رسانه اینترنتی فانیلی

همه چیز درباره‌ی انواع لکه‌های پوستی

وقتی ۳۰ سالگی را رد می‌کنیم آرام آرام لکه‌های ریز و درشت قهوه‌ای روی صورت دیده می‌شوند. البته این اتفاق اغلب برای افرادی پیش می‌آید که تا قبل از ۳۰ سالگی از پوست خود در برابر آفتاب محافظت نکرده‌اند و حالا با رشد هایپرپیگمانتاسیون این لکه‌ها روی پوست‌شان نمایان می‌شود. البته اگر سن شما از ۳۰ سال گذشته و درگیر لکه‌های صورت هستید نگران نباشید، برای از بین بردن لکه‌ها راه‌های مختلفی وجود دارد و ما قرار است در این مطلب از مجله اینترنتی فانیلی درباره‌ی بهترین ضد لک مناسب پوست چرب صحبت کنیم. پس اگر پوست چرب دارید و درگیر لکه شده‌اید این مطلب را تا آخر بخوانید.

چرا پوست صورت لکه می‌شود؟

لکه‌ها در قسمت‌هایی از  پوست ظاهر می‌شوند که ملانین بیشتری نسبت به بقیه‌ی نواحی دارند. ملانین ماده‌ای است که به پوست، مو و چشم‌ها رنگ می‌دهد و نور خورشید مهم‌ترین عامل در افزایش تولید آن است. به غیر از قرار گرفتن در معرض نور خورشید بدون استفاده از کرم ضد آفتاب، آلودگی محیط زیست، سیگار کشیدن، آرایش با مواد حاوی الکل و استفاده از داروهای ادرار آور و آنتی‌بیوتیک از عوامل ایجاد لکه روی پوست هستند. پس دوری از این عوامل قبل از ۳۰ سالگی می‌تواند بهترین ضد لک مناسب پوست چرب باشد. البته بعضی از این لکه‌ها در اثر بیماری ایجاد می‌شوند که برای درمان آن‌ها حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

انواع لکه‌ی صورت

لکه‌ها دو نوع مختلف دارند که در این بخش با آن‌ها آشنا می‌شوید:

  • عدسی‌های خورشیدی: این لکه‌ها در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید ایجاد می‌شود. معمولا قهوه‌ای هستند و روی گردن، دست‌ها و صورت ظاهر می‌شوند. بزرگ نمی‌شوند و معمولا افراد با پوست روشن با آن درگیر هستند.
  • ملاسما: این نوع لکه بیشتر در پوست تیره دیده می‌شود و معمولا لب بالا، پیشانی، گونه‌ها و بینی را درگیر می‌کند. خانم‌ها بیشتر از آقایان مستعد دریگری با این لکه‌ها هستند چون تغییرات هورمونی بیشتری را تجربه می‌کنند.

بهترین روش ضد لک برای پوست چرب

پیشگیری همیشه موثرترین روش برای رسیدن به پوست سالم و درخشان است. بهترین روش ضد لک برای پوست چرب هم محافظت از نقاطی است که درگیر لکه هستند. این پیشگیری باید در طول سال انجام شود و فقط شامل تابستان نمی‌شود. با مراقبت صحیح و همیشگی از پوست نه‌تنها می‌توانید از بروز لکه‌ها جلوگیری کنید، بلکه از پیری پوست در اثر مواجهه با نور خورشید هم جلوگیری می‌کنید.

مثلا اگر فکر می‌کنید به دلیل وجود جوش روی صورت‌تان بهتر است ضد آفتاب نزنید باید بدانید که انواع ضد آفتاب مناسب برای پوست شما وجود دارد و فقط کافی است بهترین ضد آفتاب برای پوست جوش‌دار را انتخاب کنید. جالب است بدانید دستگاه‌های سولاریوم هم می‌توانند باعث ایجاد لکه در پوست شوند چون آسیب سلولی را حتی سریع‌تر از نور خورشید ایجاد می‌کنند.

استفاده از کرم‌های ضد لک برای پوست چرب یکی از روش‌های درمانی عمومی است که می‌توانید با آن لکه‌های ایجاد شده را محو یا کمرنگ کنید. این کرم‌ها حاوی آنتی‌اکسیدان فعال هستند که با رادیکال‌های آزاد مبارزه کرده، باعث اکسیداسیون پوست می‌شوند و که باعث کمرنگ شدن لکه‌ها می‌شود.

فرمولاسیون‌های حاوی هیدروکینون، رتینوئیک اسید، رتینول، کوجیک اسید، آزلائیک اسید و ویتامین C هم از فرمولاسیون‌های تایید شده‌ی ضد لک برای پوست چرب هستند. پیروی از یک رژیم غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان و ویتامین‌های E، A و C هم می‌تواند به صورت غیرمستقیم به درمان لکه‌های پوستی کمک کند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تازه ترین مطالب
فرهنگی هنری,ورزشی,گردشگری,آموزشی

تازه ها

رویدادهای ویژه

به زودی رویدادهای ویژه در این مکان برای شما قابل نمایش خواهد بود.