برایان کاتانزارو، معاون تحقیقات در واحد یادگیری عمیق انویدیا، میگوید که فناوری DLSS 4 احتمالاً مدلهای قدیمیتر کارتهای گرافیک شرکت متبوعش ازجمله سری RTX 30 نیز ارائه خواهد شد. درحالحاضر، این کارتها از فناوری Frame Generation انویدیا پشتیبانی نمیکنند. علاوهبر این، ابزارهای متفرقه مانند Lossless Scaling که قابلیت Multi-Frame Generation مشابه DLSS 4 را فراهم میکنند، همچنان بدون نیاز به شتابدهندههای هوش مصنوعی به کار خود ادامه میدهند.
الکس باتالیا از دیجیتال فاندری دربارهی پشتیبانی از Frame Generation در مدلهای قدیمیتر کارت گرافیک انویدیا از کاتانزارو پرسید: «با توجه به اینکه DLSS 4 کاملاً روی هستههای تنسور اجرا میشود و این موضوع به نوعی بار پردازشی بیشتری ایجاد میکند، چه چیزی باعث میشود این فناوری روی کارتهای سری RTX 3000 اجرا نشود؟»
کاتانزارو پاسخ داد: «فکر میکنم این مسئله بیشتر به بهینهسازی و مهندسی و در نهایت تجربهی کاربری ارتباط دارد. ما در حال عرضهی بهترین فناوری Multi-Frame Generation با سری RTX 50 هستیم و در آینده خواهیم دید تا چه حد توانایی بهرهبرداری از سختافزارهای قدیمیتر را داریم.»
هرچند پاسخ کاتانزارو قطعی نیست، رویکرد انویدیا باعث ایجاد خوشبینی میشود. کاربرانی که از کارتهای گرافیک سری RTX 30 استفاده میکنند، امکان استفاده از فناوری Frame Generation شرکت AMD را دارند. همچنین، بهروزرسانیهای جدید ابزار Lossless Scaling پشتیبانی بهتری از Multi-Frame Generation فراهم کرده است.
-
برترین محصولات گیمینگ نمایشگاه CES 2025؛ از کارتهای گرافیک RTX 50 تا قویترین لپتاپ ۱۶ اینچی جهان
-
کارت گرافیک RTX 5090 در بنچمارک اولیه گیکبنچ تا ۳۷ درصد سریعتر از RTX 4090 ظاهر شد
کاتانزارو دربارهی کاهش نوسانها در تولید فریمهای DLSS 4 در مقایسه با نسخهی قبلی، یعنی DLSS 3، ادعا کرد که این نوسانها در فناوری جدید ۵ یا ۱۰ برابر کاهش یافته است؛ به همین دلیل، نمایش تصویر روانتر خواهد شد.
بههرحال هنوز قابلیت V-Sync در فناوری تولید فریم DLSS گنجانده نشده است. کاتانزارو در پاسخ به این موضوع گفت که انویدیا درصورت مشاهدهی تقاضا، انگیزهی بیشتری برای توسعهی ویژگی مذکور پیدا خواهد کرد.