رسانه اینترنتی فانیلی

حسن صباح، بنیان‌گذار مخوف‌ترین سازمان تروریستی تاریخ!

حسن صباح بنیان‌گذار فرقه حشاشین یا مخوف‌ترین سازمان تروریستی دنیا؟ آیا می‌دانید اولین سازمان تروریستی دنیا در ایران و به دست یک پیرو مذهب اسماعیلی ساخته شد؟

آیا کسی هم هست که خداوند الموت را نشناسد؟ فرماندهی شجاع و کاربلد، بنیان‌گذار فرقه‌ای که تنها نامش بر دل همگان رعب و وحشت به وجود می‌آورد! با این حال شاید ندانید که این چهره شگفت‌انگیز تاریخ در حقیقت اولین سازمان تروریستی جهان را پایه‌گذاری کرد! همراه مجله اینترنتی فانیلی با یکی از بزرگ‌ترین مردان ایرانی آشنا شوید.

حسن صباح که بود؟

اجازه دهید از ابتدا همه چیز را شروع کنیم. در قرن پنجم هجری در خانواده‌ای شیعه مذهب در قم پسری متولد شد که بعدها در ری به‌عنوان شیعه دوازده امامی مشغول به تحصیل شد. با این وجود زندگی برای او نقشه‌های دیگری داشت. او پس از آشنایی با امیره ضراب و ابونصر سراج به مذهب اسماعیلیون علاقه‌مند شد و به این مذهب گروید.

حسن صباح در زمان کدام پادشاه بود؟

حسن صباح در زمان حاکمیت سلجوقیان در ایران زندگی می‌کرد. قیام حسن صباح و فرقه اسماعیلیان در اواخر سلطنت ملکشاه اتفاق افتاد. او در زمان خلافت المستنصر بالله به او که امام اسماعیلی زمان خود بود سوگند وفاداری یاد کرد و در زمان عبدالملک بی عطاش به خاطر نبوغو استعدادهایش به مقام بالایی رسید.

افسانه سه یار دبستانی

یک افسانه عجیب وجود دارد که می‌گوید حسن صباح، عمر خیام و خواجه نظام‌الملک سه یار دبستانی بودند که به یکدیگر قول داده بودند هر کدام به منصبی رسیدند دست دو یار دیگر را هم بگیرند؛ اما با توجه به سن آن‌ها نمی‌توان این افسانه را صحیح دانست و نمی‌توان گفت عمر خیام هم عصر با آن دو نفر دیگر بوده باشد! با این حال صباح و خواجه نظام‌الملک هر دو در دربار سلجوقیان دارای مقامی بودند؛ اما با یکدیگر اختلافات بسیاری داشتند و در نهایت نظام‌الملک توانست جلوی پیشرفت صباح را بگیرد.

حسن صباح فرقه حشاشین را بنیان‌گذاری می‌کند!

درباره فرقه حشاشین هم افسانه‌های بسیاری شنیده‌اید. نقل است هرکه می‌خواسته وارد این فرقه شود اول به او مخدر می‌خوراندند، سپس در باغی پر از دختران زیبارو وارد می‌کردند و کمی پس از خوشگذرانی او را نزد صباح می‌بردند. صباح می‌گفت تو بهشت را دیده‌ای اگر می‌خواهی دوباره به بهشت وارد شوی باید از دستورات من پیروی کنی؛ اما از آنجایی که حشاشین مردانی شجاع و جنگجو بودند نمی‌توان این داستان را باور کرد!

حشاشین چه کسانی بودند؟

آن‌ها کسانی بودند که در بین سال‌های 1090 تا 1275 بعد از میلاد مسیح در کوهستان‌های ایران و سوریه زندگی می‌کردند و تلاش می‌کردند فرقه اسماعیلیون را گسترش دهند. یکی از شعارهای آن‌ها احیا کردن تمدن ایران باستان و زنده کردن زبان فارسی بود! با این وجود آن‌ها مردانی قوی‌هیکل، باهوش و بسیار زبده و زرنگ بودند که برای از بین بردن مخالفانشان به شکلی شبح‌گونه و سایه‌وار آنان را به قتل می‌رساندند. حشاشین به محض اینکه هویت‌شان فاش می‌شد به سرعت خود را از بین می‌بردند تا اسرارشان زیر شکنجه برای کسی فاش نشود! یکی از مراکز حکومت آن‌ها قلعه الموت در نزدیکی روستای مرگ ایران بود که خودشان تمام کارها از دامداری تا کشاورزی را انجام می‌دادند. به همین دلیل بسیاری باور دارند که این فرقه اولین فرقه تروریستی سازمان یافته در جهان بود که پایه‌گذار این سازمان چنین سازمان‌های برای قرن‌های بعدی شدند.

حسن صباح چگونه کشته شد؟

حسن صباح به دلیل بیماری کوتاهی که داشت در سال 518 ه.ق مصادف با سال 1124 میلادی درگذشت. او را در نزدیکی قلعهٔ الموت دفن کردند. مقبره کیا بزرگ امید و دیگر رهبران نزاریه نیز در آن‌جا بود و زیارتگاه اسماعیلیان نزاری به‌حساب می‌آمد. متاسفانه مقبره آنان را مغولان در سال 654 هجری ویران کردند و از بین بردند!

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تازه ترین مطالب
فرهنگی هنری,ورزشی,گردشگری,آموزشی

تازه ها

رویدادهای ویژه

به زودی رویدادهای ویژه در این مکان برای شما قابل نمایش خواهد بود.