سونی با هدف ارتقای کیفیت بازیها و بهبود تجربهی کاربری، همکاری خود را با AMD گسترش میدهد تا بتواند فناوریهای مبتنیبر هوش مصنوعی پیشرفتهتری تولید کند. این فناوریها نه تنها در کنسول پلی استیشن، بلکه در سایر پلتفرمها کاربرد خواهند داشت.
مارک سرنی، معمار ارشد کنسولهای پلی استیشن ۵ و پلیاستیشن ۵ پرو، اعلام کرد که سونی و ایامدی همکاری عمیقتری را برای توسعهی فناوریهای یادگیری ماشین در حوزهی گرافیک و گیمپلی آغاز خواهند کرد.
سونی و ایامدی پیشتر در زمینهی پردازندههای گرافیکی کنسولهای پلیاستیشن ۵ و پلی استیشن ۵ پرو بر پایهی معماری RDNA 2، همکاری کردهاند. PS5 Pro از قابلیتی بهنام PSSR (PlayStation Spectral Super Resolution) بهره میبرد که به منظور بهبود وضوح تصویر و نرخ فریم در بازیها به کار میرود.
سونی ویدیویی ۳۷ دقیقهای از مارک سرنی منتشر کرد که در آن به بررسی فنی کنسول پلیاستیشن ۵ پرو و جزئیات بیشتری دربارهی پروژه چندسالهی مشترک با AMD میپردازد. این پروژه با نام رمز Amethyst شناخته میشود و هر دو شرکت فعلا در مورد نحوه، زمان و مکان استفاده از فناوریهای حاصل از این پروژه بهطور مشخص صحبت نکردهاند.
به طور کلی به نظر میرسد که دستاوردهای پروژهی Amethyst در نسل بعدی کنسولهای پلیاستیشن و سایر سختافزارهای آتی AMD استفاده شوند.
بهگفتهی سرنی، ایامدی و سونی دو هدف اصلی را از پروژهی Amethyst دنبال میکنند: «هدف اول ایجاد یک معماری بهینهتر برای یادگیری ماشین است. به ویژه معماریای که در پردازش شبکههای عصبی پیچشی سبکوزن (CNN) برای گرافیکهای بازی بسیار کارآمد باشد.»
هدف دوم پروژه، «توسعهی مجموعهای از شبکههای عصبی پیچشی با کیفیت بالا برای گرافیک است.» سرنی میگوید: «هر دو شرکت سونی و AMD به طور مستقل قادر خواهند بود از این مجموعه معماریهای شبکه و استراتژیهای آموزشی بهرهمند شوند. این مؤلفهها نقشی کلیدی در افزایش غنای گرافیکی بازیها و گسترش استفاده از تکنیکهای ردیابی پرتو و ردیابی مسیر ایفا خواهند کرد.»
-
اینتل چگونه قرارداد پولساز سونی برای پلیاستیشن ۶ را به AMD باخت؟
-
هوش مصنوعی توسعه بازیهای پلیاستیشن را سریعتر میکند
سونی و AMD نمیخواهند فناوری جدیدشان را محدود به کنسول پلیاستیشن کنند. سرنی در مصاحبهای جداگانه با دیجیتال ترندز میگوید: «با این همکاری فناورانه، ما به دنبال حمایت از تحقیقات گسترده در زمینهی یادگیری ماشین در طیف وسیعی از دستگاهها هستیم؛ بدین معنی که فناوری مورد بحث کاربرد گستردهای در کامپیوترهای شخصی، کنسولها و محیطهای ابری خواهد داشت.»
سرنی با اشاره به ثمرهی طولانیمدت پروژهی مشترک با AMD میگوید: «انتظار نداشته باشید که بلافاصله شاهد رونمایی دستگاه جدیدی بر اساس پروژهی Amethyst باشیم. توسعهی کنسول بازی فرآیندی حدودا چهار ساله است. بنابراین، احتمالاً تا زمان عرضهی پلیاستیشن ۶ شاهد استفاده از فناوری پروژهی Amethyst نخواهیم بود.» سرنی از پاسخ مستقیم به سوال IGN در مورد زمان احتمالی عرضهی پلیاستیشن ۶ خودداری کرد.