سفر
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter

سفر

سفربه جابه‌جایی انسان از محلی به محلی دیگر به هر منظوری یا هر مدتی گفته می‌شود. این جابه‌جایی می‌تواند با وسیله یا بدون هیچ وسیلهٔ حمل و نقلی صورت گیرد. فرهنگ نامه‏ ها از«سفر» تعریف ‏هاى مشابهى ارائه داده‏ اند. در فرهنگ معین آمده است: سفر، در لغت به معناى بیرون آمدن از شهر خود و به محل دیگر رفتن است، نیز به معناى قطع مسافت و راهى که از مکانى به مکان دور طى مى‏کند، آمده است. علل سفر شامل تفریح، گردشگری، سفر تحقیقاتی، بازدید از نحوه زندگی مردم یک ناحیه، سفر داوطلبانه برای خیریه، مهاجرت برای زندگی در جایی دیگر، سفر برای مراقبت بهداشتی و سفرهای مأموریتی (سفر تجاری) است انگیزه‌های سفر عبارتند از: • لذت • آرامش • کشف و اکتشاف و شناخت سایر فرهنگ‌ها و ملل است.

(sid, 2018)[1]

گردشگران اغلب به دنبال راه فرار از روند معمول و خسته­‌کننده روزانه و در جستجوی ابعاد جدید، تجارب خاص و منحصر به فرد زندگی هستند. البته باید دانست که هر اقدام گردشگری نه تنها جنبه­‌های شخصی و اجتماعی را در بردارد، بلکه نشان­‌دهنده انگیزه نیز می‌تواند باشد. از آن­جا که گردشگر، اوقات فراغت خود را در محیطی متفاوت از زندگی روزمره می­‌گذراند، روانشناسی گردشگری با تجزیه و تحلیل رفتار و عملکرد او در این محیط متفاوت، مشخصاتش را توصیف می­‌کند و تصویری کلی از ویژگی­‌هایش ارائه می­‌دهد. رفتار گردشگر مبتنی بر جنبه­‌های اجتماعی، عاطفی، انگیزشی و شناختی است که جایگاه گسترده­‌ای را برای نظارت روانشناختی، ممکن می‌­سازد. عناصر اصلی از دیدگاه روانشناسی گردشگری عبارتند از: انگیزه (نیازها)، انتظار، تصمیم­‌گیری، رضایت و تجربه که شامل تجزیه و تحلیل روابط نیز هستند. سلسله مراتب نیازهای مازلو (هرم مازلو)[2]

باتوجه به آنچه مازلو در سلسله مراتب نیازهایش می ‌گوید، ضروری است که نیازهای مردم را با در نظر گرفتن تجربه بدانیم، چیزی که می‌تواند برای گردشگری نیز سودمند باشد. صرفاً انگیزه مسافر مهم نیست، بلکه در درجه اول ارتباط بین ویژگی‌های فردی، رضایت و عدم رضایت از تجارب گذشته است که می ‌تواند تصویر ذهنی از مقصد را شکل دهد و بر انگیزه و عملکرد بعدی او تاثیر بگذارد. باید بدانیم که طبق سلسه مراتب نیازهای مازلو، ما در ابتدا به دنبال رفع نیازهای ابتدایی خود هستیم، بنابراین ضروری است که با در نظر گرفتن این سلسه مراتب، تجربه سفری مناسب را برای خود و همراهانمان رقم بزنیم.

الف- رضایت از نیازهای فیزیولوژیک و امنیت (سطوح اول و دوم هر مازلو)

هر مقصد گردشگری باید این دو نیاز اساسی را برآورده کند.

  خوراک شناسی و تغذیه: توجه به تنوع و گستردگی سلایق منطقه­‌ای و سبک غذایی متفاوت مناطق بومی. به عبارتی دیگر هر محصولی متناسب با منطقه خاصی می­‌باشد.

اسکان: فراهم دیدن محل اسکانی که برای گردشگر امنیت و رفاه داشته باشد.

نیازهای امنیت به طور کلی نشان‌ دهنده ویژگی ‌های مقصد، زندگی اجتماعی و خطر آسیب های روانشناختی مرتبط با آن منطقه (جرم و جنایت، دزدی، مصرف دخانیات یا الکل، بزهکاری محیطی و فرهنگی) است.

سایر نیازهای سلسه مراتب مازلو، ممکن است بر اساس این که گردشگر با چه هدفی و در چه مقصدی حضور دارد، به صورت متفاوتی ظاهر شوند. به عنوان مثال گاهی هدف گردشگر، جستجوگری درباره فرهنگ و آداب و رسوم مقصد مورد نظر و گاهی صرفاً پرستیژ اجتماعی و رفتن به هتلی با امکانات است.

ب) ارضای نیازهای اجتماعی (سطح سوم هرم مازلو))

این سطح از نیازهای اجتماعی با عضویت افراد در گروه ‌های اجتماعی ارتباط دارد. اگر یک گروه محلی در مشاغل مرتبط با گردشگری مشارکت کند، روانشناسی گردشگری راهکارهای افزایش مهمان‌ نوازی و بهبود بخشی کیفیت این گروه ها را مدیریت و از درگیری های احتمالی بین فرد و گروه جلوگیری می‌­کند. همچنین توجه به آداب و رسوم محلی، عادت ها و روابط مرتبط به یک اجتماع خاص نیز اهمیت دارد. در مورد گردشگران (به ویژه هنگام سفرهای گروهی به مقصد مشترک) احساس موقتی عضویت در یک گروه نیز، اهمیت همین موارد را روشن می‌نماید. ایده و هدف اصلی گردشگری که انگیزه سفر نیز ایجاد می ‌کند، اغلب ملاقات افراد از سایر کشورها، مکان ‌ها و فرهنگ ‌های متنوع برای تبادل اطلاعات، تجارب، نگرش‌ ها و ارزش‌ های شخصی است. از طرف دیگر، این نکته را نیز باید در نظر داشت که آن سوی ماجرا، گاهی مشارکت در چنین سفرهایی با برنامه‌ ریزی های خیلی دقیق و چارچوب مشخص، می تواند استرس را به دنبال داشته باشد و منجر به رفتارهای متنا ج) ارضای نیازهای عزت نفس و خودشکوفایی (سطح 4 و 5 هرم مازلو)

این سطح رضایت گردشگر، با تحقق نیازهای سطح بالای هرم مازلو، بدست می ‌آید. رابطه بین ارائه دهندگان خدمات گردشگری و گردشگر اهمیت زیادی دارد، زیرا تعهد و وفاداری گردشگر، به رضایت او از محصولات، خدمات و سایر موارد وابسته است. این رضایت، بنابر نیازها و خواسته ‌های گردشگر، احساس خودشکوفایی را به دنبال دارد. چنین رضایت‌مندی در نهایت به پدیداری تجربه مثبت منجر خواهد شد. به معنای دیگر، سطح خودشکوفایی گردشگر؛ به مکان، ساختار و کیفیت خدمات گردشگری وابسته است. از طرف دیگر تجارب بسیار زیاد در طی سفر نیز می ‌تواند اثر نامطلوبی به دنبال داشته باشد.

گردشگران به مقاصدی سفر میکنند که برای آنها قابل دسترسباشد.اگر بیست و چهار ساعت از مکانی بازدید کنندبه اسکان نیاز دارند.مسافران تفریحی و تجاری نیز ممکن است از جاذبه ها دیدن کنند و به فعالیتهای تفریهی بپردازند.از این رو مقاصد گردشگری باید از امکانات رفاهی و امکانات مناسب برخوردار باشند.محصولات گردشگری می توان شامل :گردشگری شهری ،ساحلی،روستایی،اکوتوریسم،آشپزی  ،سلامت،پزشکی، مذهبی ، فرهنگی ، ورزشی ،آموزشی ، تجاری (شامل جلسات ، مشوق ها) ،کنفرانس ها و رویدادها باشد.

(Destinations, September 2017)[3]

اوقات فراغت و در آمد در گردشگری را تسهیل کننده می نامند زیرا آنها عواملی هستند که افراد را قادر به سفر می کنند . عوامل دیگری نیز وجود دارد که برای سفر رفتن تاثیر گذار هستند مثل ،سن ، محدودیتهای مالی و بهداشتی ،تعهد خانوادگی ،ثبات و آرامش سیاسی البته این مورد ممکن است مانع سفر نشود ولی انتخاب مقاصد را محدود می کند و یا محدودیتهایی وجود داشته باشد مثل درگیری ها ، محدودیتهایی که برای اتباع خارجی وجود دارد ، جنگ ها و اقدامات تروریستی.

سفر برای اوقات فراغت و لذت می تواند شامل طیف وسیعی از احساسات و انگیزه های انسانی باشد که توضیح آن ها ممکن است دشوار باشد.محرک ها عواملی هستند که می توانند توضیح دهند که چرا افراد کاری را انجام می دهند. آنها ذاتی هستند و می توانند با احساسات ، عواطف و باورهای درونی انسان ارتباز داشته باشند ،زیرا از نیاز و خواسته ناشی می شوند.برنامه ریزی گردشگران ،توسعه دهندگان باید شناسایی کنند که چرا مردم سفر را انتخاب می کنند؟ انگیزه آنها برای سفر به مقصد چیست ؟ و یا چه چیزی افراد را به سفر تشویق می کند ؟

سفرهای تفریحی ، تمایل به بودن در جای دیگری است ، حتی به طور موقت و به دور از محدودیت ها و استرس های روزمره زندگی .شارپلی(1994)ادعا کرد که انگیزه سفر ممکن است به عوامل بیرونی یا درونی نسبت داده شود. انگیزه بیرونی گردشگر اغلب تحت تاثیر نیاز به فرار از فشارها و شرایط زندگی در جامعه محلی گردشگر است. برعکس انگیزه درونی افراد برای سفر ممکن است ناشی از نیازهای ریشه ای و روانی مانند عزت نفس یا نیاز به همراهی باشد.شارپلی (1994) معتقد بود که انگیزه گردشگران ناشی از عوامل مختلف اجتماعی ، اقتصادی ، جمعیتی و روانی است که برای هر گردشگر خاص است . این نویسنده ادامه داد که این عوامل ثابت نیستند و ممکن است در طول زمان تغییر کنند.

ده دلیل قوی برای اینکه مردم به سفر میروند؟

دلایلی که مردم دوست دارند سفر کنند ،متفاوت و بسیار شخصی است یکی از دلایلی که مردم عاشق سفر هستند این است که خود را با مکان ها وافراد و تجربیات جدید به چالش بکشند.به چالش کشیدن خود ممکن است إحساس کنید  که در زندگی روزمره خود در بلاتکلیفی گیر کرده اید یا مشتاق چیزی هیجان انگیز و متفاوت هستید.شما هوس تجربه های جدید و چالش های جدید دارید.سفر مکان ایده عالی برای آزمایش خود است. وقتی در معرض مکان ها ،افراد و تجربیات جدید قرار می گیرید متوجه خواهید شد که چقدر مدبر هستید. شاید در حال پیدا کردن راه خود در اطراف یک شهر شلوغ هستید  یا زمانی که به زبان آن محل صحبت نمی کنید یک وعده غذایی سفارش میدهید. (Goldberg, April 4, 2016)[4]

یادگیری

یادگیری دلیلی قوی برای علاقه مردم به سفر است. آنها می خواهند چیزی نا اشنا را تجربه کنند و با مهارت ها یا دانش جدید آشنا شوند.دیدن دنیا بیشتر از یک کلاس دبیرستان یا دانشگاه آموزشی است .این دوره فشرده چندروزه در کشف جگونگی زندگی افراد در جهان در واقع موضوعاتی مانند ،تاریخ ،جغرافیا و جامعه شناسی را پوشش خواهد داد. هر مقصدی چیزی منحصر به فرد برای آموزش بازدیدکنندگان دارد و غوطه ورشدن در دنیایی کاملا متفاوت بهترین تجربه یادگیری است.مردم ممکن است برای یاد گیری چیزی خاص سفر کنند ،یک زبان جدید ،یک غذای جدید جنبه هایی از فرهنگ متفاوت ،یا درک عمیق تر ایمان یا معنویت

آنها روش های کاملا متفاوتی برای انجام کارها کشف خواهند کرد.همچنین نسبت به اداب و رسوم ،فرهنگ ها مردم و مکان های جدید آگاهی پیدا خواهند کرد. از آنجایی که این یاد گیری را در زندگی واقعی تجربه می کنید برای مدت طولانی با شما خواهد ماند و با مهارت های جدیدی که آموخته اید و بینش جدیدی که به دست آورده اید ، احساس رضایت عمیقی خواهید داشت.

فرار

مردم از سفرهای خود به دنبال چیزهایی می گردند که در خانه ندارند،آب و هوای بهتر ،مناظر زیباتر،آزادی برای آنچه می خواهند ،تجربیاتی که معمولا نمی توانند داشته باشند .سفر برای معتادان به کار که با ترک شغل خود مشکل دارند مفید است . دور شدن از محل کار هم از نظر روحی و هم از نظر جسمی برای همه خوب است.

گسترش دیدگاه

با قرار گرفتن در معرض مگان ها ،مردم و فرهنگهای جدید ،جهان بینی گسترده تری خواهید داشت. گسترش دیدگاه شما یکی از دلایل علاقه مردم به سفر است که به باز کردن زهن شما کمک می کند.ملاقات با افرادی از مکان های دیگر به شما نشان می دهد که جهان بینی شما با دیگران یکسان نیست. این شما را به یک شهروند جهانی بهتر تبدیل می کند . این یک دلیل بزرگی است که مردم عاشق سفر هستند.

برقراری ارتباط با خودتان

دور شدن از خانه این فرصت را به شما می دهد تا به زندگی خود فکر کنید. شما زمان و فضای مورد نیاز را دارید تا به زهن خود اجازه دهید سرگردان شود و وضعیت را بررسی کند . سفر یکی از بهترین راه ها برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خودتان است .شما با شناخت بهتر خود و با دیدگاهی تازه در مورد آنچه از زندگی می خواهید به خانه می آیید. تجربه زندگی شما راتغییر خواهد داد.

قدر دانی از زندگی

شما وقتی در زندگی روزمره خود غرق می شوید ،به راحتی بعضی چیزهایی که دارید را از دست میدهید. کاوش در مکان دیگری به شما قدردانی تازه ای از شهر ، کشور و زندگی واقعی خود می دهد.وقتی برگشتید ،احساس خوش شانسی خواهید کرد که در جایی که زندگی می کنید ،زندگی می کنید. خواهید دید که واقعا هیچ مکانی مانند خانه خود آدم وجود ندارد.

ایجاد تقویت روابط

سفر یک فرصت ایده آل برای خانواده ها برای ارتباط با یکدیگر است.تجربه مشترک سفر افراد را دور هم جمع می کند . یک استراحت خانوادگی ،یک سفر عاشقانه یا آخر هفته طولانی می توانند پیوند ها را تقویت کندو یا سفر فرصتی برای ارتباط با یکدیگر است . حتی ممکن است کینه های خانوادگی را برطرف کند و روابط شادتری ایجاد کند.سفر همچنین فرصتی عالی برای یافتن دوستان جدید است ویا همسفران یا افراد محلی .ملاقات و دوستی با افراد جدید یک مزیت ارزشمند سفر است و هنگامی که با هم پیوند خوردید احتمالات جدیدی برای سفرهای آینده بوجود می آید  یا برای دیدار آنان و یا سفر با آنها.

ماجراجویی

سفر بهترین زمان برای انجام کارهای متفاوت و هیجان انگیز است ،به خصوص کارهایی  که در خانه نمی توانید انجام دهید. هیجان از لحظه ای شروع می شود که در مکانی جدید می روید . فتح آن قلمرو می تواند امتحان غذاهای مختلف ویا مکالمه با افراد یا یک تجربه فیزیکی باشد مانند غواصی یا پیاده روی در شهرها و روستاها که شما خیلی از این کارها لذت ببرید و احساس موفقیت خواهید کرد و با بهترین سوغاتی وخاطره ای از ماجراجویی باورنکردنی خود به خانه باز خواهید گشت.

 آرامش بخش و جوان کننده

همه میتوانند از یک استراحت معمولی بهره ببرند . ممکن است متوجه نشوید که چقدر باید از فشار موجود از طریق تلفن ،رسانه های اجتماعی و یا… قرار میگیرید.یک تعطیلات آرام تنها چیزی است که برای تجدید خود به آن نیاز دارید . البته تصور هرکسی از تعطیلات متفاوت است . یک نفر ممکن است بخواهد در یک جنگل بارانی قدم بزند و دیگری کنار دریا و یا یک استراحتگاه کوهستانی را انتخاب کند.وقتی در انجاهستید سعی کنید آرام باشید .اجازه دهید احساساتی مانند آب و گرمای خورشید همراه با صدای امواج به شما انرزی دهد.سفر به ذهن و بدن کمک میکند تا راه اندازی مجدد شود به گونه ای که درخانه نمی توانید به آن دست پیدا کنید.در واقع ،86 درصد از مردم بر این باورند که این کار باعث بهبود خلق و خو و نگرش انها به زندگی می شود.

جشن گرفتن

همیشه یک دلیل خوشحال کننده برای سفر وجود دارد . این می تواند یک تولد یا سالگرد مهم باشد.یک فارغ التحصیلی ، عروسی ویا حتی تولد یک نوزاد.این کار یک دلیل خوب برای جمع آوری خانواده و یا دوستان از نقاط مختلف می شود.این امر یک مزیت ماندگار دارد ،خاطرات مشترک برای یک عمر.

برای غذا خوردن

میل به چشیدن طعم های جدید و امتحان کردن تمام غذاهای محلی یکی دیگر از علتهایی است که افراد سفر می کنند.[5]

تعدادی از پژوهشگران به دنبال جوابی بودند که علت سفر مردم را پیدا کنند که شامل ون دورن ،تایدمن و میلستین ،سزاریو و الیس و اورورک بودند.

 (Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 31 May 2013)

تلاش های اولیه آنان بر سنجش کیفیت مناطق تفریحی با شاخص های جاذبه متمرکز بود. آنها عواملی مانند اندازه پارک ،کیفیت های زیبایی شناختی و مسافت طی شده را در نظر گرفتند. آنها به این نتیجه رسیدند که توزیع و کیفیت منابع تفریحی نسبت به محل زندگی مسافر تاثیر زیادی دارد. اما این رویکرد رضایت بخش نبود زیرا سطوح ترجیحات مرتبط با تجربیات فردی و همچنین اینکه چگونه انگیزه فرد ،مسیر طی شده ،مسیر سفرو  دفعات رفت و بازگشت و هزینه را تعیین می کند را اندازه گیری نمی کرد.

به همین دلیل محققان رشته روانشناسی از جمله جانسون و پلگ به آنها در این تحقیق پیوستند.آنها مسافران را بر اساس شخصیت به دو گروه دسته بندی کردند و دریافتند که شخصیت فردی می تواند متغیر باشد. جانسون وپلاگ یک گروه را روان محور و گروه دوم را تخصصی محور نامیدند.افراد روان محور مقاصد سفر آشنا را ترجیح می دهند با فعالیت کم ودر آرامش و گروه دیگر به دنبال کشف تجربیات جدید بودند و لذت میبردند..

سفر با تاکید بر تجربه ای کاملا تجسم یافته از افرادو مکان ها ، چشم اندازی متمایز از این منابع  اطلاعاتی ارایه می کند. آگاهی جهانی صرفا داشتن آگاهی و شناخت بیشتر از جهان نیست ،اگرچه این بخشی از آن است آگاهی جهانی بیشتر با درک حس درونی ارتباط ما با افراد دیگر و مکان(Hill, Curtin, & Gough, 2013; Swain, 2009)  های دیگر به عنوان موجودات فیزیکی و روانی ارتباط دارد.

ما دنیای اطراف خود را از طریق توجه آگاهانه خود شکل می دهیم و بر عکس ، دنیای اطراف ما از طریق تجربیات و خاطرات ما شکل می دهد.

از طریق این فرایند آگاهی فردی ما و آگاهی جهانی شخصی و مشترک ما با گسترش دامنه تعاملات خود این دقیقا همان چیزی است که سفر و گردشگری ارایه می دهد توسعه یافته و رشد میکند.

 (Berger[6]& Luckmann, 1966; Thrift, 2007)

سفر ابزاری برای تغییر و گسترش آگاهی فرد است . رسیدن به مکانی جدید و متفاوت ،که فرد را وادار میکند توجه خود را به محتوای جدیدی درگیر کند و تفاسیر جدید و پیوندهای جدید،

(de Botton, 2002; Small, 2016) اعم از درونی و بیرونی ،ذهنی و اجتماعی و از نظر زمان و فضا  شکل دهد.این قرار گرفتن درمعرض به طور طبیعی از طریق سفر رخ می دهد ، و می تواند بر هویت شخصی فرد و نحوه نگاه آنها به جایگاه خود در جهان تاثیر بگذارد.

درآمد و سفرهای خارجی هر بازاریابی به خوبی می داند که سفرهای بین المللی با در آمد ارتباط ریادی دارد. البته در امد منعکس کننده بسیاری از عوامل دیگر مانند تحصیلات ،سطح انرزی ،اعتماد به نفس ،موقعیت اجتماعی ریا،آمادگی برای تغییر و غیره است.[7] (Lundberg, February 1, 1972)

رشد اقتصادی در اکثر کشورهای در حال توسعه مأیوس کننده است. با رشد آهسته، تولید نسبت به کشورهای مقایسه شونده روند نزولی دارد. روند رشد اقتصادی مزایا و منافع زیادی می تواند داشته باشد و به‌همین دلیل همه اقتصادها با وجود تفاوت های زیادی که ممکن است با یکدیگر داشته باشند، رشد و توسعه  اقتصادی را یکی از اهداف اصلی خود قرار می دهند؛ اما بایستی در نظر داشت که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و پایدار، نیازمند شناخت عوامل مؤثر بر آن است. در میان عوامل مختلف مؤثر بر رشد و توسعه  اقتصادی کشورها، صنعت گردشگری یکی از عواملی است که گسترش آن با توجه به اثرات زیست‌محیطی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مختلفی که دارد، موفقیت های قابل ملاحظه ای را برای برخی کشورها به‌ دنبال داشته است.

گردشگری، صنعتی است که امروزه سهم بزرگی از فعالیت های اقتصادی جهان را در بر گرفته و طبق محاسبات انجام شده، بالغ بر یک سوم کل تجارت خدمات سراسر جهان را به‌خود اختصاص داده است (سازمان جهانی گردشگری،[8] 2006). منافع و آثار مطلوب اقتصادی گردشگری، کلیه­ بخش های اقتصادی را تحت تأثیر قرار می دهد؛ به‌گونه‌ای که علاوه بر ایجاد زمینه برای توسعه زیرساخت ها، ایجاد درآمد و اشتغال برای میزبانان و همچنین فراهم  آوردن درآمدهای مالیاتی برای دولت از جمله آثار بارز این صنعت بوده است.

در چند دهه گذشته، تعداد کل گردشگران جهان رشد قابل ملاحظه ای داشته است؛ به­طوری که از حدود 25 میلیون توریست در سال1950، به 825 میلیون نفر در سال 2007، با نرخ رشد 5/6 درصدی روبرو بوده است و انتظار می‌رود که این تعداد تا سال 2020 به بیش از 5/1 میلیارد نفر برسد (سازمان جهانی گردشگری ایالات متحده‌ امریکا2010). [9]صنعت گردشگری در چهارپنجم کشورهای جهان، یعنی در بیش از 150 کشور، یکی از پنج منبع مهم کسب ارز خارجی است و در 60 کشور، رتبه اول را به‌خود اختصاص می دهد (رضوانی، 1387). در این میان، کشورهای در حال توسعه نیز از مزایای این صنعت بی‌نصیب نمانده­اند، چنان که براساس نظر رضوانی (1387)، در 83 درصد کشورهای در حال توسعه، گردشگری یکی از منابع اصلی درآمد و در یک­سوم کشورهای فقیر عمده­ترین منبع درآمد بوده است. همچنین، برآوردها نشان می دهد که صنعت گردشگری در کشورهای در حال توسعه حدود 3 تا 10 درصد از GDP[10] را به‌خود اختصاص داده است (جعفری صمیمی و همکاران، 2011).

با توجه به اینکه در کشورهای در حال توسعه معضلاتی همچون نرخ بیکاری بالا، محدودیت منابع ارزی، اقتصاد تک محصولی، سطح پایین درآمد سرانه و نرخ‌های نازل رشد اقتصادی به‌وضوح دیده می شود، از این رو این کشورها برای رهایی از چنین مشکلاتی نیازمند رشد اقتصادی سریع و مستمر هستند و از آنجا که صنعت گردشگری یکی از صنایع مهم و پردرآمد جهان شناخته شده است، می تواند نقش قابل توجهی در راستای این هدف داشته باشد. بنابراین، سیاست گذاران و برنامه‌ ریزان کشورها و به ویژه کشورهای در حال توسعه، بایستی توجه بیشتری به این صنعت به‌ فزایش گردشگری به‌ویژه در کشورهای کم‌ درآمد که امکان صنعتی‌شدن سریع را ندارند، می‌تواند منجر به تنوع اقتصادی بدون اتکای بیش از حد به صادرات سنتی شود. گردشگری یکی از بخش‌های صادراتی مهم است که از نظر مارین[11] (1992) تفاوت آن با صادرات کالاها و خدمات این است که مصرف­کننده آن را در کشور میزبان مصرف می‌کند. این صنعت، اگرچه نمی تواند اقتصاد شهر را به طور کامل بسازد، اما نقش مثبتی از طرق مستقیم و غیر مستقیم در اقتصاد جوامع ایفا می کند. اثرات مستقیم صنعت گردشگری از مخارج اولیه گردشگران برای کالاها و خدمات مصرفی ایجاد می شود. این بخش از اثرات، باعث ایجاد اشتغال مستقیم و کسب درآمدهای ارزی از طریق تولید و فروش کالاها و خدمات به گردشگران می شود (باچر و همکاران2003). بر اساس نظر مارین (1992)، گردشگری به‌ صورت غیرمستقیم نیز بر رشد تأثیر می‌گذارد، چرا که اثر پویایی را در کل اقتصاد به نشان می دهد. به عبارت دیگر، گردشگری می تواند به عنوان موتوری محرک برای رشد اقتصادی عمل کند و رشد سایر فعالیت های اقتصادی را نیز که با آن صنعت مرتبط  هستند و به آن، کالا یا خدمت ارائه می دهند و یا محصول آن را مصرف می کنند به همراه داشته باشد.عنوان یک استراتژی توسعه اقتصادی داشته باشند.  (خداپناه, حسنوند , 1393)[12]

فاطمه تیموری

کارشناس ارشد مدیریت بازاریابی گردشگری

سال :1400


[1] https://daneshyari.com/isi/articles/travel

[2] https://www.masterclass.com/articles/a-guide-to-the-5-levels-of-maslows-hierarchy-of-needs

[3] https://www.researchgate.net/publication/319085432_The_Tourism_Industry_An_Overview

[4] https://www.virtuoso.com/travel/articles/10-powerful-reasons-why-people-love-to-travel

[5] https://www.andbeyond.com/magazine/10-reasons-to-love-travel/

[6] https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/07303084.1983.10629569?journalCode=ujrd20

[7] https://doi.org/10.1177/001088047201200413

[8] https://www.unwto.org

[9] USTTA stands for US Travel and Tourism Administration (US DOC)

[10] Gross domestic product (GDP)

[11] file:///G:/Documents%20and%20Settings/Majma/Desktop/نسخه%20نهایی%20فصلنامه/Final-F6/Final

[12] http://www.jmsp.ir/article_7364_04968098fd0ed94d735b1731b7e2cc14.pdf

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تازه ترین ها

کافه حوض کاشی
آدرس

خیابان کریمخان زند، خیابان ایرانشهر، خیابان بهشهر، پلاک ۹

تماس با ما

تلفن: ۰۲۱۸۸۴۹۱۵۶۰ – ۰۲۱۸۸۴۹۱۳۸۹

ساعت فعالیت ما

روزهای عادی: ۸ صبح تا ۱۱ شب

روزهای جمعه و تعطیلات رسمی: ۸ صبح تا ۱۱ شب

شنبه 08:00 23:00
یکشنبه 08:00 23:00
دوشنبه 08:00 23:00
سه شنبه 08:00 23:00
چهارشنبه 08:00 23:00
پنج شنبه 08:00 23:00
جمعه 08:00 23:00

در حال حاضر کافه حوض کاشی بسته است.