رسانه اینترنتی فانیلی

آرامگاه یعقوب لیث در کجا قرار دارد؟

تاریخ ایران سراسر شکوه و عظمت است. سرگذشت این کشور با رشادت‌های دلیر مردانی گره‌خورده که برای سرفرازی آن از همه‌چیز خود گذشته‌اند؛ اما در یادها هنوز هم زنده‌اند.

آرامگاه یعقوب لیث یکی از عجیب‌ترین جاهای دیدنی دزفول است که برای عاشقان این سرزمین فراتر از یک جاذبه معمولی است. آیا کسی هم هست که دلاور رشید را که برای زنده نگه‌داشتن نام ایران جنگیده را نشناسد؟ این مقاله مجله اینترنتی فانیلی را از دست ندهید.

یعقوب لیث صفاری که بود؟

یعقوب لیث صفاری بنیان‌گذار سلسله صفاریان بود که در سیستان حکومت می‌کرد. جالب است بدانید که منطقه تحت حکومت او نه‌تنها در ایران؛ بلکه بخشی از افغانستان و پاکستان را هم در برمی‌گرفت. داستان‌های ایرانی از رشادت‌های این مرد می‌گویند که همچون رابین‌هود از ثروتمندان می‌دزدید و در بین فقرا پخش می‌کرد؛ اما چیزی که باعث شهرت و جاودانگی نام او در تاریخ ایران شد زنده کردن زبان پارسی بود. یعقوب 200 سال پس از ورود اسلام به ایران تمام تلاش خود را کرد تا دوباره زبان فارسی را به‌عنوان زبان رسمی این مرزوبوم اعلام کند.

سرانجام یعقوب لیث صفاری چه شد؟

جالب است بدانید که یعقوب در سال 265 هجری قمری به جنگ با معتمد عباسی بر خواست و با سپاهی عازم خوزستان شد. در جنگی سخت از معتمد شکست خورد و عقب‌نشینی کرد؛ اما در میانه راه سخت بیمار شد و در منطقه‌ای از جندی‌شاپور که حالا دزفول امروزی است، جان سپرد. پس از او برادرش عمرو قدرت سلسله صفاریان را در دست گرفت. شاید عجیب به نظر برسد؛ اما علت مرگ یعقوب لیث صفاری درد قولنج بود.

آرامگاه یعقوب لیث صفاری کجاست؟

پس از درگذشت یعقوب یارانش در گورستانی باستانی مقبره‌ای برای او ساختند. این آرامگاه در فاصله 10 کیلومتری دزفول امروزی و در جاده دزفول به شوشتر واقع شده است. برای بازدید از مقبره این بزرگ‌مرد ایرانی می‌توانید با خودروی شخصی یا تاکسی خود را به شمال شرقی دزفول و روستای شاه‌آباد برسانید. در نزدیکی روستای گنبد آجری و مخروطی شکل آرامگاه یعقوب لیث صفاری را خواهید دید.

چه زمانی به دیدن آرامگاه یعـقوب لیث صفاری برویم؟

بازدید از آرامگاه یعقوب لیث صفاری در هر فصلی از سال امکان‌پذیر است؛ اما در بهار دشت اطراف این مقبره آجری بسیار سرسبز و زیبا می‌شود و هوای دزفول نیز مطلوب‌تر خواهد شد. برای بازدید از مقبره این بزرگ‌مرد نیازی به پرداخت هیچ هزینه‌ای ندارید؛ اما در صورت تمایل می‌توانید برای نگهداری از مقبره می‌توانید کمک مالی کنید.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تازه ترین مطالب
فرهنگی هنری,ورزشی,گردشگری,آموزشی

تازه ها

رویدادهای ویژه

به زودی رویدادهای ویژه در این مکان برای شما قابل نمایش خواهد بود.