رسانه اینترنتی فانیلی

سیاره هایی که مانند زمین قابل سکونت هستند

وجود سیاره‌هایی که مشابه زمین باشند و شرایطی را برای حیات فراهم کنند، همواره موضوعی جذاب در علم فضا بوده است.

ما در صدد جستجوی سیاراتی با شرایط قابل سکونت به سیستم‌های دیگر در کهکشانمان برآمدیم و تاکنون بسیاری از سیاره‌های جالب کشف شده‌اند. در این مطلب از مجله اینترنتی فانیلی به بررسی 12 نمونه شبیه به زمین خواهیم پرداخت و بررسی خواهیم کرد که آیا این سیاره‌ها قابلیت سکونت را دارند یا خیر.

در سال ۱۹۹۵، اکتشاف اولین سیاره فراخورشیدی صورت گرفت. تعداد کشف سیاره‌ ها ی فراخورشیدی امروزه بیش از ۵۰۰۰ عدد است، و بیشترین بخش این کشف‌ها مربوط به تلسکوپ فضایی کپلر ناسا است که در سال ۲۰۰۹ به فضا اعزام شد تا سیاره‌های مشابه زمین در کهکشان راه شیری را بررسی کند.

کشف یک سیاره مشابه زمین همواره رویایی برای ستاره‌شناسان بوده است. امروزه، در اکتشافات جدید، به دنیاهای سنگی و کوچکی مانند زمین که در کهکشان راه شیری به طور فراوان یافت می‌شوند، برخورد می‌کنیم. برای قرار گرفتن یک سیاره در گروه سیاره‌ ها ی قابل سکونت، باید نسبتاً کوچک و سنگی باشد و در منطقه‌ای به نام کمربند حیات دور ستاره خود قرار بگیرد. کمربند حیات به موقعیتی در مدار یک ستاره اطلاق می‌شود که امکان وجود آب مایع روی سطح سیاره را فراهم می‌کند. با پیشرفت فناوری تلسکوپی، می‌توان به معیارهای دیگری نیز مانند ترکیب جوی سیاره و فعالیت ستاره والد، پی برد. در ادامه، به فهرستی از سیاره‌ ها یی که شبیه‌ترین به زمین هستند، اشاره می‌شود.

۱. سیاره Gliese 667cc:

سیاره Gliese 667cc یک سیاره شبیه به زمین است که در سیستم ستارگان Gliese 667C قرار دارد. یک سیاره سنگی خارج از منظومه شمسی است که در ستاره‌شناسی به عنوان یکی از سیارات سیاره‌ای (Exoplanets) شناخته می‌شود. فاصله این سیاره از زمین حدود 22 سال نوری (حدود ۲۰۲ تریلیون کیلومتر) است. این سیاره در ناحیه مناسبی قرار دارد که بتواند آب مایع را دریافت کند. با این حال، اطلاعات کافی درباره ترکیب جو و شرایط سطحی آن وجود ندارد.

۲. سیاره Kepler 22b:

سیاره Kepler 22b نیز یکی دیگر از سیاره ها ی شبیه به زمین است که در صف لامپی کپلر کشف شده است. این سیاره در فاصله حوالی 600 سال نوری از زمین قرار دارد این سیاره مدار ستاره‌اش را هر ۲۴۲ روز کامل می‌کند و موقعیت آن تقریبا مشابه موقعیت سیاره‌ی زهره در منظومه‌ی شمسی است. با این حال ستاره‌ی میزبان این سیاره، ۸۰ درصد خورشید درخشش دارد بنابراین سیاره در کمربند حیات قرار می‌گیرد.

۳. سیاره Kepler 69c:

سیاره Kepler 69c نیز یک سیاره خارج از منظومه شمسی است که که در منطقه قابل سکونت قرار دارد و در صف لامپی کپلر نیز کشف شده است. فاصله این سیاره از زمین حوالی ۲۴۰۰ سال نوری است. این سیاره در فاصله‌ای مشابه به زمین از ستاره خود قرار دارد و ممکن است دما و شرایط مشابهی با زمین داشته باشد.

۴. سیاره Kepler 62f:

سیاره Kepler 62f اگر چه نسبت به زمین در فاصله‌ی نزدیک‌تری از ستاره‌ی کوتوله‌ی سرخ خود قرار دارد و نور کمتری دریافت می‌کند ولی به دلیل اندازه‌ی بزرگ احتمالا در گروه سیاره‌های سنگی اقیانوسی قرار می‌گیرد. این سـیاره تقریبا ۴۰ درصد بزرگ‌تر از زمین است و در مدار ستاره‌ای سردتر از خورشید قرار دارد. این سـیاره مدار ستاره‌ی خود را در ۲۶۷ روز کامل می‌کند و در نتیجه در منطقه قابل سکونت از صف لامپی کپلر قرار دارد و فاصله آن از ستاره خود، شرایط مساعدی را برای وجود آب مایع فراهم می‌کند. فاصله این سـیاره با زمین حدود ۱۲۰۰ سال نوری است

۵. سیاره Kepler 186f:

سیاره Kepler 186f فاصله اش از زمین حوالی 500 سال نوری است. Kepler 186f در ناحیه قابل سکونت ستاره خود قرار دارد و اندازه آن به زمین شباهت زیادی دارد (حداکثر ۱۰ درصد از سیاره‌ی ما بزرگ‌تر است) این سـیاره در منطقه قابل سکونت ستاره خود قرار گرفته و یک‌سوم انرژی دریافتی زمین از خورشید را از ستاره‌اش دریافت می‌کند. و شرایطی مشابه به زمین دارد که می‌تواند قابلیت سکونت را داشته باشد.

۶. سیاره Kepler 442b:

سـیاره Kepler442b یکی دیگر از سیارات شبیه به زمین است که از زمین حدود ۱۲۰۰ سال نوری فاصله دارد. تقریبا ۳۳ درصد بزرگ‌تر از زمین است و مدار ستاره‌اش را در ۱۱۲ روز کامل می‌کند. کشف این سـیاره که ۱۱۹۴ سال نوری با زمین فاصله دارد در سال ۲۰۱۵ اعلام شد.

۷. سیاره Kepler 452b:

سـیاره Kepler 452b نیز تقریبا ۱٫۶ برابر زمین است به احتمال زیاد از نوع سنگی است. این سـیاره در فاصله‌ی ۱۴۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد و تنها ۲۰ روز بیشتر از زمین، یعنی در ۳۸۵ روز مدار ستاره‌ی خود را کامل می‌کند.

۸. سیاره Kepler 1649c:

سـیاره Kepler 1649c  با زمین حدود ۳۰۰ سال نوری فاصله دارد. و تنها ۱٫۰۶ برابر بزرگ‌تر از زمین است. نوری که این سـیاره از ستاره‌ی خود دریافت می‌کند، در مقایسه با نور دریافتی زمین از خورشید ۷۵ درصد است. این سـیاره تقریبا هم‌اندازه با زمین است و در کمربند حیات ستاره‌ی خود قرار دارد.

۹. سـیاره Proxima Centauri b:

سیـاره Proxima Centauri b در سیستم ستاره‌ای Proxima Centauri قرار دارد و به عنوان یک سیـاره شبیه به زمین شناخته می‌شود. فاصله این سـیاره از زمین حدود 4.24 سال نوری است. اگرچه این سیاره‌ در کمربند حیات ستاره‌ی خود است، در معرض پرتوهای شدید فرابنفش ستاره‌ای قرار دارد. دلیل این مسئله هم فاصله‌ی نزدیک این سیـاره به ستاره‌اش است که باعث می‌شود تنها در ۱۱٫۲ روز مدار آن را کامل کند.

۱۰. سـیاره Trappist-1e:

سیاره‌هایی که در مدار ستاره TRAPPIST-1 قرار دارند، به زمین شبیه‌ترین سیاره‌های کشف شده هستند. این منظومه سـیاره‌ای از هفت دنیا تشکیل شده است و فاصله آن از زمین ۳۹٫۴۶ سال نوری است.

احتمالاً آب در این سیاره‌ها در آغاز شکل‌گیری منظومه ستاره‌ای بخار شده است. با این حال، بر اساس یک پژوهش در سال ۲۰۱۸، برخی از این سیاره‌ها ممکن است دارای مقدار آب بیشتری نسبت به اقیانوس‌های زمین باشند. یکی از این دنیاها سـیاره TRAPPIST-1e است که احتمالاً شبیه‌ترین سـیاره به زمین می‌باشد.

۱۱. سـیاره‌ KOI-456.04:

سـیاره KOI-456.04 یکی دیگر از سیاراتی است که شرایطی برای وجود آب مایع و حیات می‌تواند داشته باشد. دقیقا ۳۰۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد و تقریبا دو برابر زمین است. این سـیاره مدار ستاره‌اش را در ۳۷۸ روز کامل می‌کند که از این نظر به زمین شبیه است.

۱۲. سیاره‌های منظومه LP 890-9:

یک کشف جالب دیگر هنگام مشاهده ستاره‌ی کوتوله‌ی سرخ با نام LP 890-9 به دست آمد. این ستاره، که تقریباً ۹۸ سال نوری از زمین فاصله دارد، احتمالاً دارای دو سـیاره شبیه به زمین است.

سیاره‌های منظومه LP 890-9 یک سیستم سـیاره‌ای است که در آن ۳ سـیاره قابل سکونت وجود دارد. این سیارات در ناحیه قابل سکونت قرار دارند و شرایطی مشابه به زمین را دارا هستند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تازه ترین مطالب
فرهنگی هنری,ورزشی,گردشگری,آموزشی

تازه ها

رویدادهای ویژه

به زودی رویدادهای ویژه در این مکان برای شما قابل نمایش خواهد بود.