رسانه اینترنتی فانیلی

چند راه برای لذت بردن از تنهایی

آیا ترس از تنها نماندن و آسیب‌هایی که احساس تنهایی به سلامت روان فرد وارد می‌کند، دلیلی کافی برای فرار از تنهایی است؟

لذت بردن از تنهایی برای کسانی‌که به انتخاب خود یا ناخواسته تنها زندگی می‌کنند، چالشی تمام عیار است. انسان‌ها برای تنها نماندن و ترس از تنهایی روابط آسیب‌زننده بی‌شماری را در اطراف خود حفظ می‌کنند. چطور می‌توان رنج تنهایی را از میان برداشت و بدون احساس آزاردهنده تنها بودن از مزایای تنها زندگی کردن استفاده کرد؟ با ما در مجله اینترنتی فانیلی همراه باشید.

تعریف تنهایی

تنهایی یک حالت عاطفی پیچیده است که زمانی به وجود می‌آید که فرد احساس کند ارتباطات اجتماعی خود را از دست داده، منزوی شده یا ارتباط معناداری با دیگران ندارد.

احساس تنهایی صرفنظر از تنهایی فیزیکی یک مفهوم ذهنی است. تنهایی فیزیکی می‌تواند به دلایل مختلفی مانند جدایی از عزیزان، فقدان روابط نزدیک، انزوای اجتماعی یا احساس عدم درک یا پذیرفته شدن توسط دیگران رخ دهد اما تنهایی ذهنی می‌تواند علی‌رغم ارتباطات گسترده انسان‌ها را آزار دهد.

توجه به این نکته مهم است که تنهایی به تعداد تعاملات اجتماعی فرد بستگی ندارد، بلکه بیشتر به کیفیت و عمق این ارتباطات بستگی دارد و علاوه بر آن لذت بردن از تنهایی نیز به آسانی مقدور است.

احساس تنهایی طولانی مدت ممکن است منجر به علائم افسردگی، اضطراب، اعتماد به نفس پایین و سیستم ایمنی ضعیف شود. پس پاسخ به این سوال مهم است که چگونه بدون احساس تنهایی از تنهایی لذت ببریم ؟

خلوت شخصی از احساس پوچی یا غم و اندوه ناشی از فقدان ارتباط مطلوب با دیگران متمایز است. در حالی‌که ما به تنهایی به عنوان یک حالت عاطفی منفی فکر می‌کنیم، تنهایی می‌تواند یک تجربه مثبت و غنی باشد.

نرخ تنهایی

نظرسنجی اخیر گالوپ نشان داده است که از زمان همه‌گیری تا به امروز نرخ تنهایی رو به کاهش است. ترس و بلاتکلیفی سال 2020 و انزوای اجباری ناگهانی، به افزایش چالش‌های تنهایی و سلامت روانی که بسیاری از مردم با آن‌ها مواجه بودند، دامن زد.

شاید پس از سال 2020، ما راحت‌تر از پس تنهایی خود برآییم اما به عنوان موجوداتی اجتماعی، ما نیازمند زندگی گروهی و تایید و تعلق دیگران هستیم.

در حالت ایده‌ال، ما باید چه با خودمان، چه تنها یا با دیگران راحت باشیم. اگر لذت بردن از تنهایی را نیاموزیم، ممکن است در موقعیت‌هایی بمانیم یا انتخاب‌هایی در زندگی  داشته باشیم که در درازمدت برای ما نتایج خوشایندی به همراه نیاورد، ماندن در یک شغل یا یک رابطه، صرفأ به این دلیل که نمی‌توانید تنها بمانید، آسیب بزرگی برای شما خواهد بود.

چگونه از تنهایی لذت ببریم

لذت بردن از تنهایی زمانی ممکن است که تنهایی را زمانی برای تفکر، آرامش، خلاقیت و رشد شخصی در نظر بگیرید. بر افکار و احساسات خود تمرکز کنید، چالش‌های شخصی را شناسایی کنید و درک عمیق‌تری از خود ایجاد کنید. تنهایی راهی برای تمدد اعصاب و آرامش یافتن در میان حواس‌پرتی‌های زندگی مدرن باز می‌کند، به‌ویژه برای افراد درون‌گرا که ممکن است در اثر تعامل اجتماعی بیش از حد فرسوده شوند.

ایجاد تعادل بین تنهایی و تعامل اجتماعی ضروری است. تنهایی بیش از حد اثرات نامطلوبی بر سلامت روان افراد خواهد گذاشت. پروفسور تارا ول در مجله سایکولوژی تودی نگاهی به راه‌های لذت بردن از تنهایی انداخته است.

  1. برنامه‌ریزی روزانه برای لذت بردن از تنهایی

زمانی را برنامه‌ریزی کنید که روزانه با خودتان تنها بمانید تا بذت بردن از تنهایی به عادتی روزمره برای شما بدل شود. به عنوان مثال، صبح‌ها، قبل از اینکه به گوشی همراه یا ایمیل خود نگاه کنید یا با کسی صحبت کنید، برای 10 تا 20 دقیقه مدیتیشن کنید.

در شب، برنامه‌ریزی کنید که ۳۰  دقیقه برای نوشتن خاطرات روزانه خود وقت بگذارید و در مورد روزی که پشت سر گذاشته‌اید فکر کنید، یا می‌توانید ویدیو یا صدایی از خود ضبط کنید و گزارشی از برنامه روزانه خود در گالری گوشی خود ذخیره کنید. تنها به پیاده‌روی بروید و برای لذت بردن از تنهایی برای خود برنامه منظمی بچینید.

  1. اهمیت ندادن به قضاوت‌های خود درباره تنهایی

اگر در مورد وقت گذاشتن برای خود یا میل به تنهایی احساس عذاب وجدان کنید، نمی‌توانید لذت بردن از تنهایی را تجربه کنید. ممکن است با خود فکر کنید تمایل شما به تنها ماندن خودخواهانه یا ضد اجتماعی است و خود را ملزم بدانید که به دیگران فکر کنید و کارهایی برای آنها انجام دهید.

ممکن است فکر کنید آنقدر برنامه شلوغی دارید که جایی برای تنها بودن شما نمی‌گذارد، یا اینکه فکر کنید که تنها بودن باعث هدر رفتن زمان شما می‌شود. دلسوزانه با قضاوت‌های خود مقابله کنید.

به خاطر داشته باشید که تنها ماندن شما را شاداب و سرزنده نگاه می‌دارد تا بتوانید وقت مناسبی هم برای دیگران اختصاص دهید. وقت گذاشتن برای خود در مراقبت از خود و سلامت روان ضروری است و لذت بردن از تنهایی اینگونه امکان‌پذیر خواهد بود.

  1. تمرین خودآگاهی

مدیتیشن آینه‌ای تمرینی است که انجام دادن آن در تنهایی به افراد کمک می‌کند تا خودآگاهی بیشتری داشته باشند و شفقت و اعتماد بیشتری در رابطه با خود و دیگران به خرج دهند.

برای شروع، یک فنجان قهوه یا چای برای خود بریزید و در حالی‌که در آینه نگاه می‌کنید، با خودتان معاشرت کنید. ذهن خود را باز نگه دارید و کنجکاو باشید زیرا ممکن است از آنچه در مورد خودتان کشف می‌کنید شگفت زده شوید.

به خاطر داشته باشید که طولانی‌ترین رابطه شما در زندگی همیشه با خودتان خواهد بود و لذت بردن از زندگی به میزان لذت بردن از تنهایی بستگی مستقیم دارد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

بیشتر بخوانید

رویدادهای ویژه

به زودی رویدادهای ویژه در این مکان برای شما قابل نمایش خواهد بود.

طنز و سرگرمی

فرهنگی هنری

پیشنهاد ویژه

ورزشی

کسب و کار

خرید خوب

رویدادها