رسانه اینترنتی فانیلی

با اولین کامپیوتر جهان که 2000 سال قدمت دارد آشنا شوید!

خیلی‌ها تصورشان این است که اولین کامپیوتر جهان در 1943 میلادی ساخته شد است! کامپیوتری که نامش انیاک بود و برای محاسبه شلیک موشک‌ها و بعدترها برای محاسبه بمب‌های هیدروژنی مورد استفاده قرار می‎‌گرفت؛ اما کشفیات اخیر تمام تصورات بشر را برهم زده است.

حقیقت این است که به‌تازگی شی عجیبی در یک کشتی شکسته یونانی در کف اقیانوس‌ها کشف شده که عنوان اولین کامپیوتر جهان را به خود اختصاص داده است. نکته عجیب و جالب درباره این شی آن است که حدود دو هزار سال قدمت دارد! مجله اینترنتی فانیلی در این مقاله راز این کامپیوتر باستانی را برملا خواهد کرد.

کشف اولین کامپیوتر جهان در یک کشتی یونانی!

به‌تازگی محققان در یک کشتی یونانی که متعلق به سال 1901 است، وسیله‌ای عجیب و پیچیده‌ای را کشف کرده‌اند که متعلق به دو هزار سال پیش است. نکته جالب اینجاست که این شی عجیب تمام محاسبات دانشمندان را درباره اولـین کامپیوتر جهان برهم زده است.

از اولین کامپیوتر جهان برای چه چیزی استفاده می‌شده است؟

از این وسیله که با نیروی دست تنظیم می‌شده برای تشخیص زمان استفاده می‌کردند! نکته عجیب‌تر اینکه این دستگاه حتی قادر بوده که زمان حرکت خورشید، ماه و سیارات ردیابی کند. همچنین از آن به‌عنوان تقویم هم استفاده می‌شده است؛ اما عجیب‌ترین نکته این است که اولین کامپیوتر جـهان حتی توانایی تشخیص زمان وقوع کسوف و خسوف را هم داشته است!

اولین کامپیوتر جـهان چگونه کار می‌کرده است؟

حقیقت این است که این کامپیوتر دستگاهی به نام Antikythera است که ساختار پیچیده و حیرت‌انگیزی دارد. علیرغم اینکه به نظر می‌رسد این دستگاه مکانیسم نسبتا ساده داشته باشد؛ اما در واقع از زمان خود بسیار جلوتر بوده و از نظر فنی، پیچیده‌تر از هر ابزار دیگری است که حتی در ۱۰۰۰ سال آینده آن اختراع شده است!

ظاهرا این وسیله عجیب 82 قطعه جدا داشته که متاسفانه تنها یک سوم ساختار اصلی آن باقی مانده است. این یک سوم در حال حاضر شامل 30 چرخ‌دنده برنزی است. جالب است بدانید که یونانیان باستان باور داشتند که این خورشید و سایر سیارات جـهان هستند که به دور زمین می‌چرخند پس دانشمندان معتقدند که اولین کامپیوتر جـهان حرکت خورشید، ماه و سیارات را بر روی حلقه‌های متحدالمرکز ردیابی می‌کرده است.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تازه ترین مطالب
فرهنگی هنری,ورزشی,گردشگری,آموزشی

تازه ها

رویدادهای ویژه

به زودی رویدادهای ویژه در این مکان برای شما قابل نمایش خواهد بود.