رابین زِنگ، بنیانگذار بزرگترین تولیدکنندهی باتری جهان (CATL)، میگوید فناوری سلول استوانهای ۴۶۸۰ ایلان ماسک، شکست خواهد خورد و هرگز موفق نخواهد شد. زِنگ به رویترز میگوید: «وقتی ماسک در آوریل (فروردین و اردیبهشت) به چین سفر کرد، بحث بسیار بزرگی داشتیم؛ اما او ساکت بود. ماسک نمیداند چگونه باتری بسازد.»
سلولهای استوانهای ۴۶۸۰ بدون زبانهی تسلا که در برخی از خودروهایش از جمله سایبرتراک استفاده میشوند، قرار است «پنج برابر» ظرفیت انرژی بیشتری داشته باشند. تسلا در مهر ماه اعلام کرد که ۱۰۰ میلیون عدد از این سلولها را تولید کرده است.
گزارش اخیر نشریهی اینفورمیشن نشان میدهد که ایلان ماسک ضربالاجلی برای تیم توسعهی باتری تعیین کرده تا مشکلات مربوطبه هزینه و سایر چالشهای فنی را تا پایان سال جاری میلادی برطرف کنند.
-
باتری ۴۶۸۰ تسلا؛ طرحی خلاقانه برای خودروهای الکتریکی
باتریهای شرکت CATL در تعداد زیادی از خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی استفاده میشوند، از خودروهای تسلا در چین گرفته تا خودروهای برقی فورد در آمریکای شمالی مانند موستانگ Mach-E و F-150 Lightning.
CATL به طور تخصصی روی باتریهای لیتیوم آهن فسفات (LFP) متمرکز است که بهطور کلی برد کمتری برای خودروها نسبتبه سلولهای استوانهای متنوع مورد استفاده در بسیاری از خودروهای تسلا فراهم میکنند.