دو شرکت پیشرو درزمینهی مطالعات بازار گزارش دادهاند که آیفون جایگاه خود را بهعنوان پرفروشترین گوشی در چین از دست داده و در فصل پایانی سال ۲۰۲۴ از رتبهی اول به رتبهی سوم سقوط کرده است.
رقابت فزایندهی گوشیسازهای چینی از یک سو و ناتوانی اپل در ارائهی ویژگیهای هوش مصنوعی مورد انتظار کاربران از سوی دیگر، بهعنوان عوامل مهم افت خرید گوشی آیفون در بازار موبایل چین یاد شدهاند.
درحالیکه گوشیهای چینی اکنون از ویژگیهای متنوع هوش مصنوعی برخوردارند، اپل اینتلیجنس هنوز در این کشور در دسترس نیست. اپل میخواست بتواند از مدل هوش مصنوعی مولد خود در چین استفاده کند؛ اما دولت این کشور اعلام کرد که این امر مجاز نخواهد بود.
دولت چین ماه گذشته خالق آیفون را ملزم کرد که با شرکت هوش مصنوعی محلی همکاری کند. گفته میشود که اپل در حال مذاکره با تنسنت و بایتدنس است؛ اما هنوز نتیجهای از این مذاکرات حاصل نشده است.
کانالیس اولین مرجعی بود که دربارهی تغییرات وضعیت اپل در چین هشدار داد. به گزارش این موسسه، میزان فروش آیفون در چین در فصل پایانی سال ۲۰۲۴ حدود ۲۵ درصد در مقایسه با سال قبلاز آن کاهش یافته است.
براساس گزارش کانالیس، سهم گوشی اپل در میان چینیها از ۱۹ درصد در پاییز ۲۰۲۳ به ۱۵ درصد در فصل چهارم ۲۰۲۴ تنزل پیدا کرد و آن را همردیف گوشی اوپو و گوشی آنر قرار داد.
با اینکه اختلافاتی میان گزارشها وجود دارد، مؤسسهی Counterpoint نیز تقریباً به آمار مشابهی با کانالیس رسیده است. آنچه در ادامه میخوانید، نقلقول مستقیم از گزارش Counterpoint Research است.
در فصل چهارم ۲۰۲۴ هواوی با ۱۸٫۱ درصد، رتبهی اول سهم خرید گوشی در چین را به خود اختصاص داد و پساز آن شیائومی و اپل قرار دارند. این اولین بار از زمان تحریم آمریکا است که هواوی دوباره به این جایگاه دست مییابد.
-
اپل در بازار موبایل چین از ویوو و هواوی عقب ماند
-
سقوط اپل در بازار چین ادامه دارد؛ افت ۱۲ درصدی فروش آیفون
در بازهی زمانی مشابه، ۱۷٫۲ درصد از سهم بازار گوشی در چین به شیائومی تعلق گرفت و این برند را در رتبهی دوم قرار داد. این رشد بهدلیل محبوبیت سری پرچمدار شیائومی ۱۵ است که در آبان معرفی شد. شیائومی در سال جاری پیشرفت درخورتوجهی درزمینهی عرضهی بهترین گوشی های اندرویدی کرده است.
در میان رقابت فزایندهی بازار از سوی هواوی و سایر تولیدکنندگان چینی که به محصولات پرچمدار گسترش مییابد، اپل در این فصل در رتبهی سوم قرار گرفت و ۱۷٫۱ درصد سهم بازار را به خود اختصاص داد.