رسانه اینترنتی فانیلی

بازار تبلیغات دیجیتالی ایران ۵ تا ۱۰ سال با بازار جهانی فاصله دارد

رویداد سالانه یکتانت با حضور متخصصان و مدیران بازاریابی دیجیتال، با هدف بررسی وضعیت بازاریابی دیجیتال در ایران و جهان برگزار شد. علیرضا کامرانیان‌فر، قائم‌مقام مدیرعامل یکتانت اندازه بازار تبلیغات دیجیتال در ایران در سال ۱۴۰۲ را حدود ۱۱ میلیارد تومان عنوان کرد.

او توسعه یکتانت در سال گذشته را در ۳ سطح ارزیابی کرد و گفت: «در یک سال گذشته توسعه یکتانت در ۳ سطح اتفاق افتاده است. در سطح اول روی به‌روزرسانی خدمات در هسته اصلی کسب‌وکار یکتانت تمرکز کرده‌ایم و شراکت‌های راهبردی جدیدی با نرم‌افزارهای پرکاربرد ایرانی مثل روبیکا، دیوار و کافه‌بازار ایجاد کرده‌ایم.»

به گفته او در سطح دوم توسعه، این شرکت تلاش کرده است پرتفوی متنوع‌تری از کسب‌وکارها را به گروه خود اضافه کند. او با معرفی یکتاپی، سرویس BNPL؛ یکتا کراد، سکوی تأمین مالی جمعی و یکتا ونچرز، بازوی سرمایه‌گذاری یکتانت، از این کسب‌وکارها و هدفشان رونمایی کرد.

کامرانیان‌فر گفت: «یکتاپی راهکاری برای تسهیل تأمین مالی کسب‌وکارها و افزایش قدرت خرید آن‌ها است. «الان بخر بعداً پرداخت کن» سازمانی یک اقدام ابتکاری بود که توسط یکتاپی معرفی شد. یکتا کراد سکوی تأمین مالی جمعی یکتانت است و به کسب‌وکارها کمک می‌کند سرمایه در گردش مورد نیاز برای رشد خود را فراهم کنند. یکتا ونچرز بازوی سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی گروه یکتانت است که امسال هویت جدیدی گرفت و توانست سرمایه‌گذاری‌های ارزشمندی در حوزه تبلیغات انجام دهد.»

قائم‌مقام مدیرعامل یکتانت درباره همکاری این شرکت با آی‌رسانه گفت: «تبلیغات دیجیتال محیطی امروز بین ۲٫۵ تا ۳ درصد از بازار تبلیغات دنیا را به خود اختصاص داده و رو به افزایش است. ما با مشارکت آی‌رسانه سعی کردیم با این روند همراه شویم. بیش از ۸۰۰ نمایشگر در نقاط پرتردد تهران وجود دارد و کسب‌وکارهای زیادی از جمله علی بابا، دیجی‌پی و نان سحر به آی‌رسانه اعتماد کرده‌اند.»

به گفته کامرانیان‌فر امروز گروه یکتانت ۳۰ عضو دارد و سطح سوم توسعه آن از جنس استراتژی و راهبرد است.

کپی لینک

 مشکل اکوسیستم فناوری ایران نگاه کوتاه مدت است

کیانوش مختاریان، راهبر ارشد فنی یکتانت در ادامه رویداد سالانه این شرکت، مشکل اکوسیستم فناوری ایران را نگاه کوتاه مدت دانست و گفت: «مشکل فنی اکوسیستم فناوری ایران نگاه کوتاه مدت است و راه توسعه و شکل پایدار در این فضا هنوز جای کار زیادی دارد. توسعه بلندمدت در گروی توسعه پایدار است. مثلاً ما سرویس سروینگ یکتانت را کوبیدیم و از نو ساختیم.»

او درباره این سرویس اضافه کرد: «ما در سیستم سروینگ یکتانت چند ده هزار تبلیغ بر ثانیه نمایش می‌دهیم. برای نمایش این تعداد تبلیغ، هزاران تبلیغ دیگر پردازش می‌شود که پردازش این تعداد علاوه بر چالش‌های مهندسی، منطق کسب‌وکاری پیچیده‌ای هم دارد.»

به گفته او بازار تبلیغات دیجیتال ایران با اختلاف ۵ تا ۱۰ ساله از بازار تبلیغات دیجیتال دنیا عقب است اما آن را دنبال می‌کند. مختاریان افزود: «در بعد محصولی هم فاصله معناداری بین بازار تبلیغات آنلاین در ایران و آنچه در لایه برتر دنیا انجام می‌شود، وجود دارد. امروزه مشتری‌های کمتری به دنبال ترافیک و کلیک خام هستند اما در ایران همچنان فروختن کلیک مرسوم است. مشتری‌ها به دنبال کال تو اکشن و ایجاد‌ آگاهی در مورد برندشان هستند.»

مختاریان از توسعه مدل‌های هوش مصنوعی توسط یکتانت برای بهینه‌سازی تبلیغات خبر داد و اضافه کرد: «برای رسیدن به بازار تبلیغات دیجیتال دنیا چند پروژه مختلف انجام داده‌ایم. به عنوان مثال در سیستم پیشگو که به ما کمک می‌کند بدانیم چه کاربری به چه تبلیغاتی علاقه دارد، از مدل‌های کلاسیک استفاده می‌کردیم و در یک سال گذشته به سمت توسعه مدل‌های به‌روز هوش مصنوعی رفته‌ایم. اولین مدل‌های ساده این سرویس نزدیک به ۱۰ درصد نرخ کلیک را بالا برد.»

سمانه طغیانی، مدیر ارشد عملیات یکتانت درباره استراتژی‌های این برند در سال گذشته گفت: «یکی از استراتژی‌های یکتانت در سال گذشته بزرگ کردن سبد محصولاتش بود و یکی از رسانه‌هایی که برای انجام این کار استفاده می‌شود، نرم‌افزار دیوار است. دیوار با بیش از ۴۰ میلیون کاربر فعال روزانه می‌تواند امکانات تبلیغاتی زیادی را در اختیار کاربران قرار دهد.»

او افزود: «تیم فنی یکتانت در سال گذشته بستر تبلیغات هدفمندی را در دیوار ایجاد کرد که کسب‌وکارها بر اساس کلیدواژه‌ها تبلیغات خود را روی دیوار بگذارند. یکی دیگر از ویژگی‌های آن امکان نمایش تبلیغات بر اساس موقعیت جغرافیایی کاربر است.»

به گفته طغیانی یکتانت از شروع فعالیت خود تا امروز با ۱۳۰ هزار کسب‌وکار مختلف همکاری کرده است. «مکتب‌خانه» و «شاتل»‌ دو مشتری این شرکت هستند که بیش از ۲ هزار روز کمپین تبلیغاتی فعال در یکتانت دارند.

مهران پاکند، مدیرعامل آژانس تبلیغاتی اورانوس در ادامه نشست سالانه یکتانت گفت: «در حال حاضر حدود ۲۰ درصد بودجه مارکتینگ برندها در فضای دیجیتال خرج می‌شود و با متوسط جهانی فاصله زیادی دارد. دغدغه ما این بود که یکسری از خلأهایی که در تبلیغات محیطی و تلویزیون پر می‌شود، باید در فضای دیجیتال پر شود. در نتیجه‌ی این دغدغه به برندهای بزرگ نزدیک شدیم و ۶ نیاز آن‌ها را شناسایی کردیم که اگر برآورده شوند، بودجه تبلیغات آگاهی از برند آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.»

به گفته او در نتیجه این بررسی متوجه شدند که رسانه مورد استفاده برای این تبلیغات باید دارای ابعاد بزرگی باشد و در فضای آن آلودگی‌های تبلیغاتی کم باشد. علاوه‌براین هر چقدر زمان دیده شدن تبلیغ بیشتر باشد، اثربخشی بیشتری خواهد داشت.

پاکند اضافه کرد: «رسانه مورد استفاده برای تبلیغات باید معتبر باشد که هنگام حضور برند بزرگ، اثربخشی آن را ببینند. علاوه‌براین رسانه‌ای که انتخاب می‌کنیم باید متناسب با پرسونای مدنظر برندها باشد و در نهایت این رسانه باید امکان نمایش تبلیغات در قالب‌های خلاقانه و جذاب را دارا باشد.»

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تازه ترین مطالب
فرهنگی هنری,ورزشی,گردشگری,آموزشی

تازه ها

رویدادهای ویژه

به زودی رویدادهای ویژه در این مکان برای شما قابل نمایش خواهد بود.