رسانه اینترنتی فانیلی

با معبد عظیم و باشکوه الهه آب در ایران آشنا شوید

الهه آب که آن را بانام ناهید یا آناهیتا می‌شناختند در ایران باستان جایگاه خاصی نزد مردم داشت. این الهه کسی بود که کنترل بارش‌های روی زمین را در اختیار داشت و زمین را از خشک‌سالی نجات می‌داد. برای همین مردم ایران این الهه را بسیار دوست داشتند و او را می‌پرستیدند و برایش معابد باشکوهی می‌ساختند.

معبد آناهیتا یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین معابد ایران است که حتی ویرانه‌های آن نیز شکوه و عظمت آن را در ذهن همگان زنده می‌کند. جالب است بدانید که این معبد دومین بنای سنگی عظیم کشور بعد از تخت جمشید است. مجله اینترنتی فانیلی در این مقاله سفری به سرزمین آناهیتا و الهه آب داشته است، با ما همراه باشد.

معبد آناهیتا کجاست؟

در شرقی‌ترین شهر استان کرمانشاه که هیچ فرودگاه و راه‌آهنی هم ندارد یعنی کنگاور می‌توان بقایای معبدی را دید که از هزاران سال گذشته تا به امروز همچنان زیبایی خود را حفظ کرده است. این معبد درست در مرکز شهر کنگاور بر روی تپه‌ای مشرف به شهر قرار گرفته است. در ضلع غربی این معبد جاده‌‌ای واقع شده است که مسیر اصلی کرمانشاه به همدان است. در ضلع شمال غربی معبد آناهیتا نیز می‌توان امامزاده و مسجدی را مشاهده کرد که پس از ورود اسلام به ایران ساخته شده‌اند.

فلسفه معبد آناهیتا چیست؟

در باور ایرانیان باستان، آناهیتا نگهبان آب و فرشته‌ بود که با زیبایی و باروری ارتباط داشت به همین دلیل در میان مردم بسیار مورد احترام و ستایش بود. ساخت معبد آناهیتا به‌منظور ارج نهادن به الهه‌ آب در ایران باستان به سده‌های قبل از میلاد بازمی‌گردد و از دوران هخامنشیان شروع شده و تا دوره ساسانیان ادامه یافته است. هرچند برخی از باستان‌شناسان معتقدند که اینجا قرار بوده کاخی برای خسروپرویز باشد؛ اما ناتمام مانده است.

جاذبه‌های معبد آناهیتا در کنگاور چیست؟

علاوه بر دیوارهای به‌جا مانده از بنای معبد، ستون‌های عظیم و پلکان‌های ورودی در این بنا می‌توان آثار دیگری نیز گذشتگان دید.

در میانه معبد صفه یعنی صفحه‌ای سنگی در جهت شرقی-غربی به چشم می‌خورد که ۹۴ متر طول، ۹٫۳۰ متر پهنا و سه تا چهار متر ارتفاع دارد و از لاشه‌سنگ‌های بزرگ ساخته شده است. در میانه معبد نیز آثاری دیده می‌شود که متعلق به دو سکوی سنگی دیگر هستند.

در محوطه جنوبی این معبد بنای سنگی‌ای وجود دارد که تاسیسات آن متعلق به دوران سلجوقی است.

در دیواره شرقی معبد نیز گورهای باستانی‌ای وجود دارد که تخمین می‌زنند متعلق به دوران پارت‌هاست.

از گورهای پارتیان تابو‌ت‌ها و اشیای گران‌قیمتی مانند سکه، تیغه‌های برنزی، دستبند و گوشواره طلا کشف شده است که آن‌ها را بانام گنج معبد آناهیتا می‌شناسند. از این قبیل گنجینه‌ها در این معبد بسیار وجود دارد که بعضی از آن‌ها هنوز هم کشف نشده‌اند.

در دیواره شرقی روی بعضی از سنگ‌ها نیز می‌توان کتیبه‌هایی را مشاهده کرد. روی این کتیبه اسامی و اشکال مختلفی همچون صلیب شکسته، ستاره، خورشید، بز کوهی و… حک شده است.

بهترین زمان سفر به معبد آناهیتا چه موقع است؟

کنگاور یکی از شهرهای سردسیر استان کرمانشاه است که تابستان‌های خنک و زمستان‌های سردی دارد. در فصل بهار و عید نوروز مسافران زیادی به این شهر سرازیر می‌شوند تا از دومین بنای سنگی عظیم کشور دیدن کنند؛ پس اگر دلتان می‌خواهد با آرامش به بازدید از این جاذبه باشکوه بپردازید، بهتر است در فصل پاییز و زمستان به آنجا سفر کنید. هرچند علم نوین به کمک دانشمندان آمده و شبیه ‌سازی معبد آناهیتا حالا در دسترس است؛ اما دیدن شکوه این معبد از نزدیک بسیار لذت‌بخش‌تر است. اینجا یکی از زیباترین جاهای دیدنی کرمانشاه است.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تازه ترین مطالب
فرهنگی هنری,ورزشی,گردشگری,آموزشی

تازه ها

رویدادهای ویژه

به زودی رویدادهای ویژه در این مکان برای شما قابل نمایش خواهد بود.