خالقان اصطلاح مهارت های نرم فکر نمی کردند روزی برسد که این مهارت ها به اندازه تخصص و مهارت های سخت اهمیت پیدا کنند. اهمیت این مهارت ها روز به روز بیشتر می شود و خیلی زود به عرصه های کسب و کار و انتخاب کارکنان توسط مدیران راه باز کرد. در این مقاله از مجله اینترنتی فانیلی خواهید خواند که مهارت های نرم چیست، با 5 مهارت کلیدی نرم آشنا می شوید و نحوه کسب این مهارت ها را می خوانیم.
5 مهارت نرم کلیدی
امروزه مدیران بر این باورند که مهارت های نرم به اندازه مهارت های سخت برای استخدام افراد مختلف مهم هستند. در زیر پنج مهارت نرم که معمولاً برای استخدام در اولویت قرار میگیرند، آمده است:
- ارتباطات
- رهبری
- تفکر انتقادی
- کار گروهی
- حرفهایگری
ارتباطات
توانایی بیان و حتی نوشتن افکار و ایده ها به طور واضح و موثر مهارتی است که بسیار مورد توجه کارفرمایان است. افراد دارای این مهارت به راحتی با گروه های مختلف مردم صحبت می کنند و ایده ها و نظرات خود را بدون درگیری به اشتراک می گذارند.
مهارت های نرم مرتبط با ارتباطات:
- مذاکره
- سخنوری
- نوشتن
- همدلی
- ارتباط غیرکلامی
- حل تعارض
ارتباط موثر، پایه و اساس همه مهارت های نرم است. در واقع بدون دانستن اصول ارتباط موثر با دیگران، نمی توان وارد چارچوب مهارت های نرم شد.
رهبری
رهبران از توانایی های اعضای گروه برای رسیدن به اهداف مشترک و مهم استفاده می کنند. این افراد از مهارت های بین فردی برای راهنمایی و توسعه دیگران بهره می برند. آنها الهام بخش دیگران هستند و به بقیه اعضای تیم کمک می کنند تا پتانسیل خود را به توانایی واقعی تبدیل کنند.
مهارتهای نرم مرتبط با رهبری:
- مـهارت شنیدن
- زبان بدن و ارتباط غیرکلامی
- برنامهریزی مؤثر
- سخنوری و فن بیان
- معامله کردن
- حل مسئله
- نظارت
- همدلی
تفکر انتقادی
حل مسئله و تفکر انتقادی همیشه در محل کار مورد نیاز است. کارفرمایان برای افرادی که می توانند سریعتر و موثرتر فکر کنند و مشکلات را حل کنند، ارزش بیشتری قائل هستند.
مهارت های نرم مرتبط با تفکر انتقادی:
- حل مسئله
- پژوهش
- خلاقیت
- تحلیل و بررسی
- تدبر
در پشت پرده تفکرانتقادی سازنده، مـهارت قضاوت صحیح و واقع بینی نهفته است. ما اغلب با احساسات خود قضاوت می کنیم و سپس سعی می کنیم آن را با منطق خود توجیه کنیم.
کار گروهی
فردی که این مـهارت نرم را دارد با همکاران و مشتریان به خوبی کار می کند و با آنها روابط قوی و محکمی برقرار می کند. این افراد به راحتی در ساختار گروهی کار می کنند و مذاکره کنندگان خوبی هستند و می توانند درگیری ها را در محیط کار مدیریت کنند.
مـهارت های نرم مرتبط با کارگروهی:
حرفه ای گری
حرفه ای بودن تنها یک مـهارت نیست، بلکه ترکیبی از چندین مهـارت نرم است. افرادی که این مـهارت را دارند، وقت شناس هستند، حجم کار خود را مدیریت می کنند، در یک کلام توانایی مدیریت زمان و ارتباطات را دارند.
مـهارت های نرم مرتبط با حرفهایگری:
- صداقت
- مسئولیتپذیری
- اخلاقمداری
- مدیریت زمان
- ارتباط غیرکلامی
- زبان بدن
- توانایی حل مسئله
چگونه مهارت های نرم را یاد بگیریم یا بهبود دهیم؟
اگرچه مهارتهای نرم را نمیتوان به راحتی مهارتهای فنی و سخت یاد گرفت، اما قطعاً میتوان آنها را در طول زمان توسعه داد و بهبود بخشید. اگر قصد تقویت این نوع مـهارت ها را دارید به نکات زیر توجه کنید:
خوداندیشی
برای پیشرفت ابتدا باید با خودتان صادق باشید و نقاط ضعف خود را بدانید. این کار به این راحتی نیست. اگر در این مورد مشکل دارید، می توانید از دوستان یا اعضای خانواده بخواهید که به شما کمک کنند.
آموزش
هنگامی که زمینه هایی را که نیاز به رشد و بهبود دارند، شناسایی کردید، به دنبال منابعی باشید که به شما در یادگیری این مهـارت ها کمک کند. این منبع ممکن است یک دوره آموزشی مجازی یا حضوری، کتاب، فیلم وغیره باشد. مطمئناً کسی که تعیین می کند آن آموزش چقدر مؤثر خواهد بود، شما و تلاش و تمرین شما هستید.
مشاهده دیگران
به کسانی که مهـارت های نرمی دارند که به دنبال بهبود آنها هستید، توجه کنید. اگر با آنها رابطه دارید، از آنها مشاوره بگیرید و از آنها بخواهید در این سفر شما را راهنمایی کنند. انتخاب الگوهای مناسب و بررسی رفتار آنها در شرایط مختلف می تواند تجربه عملی ارزشمندی را برای شما به ارمغان بیاورد.
تمرین زیاد
همه مهـارت های نرم با تمرین بهبود می یابند. وقتی این آموزش را یاد گرفتید، اگر جویای کار هستید، سعی کنید قبل از مصاحبه آن را با دوستان یا خانواده تمرین کنید تا برای مصاحبه آماده باشید. اگر کارمند هستید، این تمرین باعث می شود که اعتماد به نفس بیشتری برای استفاده از این مـهارت ها در محل کارتان داشته باشید.