رسانه اینترنتی فانیلی

گرمترین نقطه در زمین و در کیهان کجاست؟

اگرچه طبق دانش محدود ما، گرمترین نقطه جهان در زمین یا جایی در منظومه‌ شمسی است؛ اما این نقطه در جایی فراتر از تجسمات ما قرار دارد.

اگرچه طبق دانش محدود ما، گرمترین نقطه جهان در زمین یا جایی در منظومه‌ شمسی است؛ اما این نقطه در جایی فراتر از تجسمات ما قرار دارد. برای یافتن این نقطه زیبا در کیهان با مجله اینترنتی فانیلی همراه باشید.

داغترین نقطه در کدام قسمت زمین است؟

تا همین مدتی پیش تجسم می‌شد که داغترین نقطه زمین در کالیفرنیا و در دره‌ای به نام “دره مرگ” است که مقدار دمای ۵۶.۷  درجه را به آن نسبت داده بودند. کمی بعد، تحقیقات جدید این موضوع را زیرسوال برد و دو دو منطقه دیگر در زمین با دمایی بیش‌تر گزارش شد.

طبق مطالعاتی که در سال ۲۰۱۱ انجام گرفت، گرمترین نقطه زمین در ایران و در دشت لوت گزارش شد؛ هرچند که در تحقیق این سال دمای این بیابان ۷۰.۷ درجه سانتی‌گراد اعلام شد؛ اما در تحقیقات به‌روزتر این عدد به ۸۰.۸ درجه سانتی‌گراد رسید.

گرمترین نقطه در کیهان

طبق جدیدترین گزارشات علمی، داغترین نقطه به ثبت رسیده اختروش 3C273‌ است که اولین اختروش رویت‌شده با تلسکوپ هابل نیز است. این اختروش در اطراف یک سیاه‌چاله قرار دارد که دارای جرم زیادی است. این جرم، درخشانترین اختروش آسمانی رویت‌شده است که تا زمین به اندازه ۲.۴ میلیارد سال نوری فاصله دارد.

دمای این اختروش فرای ۱۰ تریلیون درجه سانتی‌گراد و فارنهایت یا 10 تریلیون کلوین به ثبت رسیده است. موقعیت آن در صورت فلکی ویرگو و در کهکشانی بیضوی و دورتر از کهکشان ما یعنی راه شیری است.

علت گرمترین نقطه بودن 3C273 این است که سیاه‌چاله‌های پرجرم نیروی کشش زیادی دارند و تقریبا تمام مولکول‌های پیرامون خود را به سمت خود می‌کشند. در اثر نیروی اصطکاک ناشی از برخورد مولکول‌ها گرمای بسیار زیادی تولید می‌شود که به شکل درخشش در اختروش‌ها دیده می‌شود.

توضیحات بیشتر درباره اختروش‌ها

اختروش در معنای لغوی به معنی “ستاره‌مانند” است که برحسب ظاهر این اجرام به آنها نسبت داده شده است. این اجرام همانند یک کهکشان درخشنده هستند و عموما فاصله بسیار زیادی تا زمین دارند. به نظر می‌رسد که این جرم‌ها پیرامون سیاه‌چاله‌ها و در مرکز کهکشان‌ها و هسته‌های آنها وجود دارند.

چگونگی اندازه‌گیری دمای اجرام خارج از زمین

از آنجایی که اجرام مختلف آسمانی مسافت زیادی تا زمین دارند، اندازه‌گیری گرم‌ترین نقطه کار آسانی نیست و براساس معادل‌سازی‌های مختلف، دمای آنها اندازه‌گیری می‌شود.

بدین‌منظور، نور این اجرام وارد تسکوپ‌های قدرتمند آنها می‌شود و پس از ورود به آن، از طریق حسگرهای آنها میزان طول‌موج و انرژی‌شان اندازه گرفته شده و پس از آن، به کمک مدل‌های مختلف تجزیه و تحلیل می‌شود.

بررسی میزان دقت سنجش داغترین نقطه خارج از زمین

طبق نظر پالمبو یکی از محققان دانشگاه هاروارد، شناسایی دقیق دمای اجرام کیهانی به دلیل محدودیت انسان در سنجش این امر کار آسانی نیست و بنابراین این موضوع همواره مبهم و حدودی تلقی می‌شود.

همانطور که گفته شد شناسایی و سنجش دمای اجرام همواره به‌صورت غیرمستقیم و از طریق مدلسازی انرژی و نور انجام می‌شود و به قدرت تلسکوپ‌ها و تجهیزات ما وابسته هستند.

محقق دیگری از دانشگاه هاروارد به نام “کوشیک چاترجی  “بیان کرده بررسی گرمترین نقطه کیهان باید با توجه به هنگام پرسش این سوال بیان شود. علت این موضوع از دید وی این است که عموما تولید دمای بالا در هستی با وقوع یک پدیده بزرگ مانند انفجار در ارتباط بوده است. برای مثال طبق مطالعه‌ای که در مجله Nature Physics در سال ۲۰۱۹ میلادی منتشر شد، در اثر برخورد دو ستاره نوترونی دمایی معادل ۸۰۰ میلیارد درجه سانتی‌گراد می‌تواند تولید شود.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تازه ترین مطالب
فرهنگی هنری,ورزشی,گردشگری,آموزشی

تازه ها

رویدادهای ویژه

به زودی رویدادهای ویژه در این مکان برای شما قابل نمایش خواهد بود.