین رشد در منطقه را کشور ترکمنستان داشت که نسبت به سال گذشته، ۱۹ پله بالاتر رفت. سرعت رشد اقتصادی این کشور در سال‌های اخیر را از جمله دلایل رضایت‌مندی مردم ترکمنستان می‌دانند.

بحران‌های سال‌های اخیر در لبنان، رکود اقتصادی ناشی از کووید ۱۹ و انفجار عظیم نیترات آمونیوم در پایتخت این کشور، لبنان را در رده‌های آخر فهرست قرار داد. افغانستان نیز با پایین‌ترین امتیاز، آخرین جایگاه را نه‌تنها در کشورهای خاورمیانه بلکه در رتبه‌بندی جهانی به خود اختصاص داده است.

در طبقه‌بندی قاره‌‌های مختلف جهان از نظر میزان خوشبختی، میانگین امتیاز خاورمیانه و آسیای مرکزی ۵٫۲ اعلام شده است که مقام پنجم را در میانگین جهانی دارد.

شادترین کشورهای آفریقا

در رتبه‌بندی منطقه‌ای کشورهای شاد دنیا، آفریقا با میانگین امتیاز ۴٫۵ از هشت، کمترین امتیاز را دارد و لقب بدترین منطقه در سراسر جهان را کسب کرده است. در این میان، کشور کوچک موریس با سطح درآمد نسبتا بالا، شادترین کشور این منطقه است؛ اما پس از همه‌گیری کرونا، سطح درآمد بالای این کشور نیز به متوسط رو به بالا تقلیل یافت.

زیمباوه با سطح بالای فقر، عنوان بدترین کشور در منطقه را به خود اختصاص داد؛ چراکه بنا بر گزارش‌های موجود، بیش از ۶ میلیون نفر از افراد این کشور در سال ۲۰۲۱ زیر خط فقر بین‌المللی زندگی می‌کردند.

رتبه ایران در لیست شادترین کشورهای دنیا

در گزارش سال ۲۰۲۲ خوشبخت‌ترین مردم دنیا، ایران با امتیاز ۴/۸ در رتبه ۱۱۰ جهان و پس از کشورهای عراق، ونزوئلا و گینه قرار گرفته است. کشورهایی چون غنا، ترکیه و بورکینافاسو در رتبه‌های پایین‌تر از ایران جای دارند. بر این اساس، ایران جزو کشورهای غمگین در جهان معرفی می‌شود که نشاط جمعی در آن کم‌رنگ است.

این در حالی است که به نسبت سال گذشته، ایران هشت پله صعود داشت. در رتبه‌بندی سال ۲۰۲۱ میلادی، کشور ایران در رتبه ۱۱۸ جهانی و پایین‌تر از کشورهای همسایه‌ای چون ترکیه، آذربایجان، ارمنستان و پاکستان قرار داشت. بنا بر گزارش‌های موجود، این عدد در سال‌های گذشته نیز با نوسان رو‌به‌رو بود.

مثلا در سال ۲۰۱۶ میلادی ایران در رتبه ۱۰۵ جهان قرار داشت و سال ۲۰۱۷ با سه پله سقوط، رتبه ۱۰۸ را در میان حدود ۱۵۰ کشور جهان به خود اختصاص داد. در نهایت، می‌توان به این نتیجه رسید که ایران در رتبه‌بندی جهانی گزارش شادی، همواره در رده‌های آخر جدول بوده و هیچگاه نامش در بالای فهرست و کنار کشورهای شاد جهان دیده نشده است.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تازه ترین مطالب
فرهنگی هنری,ورزشی,گردشگری,آموزشی

تازه ها

رویدادهای ویژه

به زودی رویدادهای ویژه در این مکان برای شما قابل نمایش خواهد بود.