رسانه اینترنتی فانیلی

با گورستان صخره ای سیراف بیشتر آشنا شوید!

چه چیزی درباره یکی گورستان برای شما می‌تواند عجیب و غیرقابل‌باور باشد؟! چه چیزی در یک قبرستان شما را می‌ترساند؟! فکر می‌کنید شکل ظاهری یک قبرستان هم می‌تواند ترسناک باشد یا افسانه‌ها و داستان‎ها یک قبرستان را ترسناک می‌کنند؟!

گورستان صخره ‌ای سیراف یکی از عجیب‌ترین جاهای دیدنی بوشهر است که داستان‌ها و افسانه‌ها آن را به شهرت رسانده‌اند. همراه مجله اینترنتی فانیلی با این گورستان عجیب بیشتر آشنا شوید.

چه چیزی گورستان صخره‌ ای سیراف را عجیب کرده است؟

قبرستان سیراف، قبرستانی با قدمتی نزدیک به دوره ساسانیان است که قبرهای سنگی قدیمی آن، به شکل عجیبی کنار هم قرار گرفته‌اند. این قبرها که خیلی از آن‌ها نیز خالی مانده‌اند در داخل صخره‌های سنگی کوه کنده شده‌اند و به‌صورت طبقه‌ای و پلکانی روی‌هم قرار گرفته‌اند.

جالب اینجاست کهگورستان صخره ای سیراف تنها مورد استفاده مردمان دوران ساسانیان نبوده و آن‌چنان وسیع است که در هر دوره‌ای حتی در دوران پس از اسلام و برای مردم از هر دین و آیینی همچنان مورد استفاده قرار می‌گرفته است به همین دلیل به آن قبرستان تمدن‌ها نیز می‌گویند.

نکته عجیب دیگر درباره این گوردخمه های سیراف آن است که با گذشت هزاران سال از ساخت آن‌ها و حتی پس از وقوع دو زلزله مهیب در این منطقه، این گورها همچنان سالم باقی مانده‌اند؛ اما عجیب‌ترین نکته این است که این قبرستان صخره‌ای هزاران قبر خالی دارد! گویی که مردمان قدیم پیشاپیش خود را برای مرگ آماده می‌کردند!

گورهای سیراف چه ویژگی خاصی دارند؟

قبرهای گورستان صخره ای سیراف، مستطیلی شکل هستند. این قبرها 210 سانتی‌متر طول، 50 سانتی‌متر عرض و 40 تا 60 سانتی‌متر عمق دارند. هندسه و پوشش خارجی این قبرها با ملات ساروج شکل گرفته است. هرچند ارتفاع اصلی، شکل و حتی ردیف بندی این گورها در طول هزاران سال تا حدی از بین رفته؛ اما شکل کلی آن‌ها حفظ شده است. جالب است بدانید که اکثر این گورها به سمت غرب ساخته شده‌اند.

این گورها متعلق به چه کسانی با چه دینی بوده‌اند؟

بسیاری از محققان معتقدند از آنجایی که این گورها روباز هستند پس متعلق به زرتشتیان بوده‌اند. زرتشتیان مرده‌هایشان را درون این گورها می‌گذاشتند تا خوراک سایر جانوران شوند چراکه معتقد بودند خاک نباید با بدن مرده آلوده شود!

در قسمت غربی قبرستان سیراف، قبرستان دیگری نیز وجود دارد که درست مانند کندوی عسل ساخته شده، در حالی که قبرهای آن بزرگ‌تر، عمیق‌تر و دهانه آن‌ها گشادتر است.

راز عجیب گورستان صخره ای سـیراف چیست؟

احتمالا قبرهای سنگی و گودال‌های حفر شده در پهنه کوهستان سـیراف در ابتدا به‌منظور جمع‌آوری و استفاده از آب ایجاد شدند؛ اما بعدها با وقوع حوادث غیرمنتظره مانند زلزله یا اتفاقات مرگبار مانند طاعون، به‌عنوان محل دفن مردگان مورد استفاده قرار گرفتند. با دقت بر گورهای یافته شده و وجود لایه‌ای از قشر نفوذناپذیر ساروج درون حوضچه‌های استفاده شده به‌‌عنوان قبر، می‌توان به نکاتی درباره روش تامین آب در شهر باستانی سـیراف پی برد.

گورستان صخره ای سیراف کجاست؟

این گورستان صخره‌‌ای در شمال غربی بندر سـیراف و دامنه جنوبی ارتفاعات این شهرستان موسوم به لیرودی شیلو یعنی درست در محل ویرانه‌های شهر باستانی سیـراف واقع شده است. از اسکله سـیراف تا محل این قبرستان تنها 3 کیلومتر فاصله است. این گورستان یکی از عجیب‌ترین و اسرارآمیزترین جاهای دیدنی بوشهر است که به قبرستان بوشهر نیز شهرت دارد.

بهترین زمان سفر به گورستان صخره ای سیـراف کی است؟

از آنجایی که سـیراف یکی از بندرهای گرم جنوب ایران است، سفر به آن در روزهای خنک زمستان بسیار دلپذیر و مطلوب است. دیدن گورستان صخره ای سـیراف برای هرکسی که به این بندر زیبا و تاریخی سفر می‌کند، بسیار جذاب و تماشایی است.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تازه ترین مطالب
فرهنگی هنری,ورزشی,گردشگری,آموزشی

تازه ها

رویدادهای ویژه

به زودی رویدادهای ویژه در این مکان برای شما قابل نمایش خواهد بود.