شرکت HP که با نام هیولت پکارد (Hewlett-Packard) هم شناخته میشود، در دورانی تأسیس شد که مرزهای صنایع سنتی و فناوری هنوز از هم متمایز نبود. هنگامیکه بنیانگذاران این شرکت، دو مهندس فارغالتحصیل استنفورد، کسبوکار جدیدشان را در گاراژی در پالوآلتو شروع کردند، تصور نمیکردند این مکان کوچک روزی «زادگاه سیلیکونولی» لقب میگیرد.
این مطلب بهمناسبت سالگرد تاسیس HP در تاریخ ۱۲ دی ۱۴۰۳ بهروز شد.
هدف مؤسسان HP صرفاً کسب درآمد سریع از تولید و فروش محصولات نبود، بلکه با یکدیگر عهده کرده بودند که با هر محصول تغییری معنادار برای مردم و سایر شرکتها ایجاد کنند. همین چشمانداز مبتنیبر نوآوریهای مدرن باعث شد اولین محصول خود را با قیمتی باورنکردنی و بسیار پایینتر از رقبا، به شرکتی نمادین مانند والتدیزنی ارائه دهند که در تولید انیمیشن فانتازیا مورداستفاده قرار گرفت.
درعینحال، مسیر اچپی در طول تاریخ پر بود از چالشهایی که هر یک بهتنهایی میتوانستند پایان راه بسیاری از شرکتهای نوظهور فناوری باشد، ازجمله:
گذار از تجهیزات اندازهگیری به کامپیوترهای شخصی در دههی ۸۰ میلادی، رقابت شدید در بازار پرینتر و کامپیوتر در دههی ۱۹۹۰، ادغام بحثبرانگیز با کامپک در سال ۲۰۰۲، جدایی بخش تجهیزات اندازهگیری (Agilent Technologies) در سال ۱۹۹۹ و تصمیم استراتژیک و حیاتی برای تقسیمکردن برند اصلی به دو شرکت مجزای HP و HPE در سال ۲۰۱۵.
اچپی از رکود اقتصادی جهانی عبور کرد، بارها با تغییرات سریع بازار سازگار شد، استراتژیهای خود را اصلاح کرد و بحرانها را بهمثابهی فرصتی برای بازآفرینی خود دید.
دههی ۱۹۸۰، زمانی که کامپیوترهای شخصی به محبوبیت رسیدند، HP موفق شد نام خود را بهعنوان یکی از پیشگامان این عرصه مطرح کند و در قدمی بلندتر با تولید پرینترهای کاملاً متفاوت و مدرن خود، استانداردهای جدیدی را در دنیای نشر بنا بگذارد.
بااینحال اعتبار برند اچپی به محصولات رقابتیاش محدود نیست: فرهنگ سازمانی این شرکت که با نام «The HP Way» شهرت جهانی یافت، با مدل خاص مدیریت منابع انسانی و نوآوریهای ساختاری، به الگویی برای بسیاری از شرکتهای صنایع مختلف تبدیل شد.
با ما همراه باشید تا مروری کنیم بر داستان برند HP، شرکت طراح و تولیدکنندهی محصولات سختافزاری و نرمافزاری و ارائهدهندهی خدمات تجاری متعدد، روایت یکی از قدیمیترین بازیگران دنیای فناوری که از آغاز راه تلاش میکرد از دوران خود پیشی بگیرد.
تاریخچه تأسیس اچپی
تاریخچهی اچپی با ظهور سیلیکونولی گره خورده است. این شرکت در منطقهای تأسیس شد که امروزه به عنوان پیشگام خط مقدم دنیای فناوری و محل تولد اکثر فناوریهای ساختارشکن امروزی شناخته میشود. البته در دههی ۱۹۳۰ که بیل هیولت و دیو پکارد در دانشگاه استنفورد با هم آشنا شدند، این منطقه بیشتر به کشاورزی و باغبانی معروف بود و این دو متخصص، اولین نشانههای فناوری را به آن وارد کردند.
این دو دانشآموختهی استنفورد برای شروع کار خود از یک گاراژ کوچک در خیابان ادیسون پالو آلتو استفاده کردند. مکانی تاریخی که امروز به عنوان محل تولد سیلیکونولی شناخته میشود. این دو نفر پیش از تأسیس شرکت خود در شرکتهای متفاوتی کار میکردند. دیو در «جنرال الکتریک» کار میکرد و با وجود دور شدن نسبی از بیل و ازدواج در نیویورک، هنوز با او در تماس بود. در نهایت استاد آنها، فرد ترمن پیشنهاد داد که این دو نفر، شرکت مستقل خود را با تمرکز بر فناوریهای جدید تأسیس کنند.
پس از این پیشنهاد، دیو به همراه همسرش و کمی تجهیزات ساختوساز مانند دریل به کالیفرنیا رفت. بیل در آن زمان به دنبال محلی برای زندگی این زوج جوان بود و توانست خانهای را در پلاک ۳۶۷ خیابان ادیسون به قیمت ۴۵ دلار در هر ماه اجاره کند. دیو و همسرش در اتاق اصلی خانه زندگی میکردند و بیل نیز در کلبهای کوچک در حیاط پشتی ساکن بود. اما نقطهی مثبت اصلی این خانه، گاراژ کوچک آن بود که برای شروع این دو مهندس، عالی بهنظر میرسید.
گاراژ جدید بیل و دیو به غیر از فضا، زمین بتنی و میز کار ساده، امکانات دیگری نداشت. این دو نفر نمونههای اولیهی محصولات خود را در این فضای کوچک ساختند و بهعنوان اولین محصول، یک دستگاه پزشکی با قابلیت تولید حرارت تولید کرده و آن را به کلینیک پالو آلتو فروختند. دستگاه دیگر، برای کمک به منجمان ساخته شد و به آنها در نصب دقیق تلسکوپ کمک میکرد.
علاوهبر این محصولات، اولین نوآوریها و اختراعات نیز بهمرور جای خود را در آن گاراژ مشهور پیدا کردند. اختراعاتی جالب که بعضا ارتباطی نیز با هم نداشتند. یک تیونر سازدهنی، سنسور شاخص برای استفاده در سالنهای بولینگ و چشم الکتریکی برای استفاده در سیفون سرویس بهداشتی، از اختراعات اولیهی این گروه کوچک بودند.
ترمن یک کرسی تدریس در دانشگاه استنفورد برای دیو مهیا کرد و بیل نیز بهعنوان دستیار تحقیقاتی به کار خود ادامه میداد. در آن زمان، جریان اصلی درآمد برای شرکت، توسط همسر دیو یعنی لوسیل تأمین میشد که بهعنوان منشی در استنفورد کار میکرد. علاوه بر گاراژ، بخشهای دیگر خانه مانند اجاق گاز و میز پذیرایی نیز بهمرور به کمک شرکت آمدند. پس از مدتی بیل نیز ازدواج کرد و کلبهی کوچکش در حیاط پشتی به دفتر شرکت تبدیل شد.
گاراژ هیولت و پکارد محل تولد سیلیکونولی امروزی است
دیو و بیل همیشه عقیده داشتند که باید محصولی با ارزش افزودهی بالا برای مشتریان خود تولید کنند. اولین قدم بزرگ آنها در این مسیر، طراحی و ساخت دستگاهی برای اندازهگیری فرکانس صدا بود. این دستگاه اولین خط تولید جدی این شرکت کوچک را بهوجود آورد. نام این اسیلاتور نیز Model 200A انتخاب شد. آنها با این نام میخواستند خود را شرکتی بزرگ و باسابقه با خط تولید متنوع نشان دهند.
اولین محصول این استارتاپ، از لحاظ قیمت و کیفیت، رقبای آن زمان خود را کنار زد. محصولات دیو و بیل تنها ۵۵ دلار قیمت داشت و بهترین ابزار برای تولید فرکانس با کیفیت بالا بهشمار میرفت. درحالی که محصولات آن زمان بازار، کیفیتی ناپایدار و قیمت بالای ۵۰۰ دلاری داشتند.
در آن زمان مهندسان صدا از اسیلاتورها برای آزمایش فرکانسهای صوتی استفاده میکردند و یکی از مهندسان شرکت بزرگ والت دیزنی به محصول 200A علاقهمند شد. بیل و دیو تغییراتی در طراحی و کارایی محصول خود ایجاد کردند و با عقد قراردادی با دیزنی، ۸ محصول جدید با نام 200B به آنها فروختند.
سرانجام پس از مدتی فعالیت به صورت پروژه و محصولات اولیه، بیل و دیو سرمایههای کسبشده را جمعآوری کردند و در اول ژانویهی سال ۱۹۳۹ شرکت خود را تأسیس کردند. انتخاب بین نام هیولت-پکارد یا پکارد-هیولت نیز با شیریاخط معلوم شد و در نهایت، نام هیولت-پکارد برای شرکت جدید انتخاب شد. بیل و دیو یک سال دیگر در گاراژ خود کار کردند تا این که با استخدام دو کارمند جدید، نیاز به گسترش احساس شد و شرکت هیولت-پکارد به دفتر جدید خود در Page Mill Road نقل مکان کرد.
نکتهی قابل توجه این است که اچپی از همان سالهای اولیه، توجه ویژهای به کارمندان و حقوق آنها داشت. اچپی در سال ۱۹۴۰ ایدهی اهدای سهام را اجرا و در سال ۱۹۴۲ نیز بهعنوان یکی از اولین شرکتها، برنامهی بیمهی سلامتی کارمندان را طراحی کرد.
گسترش فعالیت اچ پی
اولین تغییر ساختاری بهصورت ثبت قانونی شرکت در سال ۱۹۴۷ انجام شد و دیوید به عنوان رئیس و بیل بهعنوان معاون شرکت انتخاب شد. دههی ۱۹۵۰ با رشد سریع برای اچپی و منطقهی پالو آلتو همراه بود. باغهایی که زمانی به عنوان هویت این منطقه شناخته میشدند، بهمرور جای خود را به خیابانها و شرکتهایی دادند که برای کشف فرصت جدید تأسیس شدند.
انواع دستگاههای اندازهگیری برقی در سبد محصولات اچ پی بودند
در آن سالها ورود اچپی به زمینههای جدید صنعت فناوری مانند امواج مایکروویو نیز کلید خورده بود. حرکت بعدی فعالیت جدیتر در زمینهی اندازهگیری فرکانسها بود که در سال ۱۹۵۱ و با معرفی «شمارندهی فرکانس سریع 524A» انجام شد.
جمعیت شهر در طول یک دهه بیش از دو برابر شد و پالو آلتو به مرور مسیر خود را برای تبدیل شدن به مرکز فناوری طی میکرد. سال ۱۹۵۷، نقطهی عطف بعدی در تاریخ اچپی بود و آنها در ۶ نوامبر آن سال، عرضهی عمومی سهام با مبلغ ۱۶ دلار برای هر سهم را اجرا کردند.
عرضهی عمومی سهام به دو دلیل انجام شد؛ دلیل اول توسعهی ملکی و سرمایهای شرکت و دلیل دوم، ایجاد امکان برای بهاشتراکگذاری سهام میان کارمندان بود. در سال ۱۹۶۱ سهام اچپی وارد بازار بورس نیویورک شد.
از محصولات ماندگاری که در آن سالها توسط اچپی معرفی شدند، میتوان به اولین اسیلوسکوپ این شرکت در سال ۱۹۵۶ اشاره کرد که خط محصولات اندازهگیری و آزمایش این شرکت را بیش از پیش قوی کرد. سینتسایزر فرکانس HP 5100A محصول بعدی شرکت بود که در سال ۱۹۶۳ قدرت آنها را در این بخش از صنعت به رخ کشید.
اولین شرکتی که از طریق تصاحب به مجموعهی اچ پی اضافه شد، F. L. Moseley نام داشت. این شرکت در صنعت گرافیک فعال بود و پایههای ورود اچپی به صنعت تولید پرینتر را در سال ۱۹۵۸ بنا کرد. فعالیتهای بینالمللی اچپی نیز در همین سالها شروع شد و در اولین قدم یک مرکز بازاریابی در ژنو و یک کارخانهی تولیدی در بوبلینگن آلمان تأسیس کردند.
هدف بعدی آسیا بود که در سال ۱۹۶۳ و با تأسیس شرکتی با نام Yokogawa-Hewlett-Packard محقق شد. البته مرکز تولیدی اصلی پیش از آن و در سال ۱۹۵۷ در پارک تحقیقاتی استنفورد در پالو آلتو راهاندازی شده بود.
اچپی در بازهای از زمان محصولات پزشکی نیز تولید میکرده است
تصاحب بزرگ بعدی اچپی، زمینه را برای ورود این شرکت به صنعت پزشکی هموار کرد. اچپی در سال ۱۹۶۱ شرکت Sanborn را خریداری کرد که پس از مدتی، یکی از پردرآمدترین زمینههای فعالیت این شرکت را شامل شد؛ البته در سال ۲۰۰۰ این بخش از شرکت جدا شد.
گسترش فعالیتهای اچ پی در زمینههای مختلف باعث شد تا این شرکت در سال ۱۹۶۲ به لیست مشهور فورچن ۵۰۰ راه پیدا کند و در رتبهی ۴۶۰ قرار گیرد.
یکی از محصولات انقلابی HP که در سال ۱۹۶۴ متولد شد، ساعت اتمی این شرکت با نام 5060A بود که استانداردی جدید را در تنظیم ساعت جهانی و بینالمللی ارائه کرد. دو سال بعد، آزمایشگاههای تخصصی این شرکت برای تحقیق و توسعه و هموار کردن مسیرهای جدید تجارت، تأسیس شدند.
از اولین دستاوردهای این مراکز تحقیق و توسعه میتوان به لامپهای LED تجاری اشاره کرد که اولین بار توسط اچپی معرفی شدند. از اولین کاربردهای این لامپها میتوان به صفحات نمایش با قابلیت نشان دادن اعداد و حروف و چراغهای راهنمایی اشاره کرد.
سال ۱۹۶۶، میزبان یکی از نقاط عطف مهم دیگر تاریخ اچپی نیز بود. این شرکت در آن سال اولین کامپیوتر خود را با نام HP2116A معرفی کرد که به عنوان ابزاری همهکاره برای کنترل و تنظیم دستگاههای مختلف قابل برنامهریزی اچپی کار میکرد.
این کامپیوتر یکی از اولین نمونههای Plug and Play تاریخ بود که با تعداد زیادی تجهیزات و دستگاههای آزمایشی HP هماهنگ میشد. کامپیوتر اچپی به مشتریان امکان میداد تا تنظیمات دستگاهها را با برنامههای جدید انجام دهند.
دو سال بعد، اچپی بار دیگر خود را بهعنوان پیشگام صنعت فناوری به جهان معرفی کرد. آنها اولین کامپیوتر شخصی تاریخ را که یک ماشینحساب مهندسی رومیزی بود، در این سال و با نام HP 9100A معرفی کردند. این ماشین حساب، برنامهها را روی کارتهای مغناطیسی ذخیره میکرد و در حل مسائل مهندسی و ریاضی، سرعتی ۱۰ برابر رقبای آن سالها داشت.
صنعت لیزر نیز از نفوذ قوی این شرکت آمریکایی در امان نماند. اچپی در سال ۱۹۷۱ یک ابزار اندازهگیری دقیق بر مبنای این فناوری تولید کرد. این ابزار بهسرعت جای خود را در صنعت تولید ریزپردازندهها باز کرد. با استفاده از همین فناوری، کمی بعد ابزارهای نظارتی الکترونیکی بر مبنای لیزر نیز معرفی شدند.
دههی ۱۹۷۰ با توسعهی هرچه بیشتر فعالیتها در خارج از مرزهای ایالات متحده همراه بود تا اینکه در سال ۱۹۷۵، اچپی به یک شرکت کاملاً بینالمللی تبدیل شده و درآمد آنها از منابع خارجی، از درآمد داخل آمریکا بیشتر شد. در همان سالها و با افزایش سریع فعالیت شرکتهای فناوری در منطقهی پالو آلتو و سانتا کلارا، اصطلاح سیلیکونولی نیز توسط رسانهها متولد شد.
اولین لامپهای LED تجاری توسط HP تولید شدند
HP همراه با توسعههای زیرساختی و ورود به بازارهای جدید، مبانی مدیریتی را نیز از توسعه بیبهره نمیگذاشت: بهعنوان اولین شرکت آمریکایی، در سال ۱۹۷۳ قانون ساعت کار منعطف را اجرا کرد که یک حرکت انقلابی در جهت بهبود شرایط نیروی انسانی بود. بهعلاوه، بیل و دیو بهعنوان بنیانگذاران شرکت، حضور در بخشهای تولید و دیدار مستقیم با کارمندان و کارگران را جزو برنامهی روتین خود قرار داده بودند.
سلطه اچ پی بر بازار الکترونیک
ورود اچپی به بخشهای جدید بازار الکترونیک هیچگاه در قرن بیستم متوقف نشد. این شرکت پس از موفقیت در عرضهی اولین کامپیوتر شخصی، حوزهی کسبوکار را هدف قرار داد و در سال ۱۹۷۲، اولین کامپیوتر مخصوص این حوزه را با توانایی پردازش داده بهصورت غیرمتمرکز با نام HP 3000 معرفی کرد.
تجربهی بالا در تولید محصولات کامپیوتری، اچپی را در بازار ماشینحسابها نیز به بازیگری بزرگ تبدیل کرده بود. آنها در همان سال، اولین ماشین حساب مهندسی دستی جهان را با نام HP-35 به بازار عرضه کردند که یک محصول انقلابی در این بازار بود.
رسانهی فوربز به سرعت این محصول را در لیست انقلابیترین محصولات کل تاریخ جای داد. دو سال بعد، نسخهی قابل برنامهریزی این ماشینحساب نیز با نام HP-65 به بازار عرضه شد.
-
داستان برند: کاسیو، پیشگام در محاسبه و زمانسنجی دیجیتال
در میان شرکتهای فعال در دنیای فناوری و الکترونیک، رقابتی جدی بر سر اولین بودن در تولید دستبندهای هوشمند وجود دارد. در این میان کاسیو محصولات متنوعی معرفی کرده اما اچپی نیز از این رقابت دور نبوده است. آنها در سال ۱۹۷۷ محصولی با نام HP-01 معرفی کردند که ترکیبی از ساعت مچی، ماشینحساب و تقویم شخصی بود.
کامپیوترهای شخصی اچپی نیز در سالهای گسترش سلطهی این شرکت بر بازار، با پیشرفتهای قابل توجهی روبرو بودند. HP-85 یکی از این محصولات بود که با پیشرفتهایی جدی به بازار عرضه شد. بخش ماشینحسابها نیز با معرفی محصول اختصاصی کسبوکارها و مأموریتهای مالی به نام HP-12C شاهد پیشرفت جدیدی بود.
پیشرفت بعدی در این زمینه، معرفی یکی از اولین کامپیوترها همراه با نام HP-75C بود که قابلیت اتصال به درایوهای کاست دیجیتال و همچنین پرینتر را داشت.
ماشینحسابها دروازهی ورود به دنیای کامپیوتر بودند
اچپی در سال ۱۹۸۳ اولین کامپیوتر شخصی مجهز به صفحهنمایش لمسی خود را با نام HP-150 معرفی کرد. در ادامهی این پیشرفتها، اولین لپتاپ این شرکت نیز در سال ۱۹۸۴ و با نام HP-110 به بازار عرضه شد.
صرفنظر از تمامی این محصولات، یکی از مهمترین پیشرفتهای اچپی که به لطف آزمایشگاههای تخصصی آن اجرا شد، فناوری جوهرافشان یا Inkjet بود که در سال ۱۹۸۴ در پرینترهای این شرکت استفاده شد تا کیفیت بالای پرینت شخصی به کاربران ارائه شود. در همان سال پرینتر شخصی لیزری این شرکت نیز با برند HP LaserJet معرفی شد.
پیشرفتهای اچپی در معرفی محصولات و فناوریهای جدید در شاخههای مختلف الکترونیک در سالهای پایانی دههی ۱۹۸۰ نیز ادامه داشت. آنها اولین سرور جهان مجهز به پردازندههای با فناوری x86 را در سال ۱۹۸۹ معرفی کردند. این سرورها که با نام Compaq System Pro عرضه شدند، نقطهی عطفی در بهبود خدمات سرورهای از لحاظ پایداری، ظرفیت و قدرت پردازش بودند.
نوآوریهای اچ پی در سالهای پایانی قرن بیستم
با شروع دههی ۱۹۹۰، تمرکز اچپی روی پرینترها و خصوصا بازار مصرفکننده بیش از پیش شد. این شرکت در سال ۱۹۹۱ پرینتر رنگی HP DeskJet 500C را معرفی کرد که با بهکارگیری نتایج تحقیقات بخش آزمایشگاهی، مصرف و هزینهی رنگ آن به مقدار قابلتوجهی کاهش یافته بود. در واقع این محصول، انقلابی را در صنعت پرینترهای رنگی مخصوص مصرفکننده ایجاد و خرید آنها را برای قشر گستردهتری از مردم ممکن کرد.
در همان سال، پیشرفت بزرگ دیگری در صنعت کامپیوترهای همراه محقق شد. HP 95 LX یک محصول همراه بود که با قدرت بالا کارهای یک کامپیوتر شخصی را به خوبی انجام میداد. فعالیت در این بخش با جدیت بیشتر در سالهای بعدی ادامه یافت و در سال ۱۹۹۳، OmniBook 300 با ظرفیت بالای باتری، یک محصول پرطرفدار در بازار لپتاپها شد. در همان سال، دیو پکارد از سمت ریاست هیئت مدیرهی اچیپی استعفا داد و سه سال بعد از دنیا رفت.
توسعهی فعالیتها و تمرکز بر بخش پرینتر و دستگاههای مشابه، اچپی را به بازیگر اصلی این صنعت تبدیل کرده بود. این شرکت در سال ۱۹۹۴ اولین محصول چندکارهی تجاری را با نام OfficeJet به بازار عرضه کرد که ترکیبی از دستگاههای پرینتر، فاکس و فتوکپی بود.
اولین محصول جدی با تمرکز روی کاربران خانگی نیز یک سال بعد بهصورت یک کامپیوتر مجهز به کیس و با نام Pavilion PC معرفی شد. برند پاویلیون در سالهای بعد در بسیاری از محصولات این شرکت استفاده شد.
تمرکز اچپی بر محصولاتی همچون پرینتر، کامپیوترهای شخصی، فناوریهای نورپردازی و پردازش، باعث شد تا آنها بخش قدیمی خود را در حوزهی ابزارهای اندازهگیری از شرکت جدا کنند. این بخش در سال ۱۹۹۹ و تحت عنوان Agilent Technologies از اچپی جدا شد.
در نوامبر ۲۰۱۷، شرکت اچپی رسماً کسبوکار پرینترهای سامسونگ را با مبلغ ۱٫۰۵ میلیارد دلار خریداری کرد. این حرکت استراتژیک یکی از بزرگترین معاملات اچپی در حوزهی چاپ بود و هدف آن تقویت موقعیت این شرکت در بازار رقابتی چاپگرها، بهویژه در حوزه پرینترهای چندکاره (MFP) با عملکرد بالا بود.
این معامله به اچپی کمک کرد به بیش از ۶,۵۰۰ پتنت در زمینهی چاپ و همچنین ۱,۳۰۰ مهندس و پژوهشگر متخصص در فناوری چاپ لیزری دسترسی پیدا کند و همچنین رقابتش را با شرکتهای بزرگی مانند کانن، زیراکس و ریکو در بازار پرینترهای سایز A3 تقویت کند. علاوهبراین، اچپی با به دست آوردن سهم بیشتری از بازار پرینترهای چندکاره، جایگاه رهبری خود را در صنعت چاپ تثبیت کرد.
طلوع محصولات مدرن اچپی (سال ۲۰۰۰-۲۰۱۹)
نزدیک به دو دهه از قرن ۲۱ گذشته و اچپی در این سالها فراز و فرودهای متعددی را مشاهده کرده است. این شرکت با شروع قرن ۲۱ بهطور جدی وارد حوزهی نانوتکنولوژی شد. تیمهای بزرگی از شیمیدانها، فیزیکدانها، مهندسان و دانشمندان علوم کامپیوتر برای بهکارگیری فناوریهای مولکولی و نانو در صنعت کامپیوتر، در این شرکت گردهم آمدند.
تمرکز این سالهای اچ پی بیش از همه روی خدمات سرور و مراکز داده بوده است
یکی از دستاوردهای این تیم تحقیقاتی، توسعهی چگالترین حافظهی الکترونیکی تا آن زمان بود. این دستاورد، یک حافظهی ۶۴ بیتی بود که با استفاده از سوئیچهای مولکولی کار میکرد. ابعاد این حافظه بهقدری کوچک بود که بیش از ۱۰۰۰ عدد از آن در سر تار موی انسان قابل پیادهسازی بودند.
اتفاق مهم دیگر در شروع این قرن، ادغام دو شرکت بزرگ اچپی و Compaq بود که در سال ۲۰۰۲ انجام شد. این شرکت جدید بیش از یک میلیارد کاربر داشت و در ۱۶۲ کشور جهان فعالیت میکرد. نماد سهام شرکت نیز برای نشان دادن این ادغام به HPQ تغییر کرد.
تمرکز جدی اچپی روی خدمات سرورها و مراکز داده در دههی ۲۰۰۰ نیز ادامه داشت. آنها دستاوردهای متعددی از جمله ماژولهای بلید سرور HP Proliant معرفی شدند که انعطافپذیری، مقیاسپذیری و کاهش فضا در طراحی سرور را بههمراه داشتند و تا سال ۲۰۰۵، بیش از ۱۰ میلیون عدد از آنها فروخته شد.
Blade System فناوری بعدی در این زمینه بود که بیش از پیش، فرآیند پیادهسازی سرورها و پایگاههای داده را آسان میکرد. برای اجرای هرچه بهتر ساختارهای سروری، اچپی محصولات دیگری همچون سیستمهای هوشمند خنکسازی را نیز معرفی کرد تا سبد کاملی از خدمات و محصولات را در بخش سرور ارائه دهند.
دههی ۲۰۰۰ علاوه بر معرفی محصولات و فناوریهای جدید، با خرید و ادغام شرکتهای متعدد با اچپی نیز همراه بود. آنها علاوه بر کامپک، شرکتهای متعددی همچون Snapfis در حوزهی خدمات عکس آنلاین، Scitex vision در حوزهی پرینترهای عریض و فوق عریض، Mercury در حوزهی نرمافزارهای مخصوص کسبوکار، EDS در حوزهی خدمات فناوری، 3Com در حوزهی سوئیچهای مخصوص شبکه، 3PAR در حوزهی خدمات ذخیرهسازی و ArcSight و Fortify در حوزهی امنیت را خریداری کردند.
در آن سالها محصولات مخصوص مصرفکننده نیز با سرعت و دقت بالایی توسط اچپی به بازار عرضه میشدند. یکی از این محصولات بهیادماندنی، کامپیوتر آل این وان این شرکت با نام TouchSmart PC بود که در سال ۲۰۰۷ معرفی شد.
برند Voodoo دو سال بعد توسط اچپی خریداری شد تا محصولات این شرکت در بازار لپتاپها با طراحی و کیفیت بالاتری عرضه شوند. از همان سال، برند Envy بهعنوان یکی از خطوط تولید لپتاپ اچپی معرفی شد.
اچ پی در سال ۲۰۱۵ به دو شرکت مستقل خصوصی تقسیم شد
با شروع دههی ۲۰۱۰، فعالیت اچپی در تمامی زمینهها از خدمات و محصولات سرور تا محصولات مخصوص مصرفتکننده، وارد فاز جدید و حرفهایتری شد. آنها اولین نمونههای از خدمات و محصولات سرورهای نسل جدید را با تمرکز بر کمترین آسیب به محیط زیست در سال ۲۰۱۱ معرفی کردند. قدم بزرگ بعدی، معرفی اولین ماوس کاملا بیسیم بود که بدون نیاز به دانگل بلوتوث و از طریق وایفای به لپتاپ متصل میشد.
یکی از یکی از مهمترین محصولات اچپی در این دوران در صنعت سرور و مراکز داده، سری سرورهای Moonshot بود. این خانواده، اولین سرورهای با مصرف انرژی پایین و مجهز به پردازندههای کممصرف موبایلی محسوب میشدند.
این محصولات تا ۸۹ درصد در مصرف انرژی، ۸۰ درصد در اشغال فضا و ۷۷ درصد در هزینه بهتر از سرورهای سنتی بودند. یکی از دیگر نوآوریهای این شرکت آمریکایی در سالهای اخیر، معرفی سرویس Instant ink برای پرینترها بود که سفارش جوهر را به صورت اتوماتیک و توسط خود پرینتر به شرکت اعلام میکرد.
اچپی در این سالها در حوزهی نرمافزار نیز فعالیتهایی جدی داشت. آنها در سال ۲۰۱۳ راهکار پشتیبانگیر هوشمند خود را با نام Data Protector معرفی کردند که فرآیند سنتی پشتیبانگیری از اطلاعات را کنار زده و آن را بهصورت کاملا اتوماتیک با تمرکز بر بهینهسازی مصرف حافظه انجام میدهد.
این برند در سالهای اخیر همواره با فناوریهای روز کامپیوتری نیز همگام بوده است. آنها در سال ۲۰۱۴، محصول خود را به نام sprout pc معرفی کردند که خانوادهای جدید از کامپیوترهای شخصی اچپی با قابلیتهای متنوع در زمینهی واقعیت ترکیبی است. این کامپیوتر علاوه بر تجهیزات معمول همهی کامپیوترهای شخصی، مجهز به اسکنر سهبعدی نیز هست که اجسام را به مدلهای سهبعدی در کامپیوتر تبدیل میکند.
سرانجام در سال ۲۰۱۴، تصمیم سرنوشتساز اچپی مبنی بر جدا کردن فعالیتها و تشکیل دو شرکت خصوصی، نهایی شد. آنها در این تصمیم شرکت Hewlett Packard Enterprise را برای ارائهی خدمات جاری، زیرساخت، نرمافزار و خدمات سمت سرور تأسیس کرده و HP Inc را نیز با حفظ لوگوی اصلی بهعنوان شرکت محصولات سمت کاربر مانند کامپیوتر و پرینتر معرفی کردند.
HPE در سال ۲۰۱۸ تحت مدیریت پاتریشیا روسو فعالیت میکرد و در فهرست فورچن ۵۰۰ قرار داشت. سازمانهای آماری درآمد این شرکت در سال ۲۰۱۷ را ۲۸٫۸۷ میلیارد دلار اعلام کردند. مدیرعامل این شرکت از سال ۲۰۱۸ تا به امروز آنتونیو نری است. طبق آمار رسمی درآمد این شرکت در سال ۲۰۱۷ حدود ۵۲ میلیارد دلار برآورد شد. در پایان این دوران برند HP در فهرست برترین برندهای فوربز در رتبهی ۵۰ قرار گرفت.
از محصولات شاخصی که بین سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ معرفی شد، میتوان به لپتاپهای فوق حرفهای سری اسپکتر، سری اومن، نمایشگرهای ایلایت دیزپلی و سریهای جدید Envy از لپتاپها اشاره کرد.
اچ پی در سالهای اخیر (۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴)
تغییرات اچپی در چند سال اخیر با تغییر مدیریت شرکت رنگ دیگری به خود گرفت، هنگامیکه انریکه لورس در نوامبر ۲۰۱۹ بهعنوان مدیرعامل جدید HP Inc جانشین دیون ویسلر شد و تمرکز شرکت را به سمت تکنولوژیهای پایدار و رشد محصولات هوشمند سوق داد.
در این دوره، باوجود چالشهای جهانی، این شرکت روند روبهرشدی را در حسابهای مالی خود تجربه کرد. درحالیکه سال ۲۰۱۹ اچپی ۴۰٫۲ درصد از بازار پرینتر و ۲۲٫۲ درصد از بازار PC را در دست داشت، با درآمد ۵۸٫۸ میلیارددلاری و سود خالص ۳٫۲ میلیارددلاری درحال برنامهریزی برای رشد و توسعهی آتی محصولاتش بود.
ولی در همین دوران چالش و دوراهی دیگری بر سر راه این شرکت قرار گرفت: ادامهی مسیر بهعنوان شرکتی مستقل.
تلاش نافرجام زیراکس برای خرید HP
سال ۲۰۱۹ شرکت Xerox در اقدامی غیرمنتظره پیشنهاد خرید HP را با ارزش ۳۳٫۵ میلیارد دلار (بخشی بهصورت نقد و بخشی در قالب سهام) مطرح کرد. زیراکس در آن زمان گفته بود که با این ادغام هر دو شرکت به صرفهجوییهایی عظیم دست پیدا میکنند و با قدرت رقابتی بیشتری بازار چاپگرها را تحت تسلط خود در میآورند.
در اصل پیشزمینهی این اتفاقات به چالشهای هر دو شرکت در عصر جدید فناوری برمیگشت. زیراکس که سالهای طولانی جایگاه رهبری صنعت کپی و چاپ را در اختیار داشت، با کاهش تقاضا برای خدمات سنتی خود مواجه شده بود و اچپی نیز باوجود موقعیت قوی در بازار پرینتر و کامپیوترهای شخصی، ریسک مشابهی را در حوزهی چاپ پیش روی خود میدید.
طبق اولین پیشنهاد زیراکس قیمت هر سهم اچپی ۲۲ دلار برآورد میشد. هیئتمدیرهی اچپی بهسرعت این پیشنهاد را رد کرد و رقم اعلامشده را بسیار پایین و غیرقابلقبول دانست. اما زیراکس دست نکشید و استراتژی خود را تهاجمیتر کرد.
زیراکس برای تصاحب HP از استراتژیهای تهاجمی استفاده کرد
آنها پیشنهاد جدیدشان را به ۲۴ دلار بهازای هر سهم افزایش دادند و تهدید کردند که مستقیماً با سهامداران HP وارد مذاکره میشوند.
کارل آیکان سرمایهگذار مشهور، که از سهامداران هر دو شرکت بود، نقش مهمی در این ماجرا داشت. او از این ادغام حمایت میکرد و معتقد بود ترکیب این دو شرکت میتواند همافزایی قابلتوجهی ایجاد کند.
در مقابل اچپی استدلال میکرد که بدهیهای زیراکس و مدل کسبوکار در حال افول آن، ریسک این پیشنهاد را بیشازحد بالا میبرد. بهعلاوه مدیران ردهبالای این شرکت هم آشکار و نهان نگرانی خود را از این بابت که شاید زیراکس توانایی مالی لازم برای تکمیل این معامله را نداشته باشد، اظهار میکردند.
اوایل سال ۲۰۲۰، زیراکس در تلاش بود با جلب نظر سهامداران، اعضای هیئتمدیرهی HP را تغییر دهد و حتی نامزدهای موردنظر خود را برای جایگزینکردن این افراد معرفی کرد، اما باز هم با مقاومت اچپی مواجه شد.
سرانجام بحران جهانی کووید ۱۹ به این ماجرا پایان داد. مارس ۲۰۲۰ زیراکس اعلام کرد که به دلیل شرایط بیسابقهی بازار و نگرانیهای اقتصادی ناشی از همهگیری، پیشنهاد خرید خود را پس میگیرد. این تصمیم نقطهی پایانی بود بر ماهها کشمکش و مذاکره برای ادغامی بزرگ و بهاینترتیب HP Inc. شرکتی مستقل باقی ماند.
بازتعریف نوآوری در محصولات و تمرکز بر تکنولوژیهای پایدار
در دوران پاندمی کرونا درآمد اچپی نیز مانند اغلب شرکتهای صنایع مختلف کاهش یافت، هرچند با نرخ نزولی ملایم. اما شرکت بار دیگر با انعطافپذیری استراتژیهای خود به تولید تجهیزات پزشکی ضروری روی آورد و با رشد ۱۲ درصدی در بخش لپتاپ و ۲۳ درصدی در بخش گیمینگ، از فرصتهای جدید بازار بهره برد.
با رواج بیشتر دورکاری و آموزشهای آنلاین، سیستمهایی نظیر الیتبوکها و سری Envy فروش قابلتوجهی داشتند.
طی سالهای ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ درآمدزایی و سود شرکت شتاب بیشتری به خود گرفت و سال ۲۰۲۳ اچپی رشد چشمگیر ۲۷ درصدی را در بخش گیمینگ خود به ثبت رساند.
لپتاپها، پرینترها و سیستمهای آل این وان
در بخش لپتاپهای تجاری، اچپی سال ۲۰۱۹ را با قدرت شروع کرد: این شرکت ابتدا با معرفی اولین سری الیت دراگونفلای (Elite Dragonfly) که کمتر از یک کیلوگرم وزن داشت و در ساخت آن از مواد بازیافتی استفاده شده بود، مشتریان وفادار خود را به آیندهای بهتر امیدوار کرد. ارتقای سری الیتدراگون فلایدر سالهای بعد با اضافهشدن پردازندههای مدرنتر و فناوریهای سختافزاری روز ادامه یافت.
پس از آن در سال ۲۰۲۰ الیتبوک x360 1040 G7 با عمر باتری ۲۹ ساعته و پشتیبانی از 5G به گفتهی کارشناسان مفهوم موبایل کامپیوتینگ را متحول ساخت.
در بخش لپتاپهای گیمینگ اچپی با معرفی Omen 16 در سال ۲۰۲۲ جایگاه قابلتوجهی بین کاربرانی که به اجرای بازیهای سنگین به دست آورد. همچنین سری Victus 15 با قیمت مناسب، بازار گیمرهای مبتدی را هدف قرار داد.
لپتاپ گیمینگ ۱۶ اینچی OMEN با ترکیب سختافزار کارآمد و طراحی مینیمالیستی، تجربهای لذتبخش را با برچسب قیمتی نسبتاً معقول ارائه میدهد. با بررسی HP OMEN 16 همراه زومیت باشید.
مهرداد عیسیلو
یکی از برجستهترین محصولات اچپی Omen Transcend 14 بود که سال ۲۰۲۳ بهعنوان سبکترین لپتاپ گیمینگ ۱۴ اینچی جهان شناخته شد. این سیستم با پردازندهی اینتل Core i9 نسل ۱۳ و نمایشگر OLED ترکیبی از قدرت و ظرافت را در اختیار کاربران میگذاشت.
Omen Transcend 14 در سال ۲۰۲۳ بهعنوان سبکترین لپتاپ گیمینگ ۱۴ اینچی جهان شناخته شد
اچپی در بخش سیستمهای آل این وان نیز مسیر خود را در سال ۲۰۱۹ با معرفی Pavilion 27 ادامه داد. این کامپیوتر با طراحی مینیمالیستی از نمایشگر ۲۷ اینچی 4K و وبکمی پاپآپ بهره میبرد که بهمنظور افزایش امنیت کاربران در نظر گرفته شده بود.
محصول نوآورانهی بعدی اچپی در این عرصه Z Workstation G5 بود که سال ۲۰۲۳ معرفی شد و مورد استقبال جامعهی متخصصان حوزهی طراحی سهبعدی، معماری و مهندسی قرار گرفت.
پرینترهای Tank MFP 2600 با قابلیت پر کردن مجدد تونر، هزینههای چاپ را تا ۸۰ درصد کاهش دادند
در بخش پرینتر LaserJet Tank MFP 2600s در سال ۲۰۲۱ با قابلیت پر کردن مجدد تونر، هزینههای چاپ را تا ۸۰ درصد کاهش داد. همچنین سال ۲۰۲۲ نیز Color LaserJet Enterprise M500 با امنیت پیشرفته «ولف پرو سکیوریتی» و قابلیت چاپ موبایل عرضه شد.
دیگر محصول متمایز اچپی را میتوانیم LaserJet Pro M404-M405 بدانیم که سال ۲۰۲۳ با تکنولوژی TeraPrint، مصرف انرژی را ۷۰ درصد کاهش داد.
در مجموع فناوریهای کلیدی توسعهیافتهی اچپی گروههای زیر را شامل میشود:
- فناوریهای Sure View Gen3 برای حفظ حریم خصوصی
- HP Presence یا سرویسهای ویدیو کنفرانس
- HP AI Studio برای توسعهی هوش مصنوعی
- فناوری TeraPrint برای بهبود کیفیت چاپ
HP در عصر هوش مصنوعی
سال ۲۰۲۴، شرکت HP قدمهای سنجیدهای در مسیر یکپارچهسازی هوش مصنوعی در محصولات و خدمات خود برداشت و تا تجربهی کاربران و مشتریان خود را با پیشرفتهای عصر هوش مصنوعی، بهروز نگه دارد.
در بخش سیستمهای کامپیوتری، اچپی از اولین شرکتهایی بود که در صف مقدم تولید پیسیهای هوش مصنوعی قرار گرفت. این شرکت مجموعهای گسترده از لپتاپهای مجهز به هوش مصنوعی را معرفی کرد که بهمنظور افزایش بهرهوری و خلاقیت در محیطهای کاری ترکیبی طراحی شدهاند.
HP از اولین شرکتهایی بود که به تولید پیسیهای هوش مصنوعی روی آورد
این شرکت برای احیای واقعی برند کلاسیک آمنیبوک، لپتاپ OmniBook X 14 را با پردازندهی اسنپدارگون ایکس الیت معرفی کرد تا همزمان حضور خود را در بازار پیسیهای هوش مصنوعی تقویت کند. این سیستم به طور پیشفرض با سیستمعامل ویندوز ۱۱ و دکمهی اختصاصی کوپایلت عرضه میشود.
سری EliteBook 860 G11 نیز بهعنوان بخشی از نسل چهاردهم سری الیتبوک ارائه میشود که از پردازندههای نسل اول Core Ultra Meteor Lake اینتل بهره میبرد و با طراحی زیبا، امنیت ارتقایافته و عملکرد قدرتمند، برای محیطهای کار گزینهی شاخصی بهشمار میرود.
سیستمهای Envy x360 15-fe1000 به پردازندههای نسل سیزدهم Core اینتل مجهز شدهاند و لولاهای ۳۶۰ درجهای آن امکان استفاده از سیستم را بهعنوان لپتاپ و تبلت را فراهم میکنند. کارشناسان تجربهی مالتیمدیای این سیستمها را یکی از نقاط قوت آن میدانند.
اچپی هوش مصنوعی را در محصولات و خدمات چاپگرهای خود نیز به کار گرفته است
اچپی هوش مصنوعی را در محصولات و خدمات چاپگرهای خود نیز به کار گرفته و برای مثال پلتفرم HP Print AI میتواند نیازهای کاربران را پیشبینی و مشکلات را بهصورت خودکار حل کند. یکی از قابلیتهای بسیار کاربردی این پلتفرم، Perfect Output نام دارد که محتوای وب و صفحات گسترده را بدون عناصر اضافی بازسازی میکند و فرایند چاپ را به سطح دیگری ارتقا میدهد.
همکاریهای اچپی با شرکتهایی مانند انویدیا، به توسعهی راهکارهایی منجر شده که به شرکتها امکان میدهد سیستمهای هوش مصنوعی مولد را بهسرعت در ابرهای خصوصی ایمن پیادهسازی کنند. در واقع مشتریان بزرگ سازمانی از این طریق میتوانند سیستمهای هوش مصنوعی قابل تنظیمی برای رقابت در بازار سرورهای هوش مصنوعی ایجاد کنند.
در این دوران اچپی با آیندهنگری روی فناوریهای زیربنایی مانند هوش مصنوعی، امنیت سایبری، فناوریهای پایدار و تحقیقوتوسعه، سرمایهگذاریهای بزرگ و بلندمدتی کرد.
از طرف دیگر این شرکت تا سال ۲۰۲۳ در راستای تعهدات زیستمحیطی خود، موفق شد بیش از ۱۲۰ هزار تن پلاستیک را از اقیانوسها جمعآوری و در تولید محصولات خود استفاده کند. اچپی قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ سهم مواد بازیافتی از کل مواد اولیهی محصولات خود را به میزان زیادی افزایش دهد.
میراث برند HP
اچپی درسه ماههی دوم سال ۲۰۲۴ با سهم ۲۲٫۶ درصدی از بازار کامپیوترهای شخصی پس از لنوو در جایگاه دوم ایستاد و در بازار پرینترها نیز در کنار شرکتهایی مانند کانن، ایپسون، برادر و زیراکس بهعنوان یکی از رهبران جهانی صنعت شناخته شد.
بااینحال میراث برند HP نهتنها در فناوریهای تولیدی این شرکت، بلکه در تاثیری نمود پیدا میکند که در طول تاریخ بر دنیای دیجیتال و سبک زندگی مردم گذاشت.
تعهد به توسعهی پایدار درعین پیشتاز بودن در عرصههای جدیدی مانند سیستمهای مبتنی بر هوش مصنوعی، ویژگیهایی هستند که اچپی را از اغلب رقبا متمایز میکنند: اصولی که بنیانگذاران شرکت آرزو داشتند همیشه در رگهای این برند جاری بماند.