رسانه اینترنتی فانیلی

آرامگاه خیام؛ بنایی استوار زیبا استوار بر پایه علم!

ایران دانشمندان همه‌چیزدان بزرگی داشته که بر تمامی علوم از شعر تا نجوم تسلط داشته‌اند! فکر می‌کنید چنین چیزی ممکن نیست؟ فکر می‌کنید نمی‌شود تمام علوم را باهم دانست؟ پس جالب می‌شود اگر بدانید خیام نیشابوری که بسیاری او را تنها به خاطر رباعیات معروفش می‌شناسند یکی از دانشمندان همه‌چیزدان ایرانی بوده است.

آرامگاه خیام همچون خود او درخشش بسیار عجیب و زیبایی دارد. این آرامگاه که در باغی بزرگ و سرسبز واقع شده است یکی از زیباترین جاهای دیدنی نیشابور است. مجله اینترنتی فانیلی در این مقاله سفر کوتاهی به این آرامگاه زیبا خواهد داشت، با ما همراه باشید.

آرامگاه خیام کجاست؟

این سوال که آرامگاه خیام در کدام شهر است یک سوال اشتباه است؛ چراکه همه خیام نیشابوری را می‌شناسد؛ اما اگر می‌خواهید بدانید آرامگاه این مرد بزرگ ایرانی در کجای نیشابور واقع شده؛ باید بگوییم که پایین‌تر از میدان فضل، در بلوار شهدای این شهر باغ بزرگ، سرسبز و باصفایی وجود دارد که در میانه آن یک آرامگاه با یادبودی عجیب و زیبا خودنمایی می‌کند.

معماری آرامگاه خیام، بی‌نظیرترین بنای یادبود ایران!

چیزی که آرامگاه این شاعر و دانشمند بزرگ پارسی را از سایر آرامگاه‌های ایران متمایز کرده، معماری عجیب و حیرت‌انگیز بنای یادبود آن است. این بنای یادبود زیبا با ارتفاع 22 متر با الهام گرفتن از اندیشه‌ها و زندگی خیام ساخته شده است.

از آنجایی که خیام بر سه چیز یعنی شعر، ریاضیات و نجوم عالم بود بنای یادبود او را به‌گونه‌ای ساختند که شخصیتش در آن نمود پیدا کند. این بنا ده پایه دارد که از هر پایه آن دو تیغه مورب مارپیچ گونه به سمت بالا می‌رود تا به سقف رسیده و از طرف دیگر سقوط می‌کند! این یک شکل هندسی بسیار پیچیده است! بر دیوارهای آن رباعیات زیبای خیام حک شده است.

شگفت‌انگیزترین بخش این بنا سقف آن است که به خاطر پیوستن تیغه‌های مورب به هم ستاره‌های درهم برهمی در آن به وجود آمده‌ است که از لابه‌لای آن‌ها می‌توان آسمان زیبای بالای مقبره خیام را دید! آرامگاه خیام از بالا یک ستاره پنج پر است که نور خورشید را از بالا به سنگ قبر خیام می‌تاباند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تازه ترین مطالب
فرهنگی هنری,ورزشی,گردشگری,آموزشی

تازه ها

بیشتر بخوانید

رویدادهای ویژه

به زودی رویدادهای ویژه در این مکان برای شما قابل نمایش خواهد بود.