تغذیه کودکان

یکی از معضلات والدین کم‌غذایی یا عدم اشتها مناسب کودکانشان است. همیشه والدین از کم‌خوراکی فرزندانشان گله و آنها را با کودک دیگری مقایسه می‌کنند، در حالی که این کار درستی نیست و بهتر است به ذائقه و اشتهای هر کودک به‌تنهایی توجه کرد. اما برای رفع این مشکل راهکارهایی وجود دارد که می‌تواند اثرگذار باشد.

به گرسنه بودن یا نبودن کودک خود احترام بگذارید

 بچه‌های کوچک تنها زمانی‌که گرسنه هستند دوست دارند غذا بخورند. اگر کودک شما گرسنه نیست، او را مجبور به خوردن غذا یا تنقلات نکنید.

خونسرد باشید

اگر کودک شما احساس کند که از عادت غذا خوردن او ناراضی هستید، ممکن است این موضوع منجر به یک معضل شود. در این صورت، تهدید و تنبیه فقط به مشکل می‌افزاید.

نگاه‌تان به ساعت باشد. آب‌میوه و تنقلات را باید حداقل یک ساعت قبل از غذا به کودک خود بدهید. اگر کودک شما گرسنه سر میز بیاید، اشتهای بیشتری برای خوردن خواهد داشت.

آن را جداگانه درست کنید

اگر کودک شما علاقه‌ای ندارد که مواد اولیه گوناگون را با هم داخل یک غذا به کار ببرید، غذای مخلوط درست نکنید. مخلفات ساندویچ را بیرون نان قرار بدهید یا مواد اولیه سالاد یا خوراک گوشت را جداگانه سرو کنید.

کالری‌های مایع را محدود کنید

محصولات لبنی کم‌چربی یا بدون چربی و آبمیوه طبیعی می‌تواند بخش مهم یک رژیم غذایی سالم باشد اما اگر کودک شما با شیر یا آب‌میوه سیر شود ممکن است دیگر جایی برای خوردن غذا یا خوراکی نداشته باشد.

از کم شروع کنید

چند غذا را به اندازه کم به او بدهید. بگذارید کودک شما انتخاب کند که چه غذایی می‌خواهد بخورد.

از مجبور کردن او برای خوردن کامل غذایش بپرهیزید

کودک خود را مجبور به خوردن کامل غذایش نکنید. این کار تنها به مشکل دامن می‌زند یا آن را بیشتر می‌کند و تبدیل به یک دعوا، آن هم بر سر غذا می‌شود. به جای آن، بگذارید کودک هر زمان که احساس سیری کرد، کنار برود.

وقتی یک غذای جدید را به او می‌دهید صبور باشید

بچه‌های کوچک اغلب غذاهای جدید را لمس یا بو می‌کنند و حتی ممکن است کمی از آن را در دهان خود بگذارند و دوباره آن را در بیاورند. شاید کودک شما نیاز به این داشته باشد که قبل از خوردن اولین لقمه از غذای جدید، چندین بار آن را جلویش بگذارید.

غذا خوردن را با شوخی و تفریح همراه کنید

کلم بروکلی و دیگر سبزیجات را با یک برش یا سس خوش‌طعم سرو کنید. غذا را مثل کلوچه به اشکال مختلف برش بزنید.

از خود کودک کمک بگیرید

در فروشگاه از کودک بخواهید که درباره انتخاب میوه‌ها، سبزیجات و دیگر غذاهای سالم به شما کمک کند. هرگز چیزی را که نمی‌خواهید کودک شما بخورد، نخرید. در خانه کودک را به شستن و خرد کردن سبزیجات یا چیدن میز تشویق کنید.

هر هفته، شنبه ها با هفته نامه اینترنتی فانیلی همراه باشید!

اشتراک گذاری در facebook
Facebook
اشتراک گذاری در twitter
Twitter
اشتراک گذاری در linkedin
LinkedIn
اشتراک گذاری در telegram
Telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
WhatsApp
اشتراک گذاری در google
Google+

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *