رسانه اینترنتی فانیلی

با آبشار ویکتوریا، بزرگترین آبشار جهان آشنا شوید!

شاید فکر کنید اروپا، آسیا یا امریکا قاره‌های زیبای جهان هستند؛ اما باید این حقیقت را بپذیرید که اعجاب‌انگیزترین قاره جهان، قاره آفریقاست. باوجود اینکه بخش وسیعی از این قاره کویری و خشک است؛ اما در دل کویرهای آن مناظر سرسبز شگفت‌‌انگیزی یافت می‌شوند که هرکسی با دیدن عظمت آن‌ها مبهوت می‌شود.

آبشار ویکتوریا آن‌قدر باعظمت و حیرت‌انگیز است که لقب بزرگترین آبشار جهان را از آن خود کرده است. تصور خیلی‌ها این است که آبشار نیاگارا بزرگترین آبشار دنیاست در حالی که این آبشار با تمام عظمت خود بازهم به‌پای ویکتوریا نخواهد رسید. مجله اینترنتی فانیلی در این مقاله شما را به سفری مجازی بر بلندای یکی از زیباترین آبشارهای جهان خواهد برد.

آبشار ویکتوریا کجاست؟

در میان کشورهای قاره آفریقا، کشور زامبیا، یکی از عجیب‌ترین کشورهاست که طبیعت آن برخلاف سایر کشورهای آفریقا، چندان هم خشک و بی‌آب‌وعلف نیست. در مرز این کشور با کشور زیمبابوه رودی جاری است که با خروش و سقوط آن از بلندای صخره‌های سنگی، آبشاری به ارتفاع 108 متر خلق شده است. نام این آبشار زیبا و حیرت‌انگیز ویکتوریا است.

 ویکتوریا، بزرگترین آبشار جهان

خیلی‌ها در دنیا فکر می‌کنند چون شهرت و محبوبیت آبشار نیاگارا زیاد است پس این آبشار بزرگترین آبشار دنیاست؛ اما کمتر کسی خبر دارد که بزرگترین آبشار جهان در مرز بین دو کشور زامبیا و زیمباوه با ارتفاع و عرضی دو برابر آبشار نیاگارا قرار گرفته و نام آن آبشار ویکتوریاست. ارتفاع ویکتوریا 108 متر و عرض نزدیک به 1700 متر است.

ابشار ویکتوریا به‌عنوان بزرگترین صفحه آب در حال سقوط دنیا دارای چنددهانه است که دهانه اول، بزرگترین دهانه محسوب می‌شود و رودخانه زامبزی از آن سرازیر می‌شود، دهانه‌های بعدی در فواصل مختلفی از این آبشار قرار دارند و دارای طول‌های مختلفی هستند.

ویژگی‌های جالب آبشار ویکتوریا

این آبشار تغییرات زیادی در فصل‌های مختلف سال دارد. در فصل مرطوب حدود ۹۱۰۰ متر مکعب در ثانیه آب از رودخانه خارج می‌شود و به صورت یک جریان عظیم به دره سقوط می‌کند. این باعث می‌شود که مه و ابر غلیظی از قطرات آب در هوا و اطراف آبشار شکل بگیرد. با این حال حجم آبی که در فصل‌های خشک سال از این آبشار به پایین سرازیر می‌شود 350 مترمکعب است. در این زمان هیچ مه و ابری در اطراف آبشار وجود ندارد. همچنین سطح آب رودخانه در این فصل 20 متر با فصل پربارش سال متفاوت است.

کاشف آبشار ویکتوریا

در شانزده نوامبر سال 1855 کاشف مشهور اسکاتلندی به نام دیوید لیوینگستن به‌عنوان اولین فردی غربی این آبشار را کشف کرد و به‌افتخار ملکه ویکتوریا نام آن را ویکتوریا نهاد. سال‌ها بعد مردم به توده‌های زمین‌شناسی که در میان آب‌های خروشان آبشار همچون جزیره سر برآورده بودند نیز، نام لیوینگستن دادند.

نام این آبشار عظیم و باابهت در میان بومی‌ها و محلی‌های زامبیا، موسی اوآ تونیا به معنای خروشان است. در حالی که در ساحل مردم محلی هم به پارک و هم به آبشار همان ویکتوریا می‌گویند. لیوینگستن در هنگام نام نهادن بر روی آبشار به نام قدیمی آبشار «سئونگو» یا «چونگوه» اشاره کرده که به معنای «مکان رنگین‌کمان» است که در نتیجه پخش شدن آب در هوا به وجود می‌آید.

سرگرمی‌ها و تفریحات آبشار ویکتوریا

از جمله کارهای تفریحی و مهیجی که می‌توانید در کنار آبشار انجام دهید رفتینگ، قایق‌سواری، شنا در استخر شیطان و بانجی جامپینگ را نام برد. جالب است بدانید استخر شیطان یکی از هیجان‌انگیزترین و رعب‌آورترین استخرهای طبیعی جهان است که از بالای آن می‌توانید ارتفاع سرگیجه‌آور آبشار را از آن بلندی ببینید.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تازه ترین مطالب
فرهنگی هنری,ورزشی,گردشگری,آموزشی

تازه ها

رویدادهای ویژه

به زودی رویدادهای ویژه در این مکان برای شما قابل نمایش خواهد بود.