سونی اعلام کرده که از فوریه (بهمن و اسفند) آخرین کارخانهی تولید دیسکهای بلوری را تعطیل میکند و به این ترتیب به مشارکت ۱۸ سالهی خود در این فرمت پایان میدهد. این تصمیم همچنین پایان تولید رسانههای ذخیرهسازی اپتیکال (نوری) توسط این شرکت را رقم میزند؛ شرکت ژاپنی میگوید برنامهای برای معرفی جانشینی برای بلوری ندارد. این تصمیم همچنین بر تولید مینیدیسکهای قابل ضبط، MD Data قابل ضبط و کاستهای MiniDV تأثیر میگذارد.
به گزارش تامزهاردور، سونی پیشاز این در میانهی سال ۲۰۲۴ تولید دیسکهای بلوری مصرفی و سایر رسانههای اپتیکال را متوقف کرده بود و تولید تنها برای مشتریان تجاری ادامه داشت؛ اما این روند نیز بهدلیل بهصرفهنبودن از لحاظ مالی ادامهدار نماند. رشد سریع سرویسهای استریم، کاهش شدید تقاضا برای رسانههای فیزیکی و افت فروش آنها به مشتریان تجاری را بههمراه داشت و در نهایت، تصمیم به توقف کامل تولید آنها گرفته شد.
فرمت بلوری، که نسخهی اولیهاش در سال ۲۰۰۰ رونمایی شده بود، در سال ۲۰۰۶ بهعنوان جانشینی برای DVD معرفی شد. این فرمت توانست به لطف همکاریهای سونی با استودیوهای فیلمسازی و بهکارگیری فناوری بلوری در کنسول بازی سونی پلیاستیشن ۳، بر فرمت HD DVD توشیبا غلبه کند.
باوجود موفقیت اولیه، گذار به ذخیرهسازی دیجیتال و سرویسهای استریم باعث شد رسانههای اپتیکال کمتر مورد توجه مصرفکنندگان قرار گیرند. توقف تولید بلوری میتواند به مرور پیدا کردن دیسکها و پخشکنندههای بلوری را در فروشگاهها کمیاب کند؛ اما این محصولات همچنان در پلتفرمهای آنلاین مانند آمازون دردسترس خواهند بود.
کاربران و سازمانها اغلب برای ذخیرهسازی فایلهای مهم به ذخیرهسازی ابری یا هارددرایوها روی میآورند. ذخیرهسازی ابری معمولاً هزینهی ماهانه دارد و از لحاظ امنیتی نیز همیشه قابل اعتماد نیست. هارددرایوها نیز عمر مفیدی در حدود پنج سال دارند و در صورت انتقالندادن دادهها به درایو جدید، خطر از دست رفتن اطلاعات وجود دارد.
-
الجی دیگر دستگاه پخشکننده بلوری نمیسازد
-
تولید DVD جدیدی که به اندازه ۱۰۰ سال فیلم ذخیره میکند
دیسکهای اپتیکال بهدلیل دوامشان اغلب برای ذخیرهسازی بلندمدت ترجیح داده میشوند و در صورت نگهداری مناسب میتوانند برای دههها دوام بیاورند. این ویژگی آنها را به گزینهای مناسب برای آرشیو محتوا تبدیل کرده است.
باوجود خروج سونی، رقبایی نظیر پایونیر با هدف قرار دادن کاربرانی که نیازمند رسانههای ذخیرهسازی بادوام هستند، تمرکز خود را بر تولید دیسکهای بلوری آرشیوی با دوام تا یک قرن معطوف کردهاند. برخی محققان نیز بهدنبال ساخت رسانههای ذخیرهسازی شیشهای با دوام ۵ هزار سالهاند.
تصمیم سونی نشاندهندهی گرایش روزافزون صنعت به دور شدن از رسانههای فیزیکی و تمرکز بر راهکارهای دیجیتال و مبتنیبر فضای ابری است. با ادامه یافتن روند گذار به اکوسیستمهای آنلاین و استریممحور، دوستداران فیلم، آرشیوداران و دیگر افرادی که به مالکیت فیزیکی و دوام رسانه اهمیت میدهند، احتمالاً با چالشهایی مواجه خواهند شد.